ola2a2
Newbie
Wiadomości: 2
|
|
« : Wrzenia 27, 2014, 03:44:24 » |
|
Dzień dobry, Pani Profesor, od września pracuję w przedszkolu, indywidualnie z 4-letnim chłopcem z autyzmem. Chłopiec od roku uczęszcza do przedszkola, do grupy integracyjnej. Chodzi samodzielnie, czasami próbuje uciekać. Nie mówi, bardzo rzadko wokalizuje, raczej nie płacze, czasami się uśmiecha, rzadko reaguje na imię. Ma ogromny problem z naśladowaniem, utrzymywaniem kontaktu wzrokowego - podczas zajęć ze mną często zatrzymuje na czymś wzrok i trudno go od tego oderwać. Mało co go interesuje, a jeśli już to chwilowo. Potrafi śledzić ruch przedmiotu - np. kiedy pokazuje mu jak lala idzie, lub auto jedzie, wtedy też podejmujemy próby naśladowania, robię to jego ręką. Oglądamy książeczki, na których jest jeden przedmiot na stronie, interesuje się nimi, kiedy mówię np. "pokaż gdzie jest krowa", wskazuje na kartkę całą ręką, wtedy próbuję wyciągnąć mu palec i pokazuje jego ręką, nazywając przedmiot. Kiedy chcę by coś mi dał wskazuję przedmiot i mówię "daj" wyciągając rękę - wtedy poda, w innej sytuacji nie ma reakcji. Czytamy książeczki "Słucham i uczę się mówić", zamierzam też wprowadzić program słuchowy. Potrafi zrobić "papa", po komunikacie lub kiedy mu to pokaże, pokazuję mu jak zrobić "akuku", mówię też czasem "jest-nie ma", próbuję zrobić to jego rękoma na swojej twarzy i jego twarzy. Często również próbuje wziąć moją rękę by osiągnąć to co chce, np. w przypadku założenia mu butów - bierze moją rękę, wkładając do niej buta i podnosi nogę. Podsumowując, ćwiczę z nim: - kontakt wzrokowy - stosuję przysłony, mówię samogłoski wykonując gesty wizualizacyjne, również jego ręką na swojej buzi - naśladowanie czynności - np. wkładanie klocków, wyciąganie, otwieranie, zamykanie pudełka, budowanie wieży z klocków, czynności - krowa idzie, koń idzie, lala idzie, lala je, auto jedzie, "akuku", "brawo", stukanie w bębenek, potrząsanie grzechotką, kiedy nie ma reakcji wykonuję czynności jego ręką, mówiąc" np "brawo" po wykonaniu - "czytanie" książeczek, wskazywanie obrazków, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, samogłoski, program słuchowy - ćwiczymy komunikat "daj", "Pokaż" - ćwiczę z nim rysowanie pisakiem na folii, próbuję np jego ręką rysować linię poziomą, koła itp Przepraszam za dość chaotyczną wypowiedź, mam nadzieję, że ujęłam wszystkie najważniejsze kwestie. Bardzo zależy mi na tym, by oceniła Pani, czy idę dobrym torem, czy powinnam coś zmienić, wprowadzić coś nowego, czy coś wycofać. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź, Ola
|