Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 07:42:16 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Niemówiąca czterolatka  (Przeczytany 11677 razy)
atka
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Sierpnia 12, 2014, 09:50:37 »

Witam!
Moja mała 4 letnia bratanica nie mówi. Właściwie mówi, ale tylko w swoim języku. Najczęściej są to równoważniki zdań, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Jeśli chodzi o artykulację pojedynczych głosek w izolacji to większą część jest w stanie wypowiedzieć, natomiast w wyrazach są one zniekształcane i/ lub pomijane. Można powiedzieć, że bardzo zaburzona jest warstwa dźwiękowa mowy przy zachowanej poprawnej intonacji (także w śpiewie). Rodzice z trudnością  porozumiewają się z dziewczynką, raczej na zasadzie domyślania się znaczenia niektórych zwrotów lub ich powtarzalności. Jeśli chodzi o inne sfery to dziecko jest ruchliwe, lubi się bawić z dziećmi z grupy przedszkolnej. Nie ma problemów z koordynacją ruchową, jest w miarę samodzielne jeśli chodzi o czynności samoobsługowe, posługuje się sztućcami. Umie się samo bawić, naśladuje zwierzątka, postaci z bajek. Jest to dziewczynka, która potrafi uczuciowo reagować na sytuacje życiowe (np. przeżywała bardzo fakt zabrania na jej oczach babci do szpitala).
Warto dodać, że dziecko od roku uczęszcza do przedszkola i rozwój mowy następuje bardzo powoli - pojawiły się wspomniane równoważniki zdań, zdanie typu: Ania chce spać (zniekształcone lub pominięte głoski).
Wykonuje polecenia, nawet skomplikowane. Potrafi się skoncentrować. W lot łapie takie sprawy jak obsługa telefonu czy komputera - oczywiście nie oznacza to, że w ten sposób spędza wolny czas- chodzi o taką zwykłą dziecięcą spostrzegawczość. Rozwój mowy u Ani na pewno nie przebiega tak jak powinien. Czy ewentualną przyczyną może być przebyte w okresie około porodowym krótkie niedotlenienie? Matka dziewczynki wspominała, że mała dostała 8 punktów w skali Apgar właśnie z tego powodu i z powodu "niskiego napięcia/zwiotczenia) (słowa matki). Matka na krótko przed rozwiązaniem dostała środek przeciwbólowy. Dziecko już po chwili otrzymało 9 punktów. Poza tym ciąża przebiegała normalnie.
Wiem, że trudno będzie postawić diagnozę na podstawie tego opisu, ale może Pani profesor ma jakieś sugestie. Jak postępować, jakie badania będą konieczne? Z góry dziękuję
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Sierpnia 13, 2014, 06:08:21 »

Droga Ciociu Czterolatki, brak systemu językowego u czteroletniego dziecka musi wpływać na rozwój intelektualny, dlatego konieczne jest NATYCHMIASTOWE rozpoczęcie stymulacji rozwoju mowy.
Naturalnie niedotlenienie podczas porodu może być przyczyną trudności, bowiem, lewa półkula mózgu odpowiedzialna za przetwarzanie informacji językowych jest bardziej ukrwiona niż prawa i dlatego bardziej "cierpi" z powodu niedotlenienia.
Niezwykle ważna jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.

Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.


   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
atka
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #2 : Sierpnia 13, 2014, 07:50:48 »

Dziękuję serdecznie za wyczerpującą wypowiedź. Czy rozwój funkcji poznawczych może ocenić psycholog dziecięcy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej? Czy będzie Pani w najbliższym czasie prowadzić jakieś szkolenia z zakresu metody krakowskiej w Gdańsku, Poznaniu lub Bydgoszczy?
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Sierpnia 14, 2014, 02:27:21 »

Dzień dobry, ocenę funkcji poznawczych powinna oceniać osoba posiadająca wiedzę dotyczącą etapów rozwoju dziecka oraz korzystająca ze standaryzowanych testów (SON-R). Takie badania może Pani wykonać w Poznaniu u dr hab. Małgorzaty Rutkiewicz-Hanczewskiej (kontakt na stronei www.szkolakrakowska.pl). W Bydgoszczy w październiku będę miała wykład i warsztaty na konferencji organizowanej przez Wydawnictwo WIR.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
atka
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #4 : Sierpnia 18, 2014, 08:59:52 »

Dziękuję za poradę. Już się zapisałam na tę konferencję oraz warsztaty w Bydgoszczy
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!