Droga Mamo Filipka, dziecko wychowywane w dwujęzyczności, które tak wcześnie (przedwcześnie) musiało chodzić do przedszkola powinno otrzymać szczególnie intensywne wsparcie, dotyczące rozwoju języka etnicznego.
Podczas stymulacji rozwoju języka w takiej sytuacji stosuje się dwa podejścia:
1. naturalne (dziecko słucha mowy z otoczenia) - dziecko uczy się mowy w aranżowanych sytuacjach codziennych - jak dziecko zdrowe,
2. edukacyjne (nauczanie języka poprzez program słuchowy oraz naukę czytania ze zrozumieniem) - dziecko jest nauczane języka polskiego jak obcego.
Radzę więc popracować nad systemem językowym poprzez wczesną naukę czytania (program "Kocham czytać" -
www.we.pl) oraz poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, pisanie dziennika wydarzeń. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.com Warto zbadać dominację stronną Synka i włączyć ćwiczenia lewopółkulowe (n. "Ukąłdanki lewopółkulowe" -
www.konfrencje-logopedyczne.pl)
Serdecznie radzę jeszcze przez rok całkowitą rezygnację z wysokich technologii. Oto lektury na ten temat:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków:
Oficyna Wydawnicza Impuls
Stanisław Kozak "Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach". Wydawca: DIFIN Rok wydania: 2014
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska