Droga Pani Moniko, nie można postawić diagnozy nie widząc dziecka, zresztą nie jest to na tym etapie rozwoju konieczne. Niewątpliwie ważna jest stymulacja rozwoju, każdego niemowlęcia, które przejawiało najmniejsze problemy rozwojowe (zaburzenia napięcia, przedłużający się poród).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Powinna Pani zastosować:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (
www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy"
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto ćwiczyć pokazywanie palcem różnych osób i obiektów, nazywać je, pokazywać, a także pokazywać ręką, palcem dziecka.
Bobomigi, to absurdalny pomysł.
Panipytania :
-jak powinna wyglądać nauka naśladownictwa; czy mam pokazywać na sobie czy na dziecku czy jeszcze jakoś inaczej
PANI POKAZUJE, WYKONUJE GESTY (PA PA, NIE MA, SROCZKA, BRAWO itp.)
-czy zaburzenia SI może mieć wpływ na brak wskazywania palcem
NIE
-jak nauczyć pić z niekapka
PROSZĘ UCZYĆ JEDZENIA ŁYŻECZKĄ I PICIA Z ŁYŻECZKI. NIEKAPEK NIE UCZY PRAWIDŁOWEGO SPOSOBU POŁYKANIA.
-jakie mogą być propozycje zabaw
ZNAJDZIE PANI W KSIĄŻCE "WCZESNA INTERWENCJA"
- czy moje niepokoje są uzasadnione
TAK
-jak nauczyć dziecko mówić
PROSZĘ STOSOWAĆ PROGRAM SŁUCHOWY (W SŁUCHAWKACH), MÓIWĆ O WSZYSTKIM PROSTYMI, KRÓTKIMI ZDANIAMI.
- jak stymulować dziecko tak by go nie przystymulować
MÓZG "NIE BOLI" - MOŻE PANI POKAZYWAĆ, MÓWIĆ, ĆWICZYĆ RUCH BEZ OBAWY, ZE MÓZG DZIECKA SIĘ ZMĘCZY.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska