Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 11:59:48 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Dwujezycznosc a przedszkole  (Przeczytany 7481 razy)
sole12
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Padziernika 21, 2015, 03:23:15 »

Witam Pani Jagodo,

Moj synek ma 3 latka i 8 miesiecy. Ostatnio zdiagnozowano autyzm. Mieszkamy w Anglii i tutaj tez synek uczeszcza do przedszkola 5 razy w tygodniu po 3 godziny. W styczniu synek mial regres (pozostaly 2 slowa: mama i mleko), wczesniej mowa byla znacznie opozniona(ok 30 slow na 2 latka). Po wprowadzeniu diety odzyskalismy znacznie kontakt wzrokowy i przez ostatnie 4 miesiace mowa i rozumienie znacznie sie poprawilo (ok 350-400 slow, moze wiecej). Niektore slowa wymawia bardzo czysto i wyraznie a niektore tylko ja jestem w stanie zrozumiec z kontekstu np.niefolot-samolot. Jak chce zeby mu pomoc to mowi tak jak ja go pytam: pomoc? ale czasem mowi :pomoz mi mama. Kiedy pytam chcesz wode? odpowiada chcesz wode? Innym razem podchodzi do mnie i zamiast powiedziec Chce wode ,mowi Chcesz wode?Stara sie budowac zdania, zazwyczaj sa to 3 wyrazowe np. Idziemy do autka, Idziemy do paku(parku), prosze daj pomodorka, nie ce(chce) kopac(kapac), nie ce spac, co to? itp. Ostatnio powtarza slowa raz uslyszane nawet jesli nie widzi twarzy wypowiadajacego. Wczesniej musial widziec usta i slyszec slowo ok miesiaca zanim je powtorzyl.
Po diagnozie ASD skierowano nas na terapie jezykowa, na razie odbylo sie 5 spotkan po 45 minut. Wyglada to tak ze terapeutka nakleja na sciane pare zdjec jako plan zajec (np. lowienie rybek, ubieranie ziemniaka, karmienie zwierzatek..na koncu jest zdjecie z czyms co lubi, zazwyczaj banki lub autko). Przez te zajecia syn uczy sie czekania na swoja kolej i slow ktore opisuja dane czynnosci, sa to zazwyczaj krotkie komunikaty np. gdzie jest pies, krow je, o nie spadlo, do gory, do dolu, poszerzanie slownictwa za kazdym razem. Syn od drugiego spotkania zaczal calkiem dobrze wspolpracowac, powtarza niektore slowa/wyrazenia, przenosi to czego sie nauczyl do domu i czesto do mnie mowi may kolej(po angielsku oczywiscie). Puszczam tez synkowi terapie po angielsku online (GEMIINI- stworzona prze matke dwojki autystycznych dzieci, skierowana glownie do dzieci z ASD oraz Zespolem Downa). GEMIINI rozni sie znacznie od wszelkich innych terapi gdyz jest wielokrotne przyblizenie na usta jak sie wypowiada, obrazy tych slow i duzo powtarzania. Zalecane jest by dziecko ogladalo to 3 razy dziennie po ok 10 minut dziennie podczas posilkow. Synek zapamietuje i powtarza niektore slowa/zwroty adekwatnie do sytuacji.
Ostatnio dowiedzialam sie o MK i zamowilam juz pani ksiazki dla mnie oraz dziecku : Kocham czytac -30 zeszytow, Slucham i ucze sie mowic-wszystkie. Czekam na ksiazki i w miedzyczasie czytam w internecie o panskiej metodzie.
Wiem, ze wiekszosc odpowiedzi na moje pytania bedzie zawarta w ksiazkach ale wiem tez ze czas nieublaganie leci a zarazem mozliwosc nauki dziecka ucieka miedzy palcami.
Moje pytanie jest takie czy na takim etapie znajomosci jezyka polskiego na jakim jest moj synek, moze/powinien uczyc sie dwoch jezykow? Rozumiem ze w domu wylacznie jezyk polski trzeba uzywac (rodzice Polacy) ale nie wiem co zrobic z przedszkolem i terapia u logopedy oraz GEMIINI.
Czy powinnam z powyzszego zrezygnowac dla lepszych efektow? Czy zabrac dziecko z przedszkola poki nie opanuje polskiego dobrze? Jesli nie to czy w przedszkolu moga mu puszczac ta terapie GEMIINI? Czy na takim etapie trzeba wykluczyc totalnie laptopa(uzywam tylko do GEMIINI wylacznie)?
Bede wdzieczna za odpowiedz. Zalezy mi na czasie i chce jak najszybciej wprowadzic MK, ksiazki na dniach dostane. Tylko nie wiem co zrobic z przedszkolem. Wiem ,ze niektore mamy w UK uzywaja MK i dziecko chodzi do angielskiego przedszkola uczac sie dwoch jezykow. Chcialabym zapewnic optymalne warunki do rozwoju synka i jesli trzeba bedzie to wypisze go z przedszkola.
Przepraszam za bledy i nieskladne pisanie, synek bardzo ogranicza mnie czasowo i pisze na raty.

