Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 03:24:13 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Lateralizacja  (Przeczytany 15183 razy)
pentelka
Newbie
*
Wiadomości: 5


« : Sierpnia 30, 2012, 07:00:14 »

Witam serdecznie,
jestem mamą wesołego 4-latka, syn ma zdiagnozowaną dysfazję percepcyjno-motoryczną. Od pół roku pracujemy metodą krakowską. Mój syn miał gigantyczne problemy z rozumieniem mowy i dzięki pracy tą metodą poczynił znaczne postępy w tym względzie. Pomimo, iż jego mowa jest pełna agramatyzmów to ja się ogromnie cieszę, że jednak jest i co raz więcej w niej prawidłowości się pojawia. Syn ma duże problemy z zapamiętywaniem nazw, np. doskonale wie jaki to kolor czerwony, ale jak go pytam o kolor jakiegoś czerwonego przedmiotu to odpowiada, że "kolor Zyg-Zak" (bo uczyłam go kolorów w ten sposób: niebieski jak niebo, zielony jak trawa, żółty jak banan, czerwony jak Zyg-Zak (bohater kreskówki)). Samej nazwy koloru "czerwony" nie może spamiętać.
Do tej pory wydawało mi się, że syn jest zdecydowanie praworęczny, bo kredki czy widelec zawsze bierze do prawej dłoni, piłkę kopie prawą nogą. Ale dopiero po przeczytaniu artykułu Pani Jagody Cieszyńskiej w "Bliżej Przedszkola" na temat oburęczności i opóźnionej lateralizacji dotarło do mnie, że jednak moje dziecko ma tu jakiś problem. Podany w artykule opis problemów dziecka oburęcznego absolutnie pasuje do mojego syna! O ile przy rysowaniu i jedzeniu jest zdecydowanie praworęczny, to np. przy pracy z układankami posługuje się już obiema rękoma, tak samo jest przy rozmowie przez telefon - raz przykłada słuchawkę do jednego ucha raz do drugiego. Test z aparatem fotograficznym przy kilku próbach pokazuje dominację prawego oka. Tak więc mamy tu zupełne pomieszanie z poplątaniem. Proszę o poradę jak wspomóc syna w zakończeniu lateralizacji, czy wymuszać posługiwanie się wyłącznie prawą ręką przez przytrzymywanie lewej. Jak ćwiczyć uszy aby dominowało to prawe?
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Wrzenia 01, 2012, 12:44:25 »

Droga Mamo Wesołego Czterolatka, opóźnienie rozwoju mowy jakie wystąpiło u Synka jest przyczyną kłopotów z zapamiętaniem nazw kolorów. Proszę się tym nie martwić, nie nazwy są istotne ale umiejętność rozróżniania i identyfikowania barw. Bardzo dobrze Pani ćwiczyła, też tak robimy w terapii, wszystkie dzieci zagrożone dysleksją długo mają problemy z przypominaniem sobie nazw, a niektórym mężczyznom z dysleksją zostaje to na całe życie. Nic nie szkodzi.
Rzeczywiście przedłużająca się oburęczność bardzo utrudnia dziecku nabywania języka. Dlatego należy pomóc czterolatkowi w podjęciu ostatecznej decyzji.  Ponieważ Synek rysuje i je ręką prawą należy podczas ćwiczeń układania wzorów, klocków pilnować, by wykonywał to ręką prawą.
Co do oka, to nie mamy wpływu na to, które dziecko wybierze jako dominujące, ale warto, by ten wybór został już dokonany. Trzeba bawić się w piratów, w zaglądanie do otworów, lunetek, w robienie zdjęć itd. Warto poćwiczyć ucho prawe do odbioru mowy. Siadamy po prawej stronie dziecka, wieczorem przy pieszczotach na dobranoc, śpiewamy i opowiadamy do prawego ucha. Można codziennie przez 5 minut posłuchać płytki "Trudne głoski" - przy okazji ćwiczyć artykulację głosek dziąsłowych.
Może Pani także skorzystać z ćwiczeń. A. Bali - Ćwiczenia lewej i prawej półkuli mózgu (www.arson.pl. Zobaczy Pani, że im więcej takich ćwiczeń tym wyraźniejsza mowa, lepsza koncentracja i uwaga, zmnijeszenie nadpobudliwości i wyższa sprawność manualna.
Bardzo serdecznie  pozdrawiam i życzę radosnych chwil podczas ćwiczeń. Dzieci je lubią, bo mają wówczas Rodzica tylko dla siebie i sądzą, że to tylko zabawa.
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
pentelka
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #2 : Wrzenia 07, 2012, 08:46:44 »

Pani Profesor, serdecznie dziękuję za odpowiedź. Chętnie skorzystamy z ćwiczeń A. Bali, bo faktycznie mamy duże problemy z nadpobudliwością i skupieniem uwagi. Z przerażeniem myślę o nadchodzącym za 2 lata obowiązku szkolnym dla mojego syna (on będzie pierwszym rocznikiem, w którym rodzice sześciolatków nie mają już wyboru). Ktoś mógłby powiedzieć - macie przecież aż dwa lata! Dla dziecka z tak dużymi deficytami są to niestety TYLKO dwa lata... I niestety z taką diagnozą jaką ma mój syn nie przysługują tzw. specjalne potrzeby edukacyjne, gdyż ministerstwo oświaty uznało, że tylko dziecko z afazją motoryczną jest niepełnosprawne. Każdy inny rodzaj afazji (w tym nawet mieszany) uznawany jest (O ZGROZO!!!) za niewymagający wsparcia. Dlatego pracujemy, ciężko pracujemy aby jakoś przetrwać w chorym systemie oświaty.

Serdecznie pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za odpowiedź.
Zapisane
cestlavie
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #3 : Stycznia 12, 2014, 01:16:50 »

Witam,
potrzebuję różnych arkuszy testów na lateralizację. Czy mógłby ktoś takie udostępnić?
I mam jeszcze pytanie odnośnie testu Zazzo, dla jakiej grupy wiekowej jest przeznaczony??

Pozdrawiam Mrugnięcie
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!