Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 05:10:11 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Porady  (Przeczytany 5932 razy)
bezradnamama
Newbie
*
Wiadomości: 8


« : Stycznia 03, 2016, 08:26:39 »

Szanowna Pani Profesor


długo nie pisałam, ponieważ przez ponad rok miałam wiele sytuacji, które raz motywowały, a raz zupełnie załamywały. Pracuję sama z Kubusiem w domu. Zmiana od ponad póltora roku jest ogromna. Kuba buduje zdania złozone, odpowiada mi na pytanie dlaczego (nie zawsze umie wyjasnic, ale sie bardzo stara. czasem robi to troche schematycznie, jak np. zobaczy chlopca, ktory płacze to od razu mowi, ze boli go noga, chociaz na zdjeciu łapie sie za brzuch). Mam mnostwo pytań odnosnie tego, jak dalej planować sobie ćwiczenia z synkiem. Oto moje pytania:

1. kiedy się wprowadza takie wyrażenia: przed i po i najpierw i potem. chce tez, zeby synek używał na poczatku, na końcu, ale tez nie wiem, kiedy sie to wprowadza i jak to się robi.
2. kedy mam uczyc takich wyrażeń jak sniadanie, obiad, kolacja oraz rano, wieczór, południe.
3. jak dokładnie uczyć dialogowania ze mną? beirzemy zabawki i jak mam to robic, zeby był ten dialog? Może mi Pani Profesor rozpisać parę takich dialogów i jak to ma Kubuś robić, jak on sam nie wiem, czy by umiał cos wymyslić.
4. czytałam ksiązkę pani profesor Marty Korendo i były tam propozycje ćwiczeń perspektywy myślowej drugiej oosby. Kiedy można takie ciwczenia wprowadzać i od czego zacząć?
5. w jaki sposób mam uczyć synka liczyć? Kubuś jak ma klocki rozłożone to liczy do pięciu, ale czy ja mam mu już podkładac wygląd cyfr, czy jeszcze nie?
6. zastanawiam się nad cwiczeniami sekwencji ruchów. ja zawsze pokazywałam Kubie 2 ruchy i on miał powtórzyć. ale chyba to zle robie, bo on patrzy na mnie i robi, jak by wszystko odwrotnie. czy ja przy tej sekwencji ruchów mam dawać jakieś obrazki i synek ma patrzeć na obrazki, a potem wykonywac to według tego co jest na obrazkach?
7. kiedy się wprowadza czas przeszły i pierwszą osobę? kiedy jest dobry moment, żeby to wprowadzić> jak mam rozpoznać u synka, ze to juz dobry moment do tego, zeby mu wprowadzić?
8. synek ma tak, ze jak ułoży np. wzór z ukłądanek lewopólkulowych to czasem nie widzi, ze 1 klocek ułożył zle. jak uczyc korygować błędy? chciałabym, zeby sam to zauważał. są jakies ćwiczenia na to?
9. kiedy moge uczyć synka kierunków: prawa, lewa strona, na górze, na dole?
10. mam teczkę zieloną z wydawnictwa Wir "Relacje czasowe i przestrzenne". takie podstawowe relacje przestrzenne synek zna, ale kiedy uczyć np. takich wyrażeń na wakacje, na ferie?


Bardzo proszę o podpowiedz. Dużo dobrego w Nowym Roku, życzą:
Basia i Kubuś
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 25, 2016, 07:04:57 »

Droga Pani Basiu, kopiuję pytania i odpowiadam pod każdym z nich.
1. kiedy się wprowadza takie wyrażenia: przed i po i najpierw i potem. chce tez, zeby synek używał na poczatku, na końcu, ale tez nie wiem, kiedy sie to wprowadza i jak to się robi.

Programujemy język, czyli wprowadzamy kolejne struktury zgodnie z rozwojem mowy dziecka. Nie wiek dziecka jest tu podstawowym wymiarem ale gramatyka i słownictwo już opanowane. Jeśli Kuba buduje zdania złożone, można wymienione struktury wprowadzać, to znaczy zwiększyć częstotliwość użycia w mowie codziennej a podczas ćwiczeń przy stoliku wprowadzić historyjki obrazkowe i opowiadając używać tych wypowiedzeń.
Następnego dnia miś (czyli Kuba  w imieniu misia) będzie Pani opowiadał historyjkę.

2. kedy mam uczyc takich wyrażeń jak sniadanie, obiad, kolacja oraz rano, wieczór, południe.

