Droga Pani Barbaro, przede wszystkim należy konsekwentnie stosować metodę OPOL (jedna osoba jeden język). Wówczas Synek będzie mógł rozdzielić oba języki. Oczywistym jest, że Pani powinna uczyć czytać w języku polskim, bowiem język francuski będzie i tak językiem funkcjonalnie pierwszym ze względu na edukację.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na naszej stronie
www.konferencje-logopedyczne.plWarto odwiedzić blog – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at Do nauki czytania proponuję serię "Kocham czytać" (
www.we.pl).
Do nauki i gramatyki i prawidłowej artykulacji proponuję program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (
www.arson.pl)
Ogólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Z programu wprowadzić należy te części mowy z którymi dziecko ma problem "Czasowniki l. pojedyncza" . "czasowniki czas przeszły"
3. Dla Leonka prawdopodobnie najważniejsze: "Przyimki" oraz "Rzeczowniki fleksja".
4. W sytuacji trudności artykulacyjnych korzystać należy z płytki i książeczki "Trudne głoski"
Dla rozwoju mowy ważne jest użycie pytań (można skorzystać z pomocy np. "Pytam i odpowiadam"
www.arson.p).
Zachęcam do pisania "Dziennika wydarzeń" - zapisywanie w kilku zdaniach ważnych wydarzeń dnia. Dorosły zapisuje dwa trzy zdania dotyczące wydarzeń z życia dziecka. Wykonuje też schematyczny rysunek, lub dołącza zdjęcia, przypominające dziecku o wydarzeniu. Zapis czcionką Arial (bezszeryfową) tylko wielkimi literami. Można wykorzystać Mój pierwszy dzienniczek (Wydawnictwo WIR).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl). W tej ostatniej książce jest rozdział poświęcony dwujęzyczności i część poświęcona w całości 17 technikom stymulacyjnym.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska