Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 03:06:41 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: rozwijanie mowy u 4,5 latka z AS  (Przeczytany 10037 razy)
agnuszka
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Stycznia 29, 2014, 06:26:47 »

Witam serdecznie
Problemy z synkiem zaczęły się w momencie pójścia syna do przedszkola. Wychowawczynie zauważyły problemy w kontaktach z kolegami, pewnego rodzaju izolację i inność. Syn zaczął mówić kiedy skończył 3 lata, ale jego mowa jest bardzo zaburzona. Ma problemy z intonacją, dłuższą narracją, używa echolalii, często mówi do siebie. Synek często rozpoczyna rozmowę, pyta o różne rzeczy nie tylko związane z jego fiksacjami (literami i cyframi), potrafi udawać, że zielony klocek to brokuł, a woda w kubeczku to kisiel, sam jednak nie podejmuje zbyt wielu zabaw tematycznych ( oprócz zabawy w chowanego). Lubi gry, układa PUS-y, jest uczuciowym dzieckiem. Nauczył się odczytywać podstawowe emocje typu radość, złość, smutek z twarzy, problem jednak tkwi w uzasadnieniu dlaczego ktoś jest szczęśliwy itp. Bardzo zależy mi na rozwoju mowy u syna, bo wydaje mi się, że gdyby lepiej się komunikował byłoby mu łatwiej na każdej płaszczyźnie. Syn chodzi do psychologa, byłam też na konsultacji logopedycznej, ale pani stwierdziła, że problem nie tkwi w tym jak mówi tylko co mówi, więc najważniejsza jest praca psychologa. Bardzo prosiłabym Panią o przykładową listę pozycji, które pomogłyby rozwijać mowę u syna. Pracuję z nim w domu układając 4 lub 6elementowe historyjki obrazkowe, odczytujemy emocje z kart Pani autorstwa i autorstwa prof. Cieszyńskiej, czytamy książki, proszę syna o opowiedzenie tego, co widział na rysunku lub tego co przeczytałam. Syn chodzi również na zajęcia integracji sensorycznej ze względu na problemy z motoryką małą i niechęcią do rysowania i kolorowania. W księgarniach i internecie jest nawał książek, po okładce trudno jednak ocenić ich zawartość. Umówiłam syna na diagnozę do Pani, lecz termin jest dość odległy, a chciałabym już zacząć działać.  Dziękuję bardzo i pozdrawiam
Zapisane
Donata
Newbie
*
Wiadomości: 17


« Odpowiedz #1 : Stycznia 29, 2014, 10:14:46 »

Dobry wieczór,
przepraszam się wtrącam zanim Pani Marta Korendo odpowiedziała, mam synka niespełna 5 letniego z diagnozą ZA (diagnoza u dr Korendo). Jak czytam Pani opis to jakbym czytała o Gabryśku, polecam Pani książkę dr Korendo JĘZYKOWA INTERPRETACJA ŚWIATA W WYPOWIEDZIACH OSÓB Z ZESPOŁEM ASPERGERA. To skarbnica wiedzy dla rodziców i terapeutów, napisana w czytelny sposób, to ta książka mnie uspokoiła, to do tej książki wracam jak u Gabrysia pojawiają się nowe fiksacje (cały czas fiksuje z literami i cyframi - obecnie przerabia kalendarz ) .  Pani Marta napisała w książce "...Bardzo często bowiem osoby z ZA wykorzystują język (mowę) instrumentalnie , jak narzędzie , którego można użyć, a następnie odłożyć. Komunikują, przekazują lub zdobywają określoną informację , ale nie podtrzymują rozmowy, niekiedy monologują..." Jeżeli skorzysta Pani ze wszystkich rad Pani Marty Korendo które na pewno Pani przekaże , "pójdziecie jak burza" . U Gabryśka mowa z dnia na dzień "normalnieje", ale wiem że przed nami jeszcze długa droga.
Pozdrawiam serdecznie
Donata
Zapisane
Marta
Full Member
***
Wiadomości: 105


« Odpowiedz #2 : Lutego 06, 2014, 11:01:06 »

Szanowna Pani, bardzo cieszę się, że przede mną odpowiedziała Pani Donata, bo najlepiej, jeśli mówią mamy, które w dodatku same cudownie pracują ze swoimi dziećmi. I to wspaniale, że te mamy chcą jeszcze dzielić się swoimi doświadczeniami, choć zapewne czasu mają niewiele.
Aby podać prawidłowy program terapii, muszę jednak Syna poznać. Do czasu diagnozy powinna Pani wprowadzić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl) - proszę wprowadzić części zawierające czasowniki i zdania. Dodatkowo proszę koniecznie wprowadzić nauczę czytania na podstawie serii prof. J. Cieszyńskiej "Kocham czytać" oraz A. Fabisiak-Majcher i E. Szmuc "Moje sylabki".
Bardzo ważne jest budowanie narracji, ale nie wiem, czy ćwiczenia z tego zakresu są już możliwe, bo nie wiem, jak Syn buduje zdania. Konieczne jest także systematyczne ćwiczenia grafopercepcji. Polecam serię A. Bali "Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu" (www.arson.pl).
Mam nadzieję, że Syn objęty jest systematyczną terapią. Jeśli nie - powinien ją rozpocząć natychmiast, bez względu na termin diagnozy.
Pozdrawiam serdecznie!
Marta Korendo
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!