adalik
Newbie
Wiadomości: 3
|
|
« : Listopada 14, 2010, 10:46:02 » |
|
Witam Pani Profesor,
Jestem logopedą szkolnym po szkole krakowskiej. Ostatnio zgłosili się do mnie rodzice 6letniego chłopca, który ma zdiagnozowany niedosłuch.Najniższyaaparatowano go gdy miał rok. Niestety trafili na logopedę, który kazał podczas ćwiczeń oraz podczas mówienia do dziecka zakrywać sobie ręką usta. Nie mam doświadczenia w pracy z takimi dziecmi, ale pomysł wydaje mi się absurdalny. Dziecko nie robiło żadnych postępów.Dopiero niedawno trafili na studentkę, która uczy go czytać z książeczek Pani Profesor.Rodzice widzą znaczne postepy. Mam dwa pytania: 1.Czy powinno zakrywac sie usta uczac mówic dzieci z niedosłuchem? 2. Co Pani Profesor myśli o wszczepieniu implantów dziecku z opisanym niedosłuchem. Bardzo dziękuję i pozdrawiam. Agnieszka
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Janek
Newbie
Wiadomości: 4
|
|
« Odpowiedz #1 : Listopada 16, 2010, 10:49:38 » |
|
Pani Profesor bada w tym tygodniu dzieci w Szwajcarii. Odpowie obszerniej w przyszłym tygodniu W skrócie: 1) to oczywista bzdura 2)Jeżeli nie odnosi pożytku z aparatów, to można to rozważać, ale generalnie tylko przy wysokim ubytku słuchu>100dB - nic Pani o tym nie wspomniała. Zawsze wtedy ucho prawe, bez wzgl. na ich (obu uszu) sprawność - to niestety częsty błąd lekarzy, dla których kryterium wyboru ucha do implantu to jedynie wiekość ubytku słuchu. Janek
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
adalik
Newbie
Wiadomości: 3
|
|
« Odpowiedz #2 : Listopada 17, 2010, 01:20:35 » |
|
Bardzo dziękuję za odpowiedz. Informacja o wysokości niedosłuchu nie zapisała się:).Chłopczyk ma niedosłuch 60/90.w aparatach słyszy dobrze, nosi je bez protestów. Prosiłabym o jakieś wskazówki do pracy z takim dzieckiem.Chłopiec był badany w PPP.Nie ma upośledzenia. Ma dużą wiedzę o świecie zewnętrznym. Nacisk kazano położyć na uspołecznianie dziecka. Chłopczyk w tym roku poszedł do zerówki, ale na razie źle znosi rozłąkę z mamą, która przez czas jego pobytu jest razem z nim. Będę wdzięczna za każdą wskazówkę. Pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kimbusia
Newbie
Wiadomości: 2
|
|
« Odpowiedz #3 : Listopada 20, 2010, 08:27:06 » |
|
Pani Profesor chciałabym dowiedzieć się,czy tak samo należy stymulować rozwój językowy dziecka z głuchotą jednostronną(niesłyszące uszko prawe lub lewe)? Co należy wziąć pod uwagę przy pracy logopedycznej z takimi dziećmi? Katarzyna
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #4 : Listopada 24, 2010, 10:25:24 » |
|
Pani Agnieszko, przepraszam, że musiała Pani czekać na moją odpowiedź, ale prowadziłam badania w Szwajcarii, wróciłam wczoraj i śpieszę z o odpowiedzią. NIGDY nie zasłaniamy ust rozmawiając z dzieckiem, bowiem jest to sytuacja pozbawiona mocy komunikacyjnej, a tym samym terapeutycznej. Jeśli chcemy, wyeliminować czytanie z ust możemy, siedząc, jak zwykle OBOK dziecka nieco odchylić się, by konieczne stało się maksymalne włączenie funkcji słuchowych. Jeśli dziecko słyszy w aparatach nie ma żadnego powodu do wykonywania operacji. Ważne jest by dziecko uczyło się czytać metodą sylabową zwiększając tym sposobem słownictwo i poprawiając artykulację. Jeśli sześciolatek źle znosi rozłąkę z mamą może to być efekt frustracji z powodu braku komunikacji z rówieśnikami i nauczycielem, ale także z powodu problemów emocjonalnych. Na początek niech mama dziecka zaprosi do domu w wspólnej zabawy jedno dziecko, by chłopczyk nauczył się skutecznych kontaktów w sytuacji komfortowej. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #5 : Listopada 24, 2010, 10:29:34 » |
|
Dzień dobry Pani Katarzyno, przy dużym jednostronnym ubytku warto założyć aparat na ucho słabosłyszące. Osoba słysząca jednousznie wciąż skręca szyję, co powoduje uraz kręgów szyjnych, bóle głowy oraz oczu. Naturalnie wykonujemy ćwiczenia słuchowe - jeśli bez aparatu - to mówimy wprost do ucha dziecka. Mama powinna wieczorem śpiewać do ucha, opowiadać bajkę, gdy dziecko leży na boku (na zdrowym uchu). Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|