Jagoda
|
|
« Odpowiedz #1 : Sierpnia 04, 2014, 07:57:06 » |
|
Droga Pani Basiu, kopiuję Pani pytania i odpowiadam, pisząc wielkimi literami, by było łatwiej znajdować mój tekst. Na pytania mam powinien na bieżąco odpowiadać terapeuta, bo on zawsze wie na jaki poziomie znajduje się dziecko w obrębie każdej funkcji. Moje odpowiedzi to zawsze wróżenie z fusów, bo nie widząc dziecka nie mogę ustalić indywidualnego programu.
1. Te czarno-białe układanki prawo i lewopółkulowe, ktore mi Pani poleciła z Państwa wydawnictwa to dopiero wprowadzam jak ułożę te wszystkie obrazki z wydawnictwa wir . z Analizy i syntezy wzrokowej?
SĄ DWA RODZAJE ĆWICZEŃ ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ - UKŁADANIE OBRAZKÓW TEMATYCZNYCH (NP, MIŚ ROZCIĘTY NA CZĘŚCI) I ATEMATYCZNYCH NP. ODTWARZANY UKŁAD KLOCKÓW. JEDNE I DRUGIE ĆWICZENIA ROBIMY RÓWNOLEGLE STOPNIUJĄC POZIOM TRUDNOŚCI ZGONIE Z POSTĘPUJĄCYMI UMIEJĘTNOŚCIAMI DZIECKA. CZARNO BIAŁE UKŁADANKI SĄ NIEJAKO RÓWNOLEGŁE DO TYCH Z WIRU, KOLOROWE SĄ ŁATWIEJSZE. JEŻELI DZIECKO UKŁADA OBRAZEK Z 3 CZĘŚCI KOLOROWY (Z WIRU) TO MOŻNA DAĆ DZIECKU Z 2 CZĘŚCI CZARNO-BIAŁY, A POTEM Z DWÓCH ROZCIĘTY PO SKOSIE.
2. W książce: Wczesna diagnoza i terapia dzieci autystycznychw dziale: analiza i synteza wzrokowa są przykłądowe ćwiczenia i tu do tego mam pytania: kiedy można z dzieckiem ćwiczyć porównywanie, np. pies z ogonem i bez ogona? Bo kupiłam zestaw relacje i tu jak na razie robię z tego tylko dobieranie takich samych obrazków (lal, motyli i takich kół z kropkami) - ale nie wiem kiedy jest czas na ćwiczenie tego porównywania.
JEŻELI DZIECKO POTRAFI UŁOŻYĆ PIESKA Z 3 CZĘŚCI, MOŻEMY MU POKAZAĆ PIESKA BEZ OGONA, BEZ UCHA, BEZ ŁAPY, MÓWIĄC CZEGO NIE MA, GDY DZIECKO TO ZROZUMIE JEST GOTOWE DO PORÓWNYWANIA.
Zastanawiam się też nad różnicowaniem - czyli wykluczaniem ze zbioru: kiedy to się powinno ćwiczyć? w tym zestawie "relacje" też są tam motyle, który jeden jest np. inny.
GDY DZIECKO POTRAFI WYKLUCZYĆ CZERWONY KLOCEK Z 3 ZIELONYCH KLOCKÓW TO MOŻEMY POKAZYWAĆ CORAZ TRUDNIEJSZE ZDANIA.
3. jak mój synek jeszcze nic nie mówi, to możemy cwiczyć ten przyimek? chodzi tylko o to, że sprawdzamy rozumienie, tak? dobrze to zrozumiałam?
TAK SPRAWDZAMY, CZY WYKONA POLECENIE : "POŁÓŻ KLOCEK NA....", CZYLI ĆWICZYMY ROZUMIENIE.
4. jaka jest kolejność słuchania płyt Słucham i ucze się mówić po: sylabach i czasownikach i przyimkach? które powinnam włączyć? bo widzę, że synek się nudzi i nie chcę zaburzać słuchania, skoro to już przewalczyłam..
TERAZ KOLEJNO FLEKSJA RZECZOWNIKA I TRUDNE GŁOSKI.
5. kiedy jest pora na układanie z synkiem wzorów tematycznych z figur geometrycznych, np. ludzika, domek? kiedy należy to wprowadzać?
WSZYSTKIE ĆWICZENIA ROBI SIĘ RÓWNOLEGLE TYLKO ZWIĘKSZA SIĘ POZIOM TRUDNOŚCI. ZACZYNAMY OD DOMKU KWADRAT PLUS TRÓJKĄT JAKO DACH.
6. w zestawie : analiza i synteza wzrokowa jest taka ramka i klocki czarno-białe - to ćwiczenie mogę mu dac dopiero jak układa te wzory kolorowe z Układanek lewopółkulowych?czy wczesniej?
DOPIERO GDY ZROBI KOLOROWE.
7. jak już kategoryzujemy klocki według koloru to jak dokładnie mam nauczyć syna wykkluczania ze zbioru? mam sama wrzucic do pudelka jakiś inny klocek czy inaczej to jakoś robić? tego nie wiem..
NIE WRZUCAĆ PRZY DZIECKU ŹLE, PRZYGOTOWAĆ WCZEŚNIEJ I ZAPYTAĆ: "CO NIE PASUJE?",
8. kategoryzacja z wir: Pisała Pani profesor, że synek musi rozpoznawac co to jedzenie, zabawki, ubrania itp. to znaczy, że muszę najpierw rozłożyć jakieś obrazki i go zapytać, gdzie jedzenie, gdzie zabawki itp? tak? jak to będzie robił to wtedy mogę to już z nim ćwiczyć?
NIE, NIE MUSI ROZUMIEĆ NAZW OGÓLNYCH, ALE SYTUACJĘ, UKŁADAMY KATEGORIE I MÓWIMY : "ROWER PASUJE TU, A JABŁKO TU"
9. jak ćwiczę z Kubą samogłoski to mogę robić tak, że najpierw jego paluszkiem pokazuję np. na A, potem biorę jego paluszek i pokazuje na swojej twarzy tą wizualizację - czy tam może być? bo inaczej on w ogole nie patrrzy na twarz, a czytałam, że wizualizacja jest wazna.
TAK, WAŻNE BY PATRZYŁ NAJPIERW NA SAMOGŁOSKĘ, OBRAZEK DO NIEJ, A POTEM NA PANI USTA.
Pani pytania pokazują, że potrzebuje Pani zobaczyć kilkanaście zajęć, by móc samodzielnie pracować. Oglądanei zajęć profesjonalisty bardzo mamom pomaga.
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|