Pozdrawiam,

Anna
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Padziernika 26, 2015, 12:46:52 »

Droga Pani Anno, ponieważ w tym wieku jeszcze nie ma obowiązku szkolnego w angielskim systemie edukacji, radzę zabrać dziecko z przedszkola i skupić się na języku polskim, by Synek został dobrze przygotowany do drugiego języka.
Badania naukowe:
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego.
W domu nie może Pani mówić w j. angielskim i stosować programu GEMIINI.
Badania naukowe:
Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.
Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.
Rodzice Polacy muszą stosować metodę : mL@H (minority language at home).
Badania M. Spitzera pokazały, że monitor nie jest dostatecznym źródłem przyswajania języka,
Źródła:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
      
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls

Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/



To jest bardzo ważny czas w rozwoju Synka, dlatego ten rok należy poświęcić terapii mowy w języku polskim.
Oczywiście może Pani chodzić do logopedy anglojęzycznego, ale nie wolno Pani odpowiadać po angielsku, gdy dziecko w tym języku się do Pani zwróci.


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
sole12
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Padziernika 27, 2015, 09:35:04 »

Witam Pani Jagodo,

Dziekuje za odpowiedz. Wypisze dziecko z przedszkola zgodnie z Pani sugestia.
Mam pytanie odnosnie audiobookow. Zakupilam wszystkie i wczoraj pierwszy raz odtworzylam synkowi "Samogloski i wykrzyknienia". Po odsluchaniu pokazalam ksiazeczke i czytalam na glos, synek zamiast po mnie powtarzal opisywal co widzi na obrazku, np:EEE-mowil mniam mniam, YYY-mowil pilka,BUM-mowil autko,ECH-nasladowal dzwiek kosiarki, U-mowil niefolot, O-mowil motylek. Czy powinnam to kontynuowac czy przejsc do kolejnych ksiazeczek?
Kolejne pytanie odnosnie ksiazeczek: czy mam je synkowi dac do reki podczas sluchania i przewracac kartki? Nie bardzo rozumiem gdyz skoro sluchawki ma na uszach to ja nie wiem ktora strona w danym momencie jest odpowiednia.

Pozdrwaiam,

Anna
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Padziernika 31, 2015, 02:57:22 »

Droga Pani Anno, jeśli usiądzie Pani blisko dziecka, będzie Pani słyszeć, ale najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z możliwości włączenia dźwięków w słuchawkach i na zewnątrz. Tak ćwiczą mamy małych dzieci. Dzieci same nie mogą przewracać kartek książeczki.
Podczas słuchania powinno się uruchomić naśladownictwo (powtarzanie), które jest warunkiem uczenia się mowy.
Ważne, by te wypowiedzenia których dziecko słuchało pojawiły się w ciągu dnia w różnych sytuacjach, a to oznacza, że powinna Pani używać samogłosek i wykrzyknień oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych bardzo często.
Ponieważ Synek jest już duży koniecznie trzeba włączyć słuchanie także sylab i rzeczowników i czasowników.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!