Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 07:42:23 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 22 miesięczny synek nie mówi  (Przeczytany 12654 razy)
renia 82
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Czerwca 30, 2014, 09:49:49 »

Witam
Mój synek ma 22 miesiące. Urodził się 9 dni po terminie, silami natury, poród łatwy, 10 pkt. Motorycznie rozwija się prawidłowo, chodzić zaczął w wieku 13 miesięcy. Do tej pory nie mówi ani jednego słowa, dużo sylabuje typu mamama, tatata, bababa, nenene, dadada ale nie kieruje tego do kogoś. Czasem zdarza mu się intonować jakby przebieg całej rozmowy. Nie naśladuje odgłosów zwierząt.
Czasem w ciągu dnia kilka- kilkanaście razy podczas chodzenia  staje na palce, idzie tak  przez około 1-2 m i potem dalej normalnie.
Kontakt wzrokowy jest bardzo dobry, patrzy się w oczy, śmieje, nie boi się obcych, ale czasem wstydzi. Ogólnie jest bardzo pogodnym dzieckiem.
Synek nie wskazuje palcem na przedmioty, jak czegoś potrzebuje bierze za rękę i ciągnie w danym kierunku.
Na placu zabaw nie lubi huśtania na huśtawce i konikach, lubi zjeżdżalnię i bawić się w piaskownicy, oraz po prostu biegać po placu.  Lubi dzieci, biega za nimi, ale nie umie jeszcze się z nimi zabawić, zdarza się ze wyrywa im ich zabawki, gdy mu się spodobają, czasem chce się o nie bić. Synek nie chodzi do żłobka, pójdzie od września.
Syn wciąż jest na piersi kilka razy na dzień i do usypiania. Planowałam karminie do skończenia 2 lat. Poza tym ma dobry apetyt, je praktycznie wszystko,  lubi nowe potrawy, uwielbia warzywa i owoce.
Synek lubi bawić się autkami, wprawia je w ruch i puszcza z jednej strony na drugą i znowu. Potrafi tak bawić się około 15 -20 minut. Przegląda książeczki i obrazki, ale długo nie potrafi się na nich skupić. Czytam mu, ale nie skupia na tym uwagi. Nie ma ulubionej zabawki. Potrafi sam "myć zęby".
Synek czasami nie reaguje na swoje imię, byliśmy u laryngologa, słuch jest w porządku.
Syn uwielbiał oglądać reklamy oraz słuchać muzyki z komputera, puszczaliśmy mu głównie dziecięce piosenki. Mamy starszą córkę, telewizja i komputer były obecne w ciągu dnia dosyć często. Teraz od 5 dni całkowicie odstawione, trochę może tęskni, przyprowadza do komputera aby mu włączyć, ale nie jest źle, może stał się trochę rozdrażniony.
Nie ma problemu ze zmianą miejsc gdy gdzieś wyjeżdżamy, dobrze znosi zmianę lokalizacji, czuje się dobrze u różnych znajomych, dziadków (bywa tam sporadycznie-odległość). 
Córka późno zaczęła mówić , około 3 roku życia, wcześniej jednak wymawiała pojedyncze słowa mama, tata, daj , picie. Ojciec synka zaczął mówić w  wieku 3 lat ( miał brata bliźniaka).
Sugerowałam się radami typu chłopcy zawsze później wszystko robią, jeszcze ma czas, nie przejmuj się, ale teraz mam do siebie żal, ze wcześniej nie zaczęłam szukać przyczyn opóźnienia w rozwoju synka..
Zakupiłam książkę Wczesna interwencja terapeutyczna oraz serię Słucham i uczę się mówić. Proszę o radę co dalej robić. Jestem z Krakowa.
Pisałam do pani wcześniej na maila jagoda@szkolakrakowska.pl, przepraszam za duplikację listów.
Renata
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Lipca 17, 2014, 10:19:18 »

Droga Pani Renato, warto umówić się w Centrum na dokładną diagnozę, ale wiele zachowań Synka jest niepokojących. Mowa i zabawa rozwinięte są na poziomie 12 miesiąca życia, a takie opóźnienie blokuje cały rozwój poznawczy dziecka. Słusznie Pani uczyniła rezygnując z tv i innych wysokich technologii. Ponieważ jednak opóźnienie jest znaczne trzeba intensywnie stymulować rozwój mowy i zabawy.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.
Warto także wprowadzić ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów  zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
W książce znajdzie Pani także niemniej ważne ćwiczenia wzrokowe, ćwiczenia pamięci, sekwencji itp.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
renia 82
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Lipca 18, 2014, 08:57:07 »

Witam,
bardzo dziękuję za odpowiedź i wskazówki.
Pozdrawiam.
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!