Dzień dobry Pani Justyno,
Zachęcam gorąco do jak najszybszego podjęcia działań.
W razie możliwości sugeruję jednak skonsultować się ze specjalistą, który oceni rozwój Pani Synka i pomoże w doborze odpowiednich ćwiczeń oraz zaplanuje terapię (pod tym adresem dostępna jest lista terapeutów pracujących Metodą Krakowską:
http://www.szkolakrakowska.pl/, może uda się znaleźć kogoś w pobliżu).
Oczywiście może Pani sama pracować z Dzieckiem w domu, jak najbardziej do tego zachęcam. Proszę jednak w pierwszej kolejności zapoznać się z wiedzą teoretyczną na temat Metody Krakowskiej, aby móc prawidłowo wykonywać ćwiczenia praktyczne i działać efektywnie (tutaj zachęcam do udziału w szkoleniach i webinarach organizowanych przez Centrum Metody Krakowskiej -
www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Pomysły na zabawy i ćwiczenia można również czerpać z publikacji prof. J. Cieszyńskiej-Rożek i prof. M Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia". Zachęcam do lektury.
Zalecam również włączenie Synkowi programu słuchowego wraz z książeczkami "Słucham i uczę się mówić", części: Sylaby i rzeczowniki 1 - 4 oraz wdrożenie ćwiczeń ogólnorozwojowych, zwłaszcza lewopółkulowych.
Przypominam również, że dla prawidłowego rozwoju mowy na tym etapie konieczna jest również całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer, tablet, telefon, muzyka oraz zabawki grające).
Z uwagi na stawiany przez Pani Synka opór do zadań, które sprawiają mu trudności, proszę pamiętać, aby nauka miała charakter zabawy. Tylko takie podejście wzbudzi motywację Synka do nauki i pomoże zniwelować jego niechęć. Proszę również zastosować w pracy z Dzieckiem zasadę naprzemienności ról - raz Pani uczy Syna, a raz Synek uczy Panią. Jeśli Synek zobaczy, że Pani też się myli i jest "gapą" w niektórych zadaniach, może to pomoże mu przezwyciężać strach przed niepowodzeniami i wzmocni wiarę we własne siły i możliwości.
życzę owocnych ćwiczeń,
Małgorzata Lasak