W konkretnych sytuacjach w życiu i na obrazkach przy stoliku

3. jak dokładnie uczyć dialogowania ze mną? beirzemy zabawki i jak mam to robic, zeby był ten dialog? Może mi Pani Profesor rozpisać parę takich dialogów i jak to ma Kubuś robić, jak on sam nie wiem, czy by umiał cos wymyslić.

Miś (czyli Pani): cześć
Kuba: ...
Miś: jak masz na imię
Kuba:...
Miś: co jadłeś na obiad?
Kuba...
Miś: ja lubię zupę pomidorową, a ty?


Pani (lekarz): Co Cię boli?
Kuba...
Pani: pokaż mi język/gardło
Kuba;....
Pani: dam Ci syrop na gardło, czy lubisz syrop?

Pani (listonosz): mam list dla Kuby, gdzie jest Kuba?
Kuba:...
Pani: Od kogo jest list?
Kuba:...

4. czytałam ksiązkę pani profesor Marty Korendo i były tam propozycje ćwiczeń perspektywy myślowej drugiej oosby. Kiedy można takie ciwczenia wprowadzać i od czego zacząć?

Od stanów dziecka i własnych. Trzeba opisywać soje odczucia, np. "dziś jestem smutna, bo cały dzień padał deszcz", 'byłam zła bo zgubiłam szalik" "koleżanka w pracy płakała, bo jej córka jest chora i leży w szpitalu".
"Jestem zadowolona bo znalazłam 50 zł", "jestem wesoła, bo pojedziemy do babci"


5. w jaki sposób mam uczyć synka liczyć? Kubuś jak ma klocki rozłożone to liczy do pięciu, ale czy ja mam mu już podkładac wygląd cyfr, czy jeszcze nie?

Najpierw powinien przeliczać i porównywać zbiory. Tu są dwa klocki, a tu cztery, gdzie jest więcej? tu są dwa i tu dwa, jest tyle samo.
 
6. zastanawiam się nad cwiczeniami sekwencji ruchów. ja zawsze pokazywałam Kubie 2 ruchy i on miał powtórzyć. ale chyba to zle robie, bo on patrzy na mnie i robi, jak by wszystko odwrotnie. czy ja przy tej sekwencji ruchów mam dawać jakieś obrazki i synek ma patrzeć na obrazki, a potem wykonywac to według tego co jest na obrazkach?

 Rozumiem, że Kuba odtwarzał Pani ruchy "od tyłu", czyli ostatni jako pierwszy. Aby temu zapobiec powinien jednocześnie odtwarzać ruchy: 1. pan ładuje na ciężarówkę klocki 2. odwozi na budowę, 3. rozładowuje, albo 1. nalewamy kotkowi mleko 2. kotek pije mleko, 3. kotek śpi w koszyku.
Potem ma obrazki i pokazuje np. jak się myje zęby; 1. nakładamy pastę, szorujemy zęby, 3. wypluwamy wodę.


7. kiedy się wprowadza czas przeszły i pierwszą osobę? kiedy jest dobry moment, żeby to wprowadzić> jak mam rozpoznać u synka, ze to juz dobry moment do tego, zeby mu wprowadzić?

Czas przeszły najpierw dzienniku wydarzeń. Kuba je zupę. Już zjadł, nie ma zupy. Kuba pije sok, już wypił, nie ma soku.
Pierwszą osobę, gdy opanuje odmianę czasowników w 3 osobie.

8. synek ma tak, ze jak ułoży np. wzór z ukłądanek lewopólkulowych to czasem nie widzi, ze 1 klocek ułożył zle. jak uczyc korygować błędy? chciałabym, zeby sam to zauważał. są jakies ćwiczenia na to?

Trzeba powiedzieć :"widzę jeden błąd poszukaj go", a jeśli nie potrafi pokazać palcem. Można to powtarzać podczas innych zadań (składania obrazków z części, układania etykietek pod obrazkami, czy budowania kategorii.

9. kiedy moge uczyć synka kierunków: prawa, lewa strona, na górze, na dole?

Najpierw: w, na obok, potem na górze, na dole, a lewa prawa gdy będzie umiał pokazać prawą i lewą rękę i nogę.

10. mam teczkę zieloną z wydawnictwa Wir "Relacje czasowe i przestrzenne". takie podstawowe relacje przestrzenne synek zna, ale kiedy uczyć np. takich wyrażeń na wakacje, na ferie?

Tylko w użyciu i w dzienniku wydarzeń.

Serdeczne pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!