Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 07:00:59 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 3 latek, podejrzenie autyzmu  (Przeczytany 19631 razy)
Matylda
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Stycznia 20, 2015, 04:46:17 »

Witam, mój syn będzie miał w lutym 3 latka. 2 tygodnie temu pani logopeda zasugerowała mi że może on mieć autyzm. Faktycznie po przeczytaniu kilku forum oraz książki moje podejrzenia są takie same, w sumie jestem prawie pewna. Zachowuje się jak typowe autystyczne dziecko z drobnymi wyjątkami (bardzo lubi się przytulać śmiać się i nie lubi wody) poza tym w domu robi cały czas to samo bawi się bąkiem albo piłką , układa dziwne konstrukcje ze znalezionych rzeczy. Ponad to tak na prawdę nie ma z nim żadnego kontaktu, nie reaguje na swoje imię bawi się sam, izoluje się od otoczenia. I przede wszystkim nic nie mówi. Czasami mówi tata ale bez ukierunkowania na konkretną osobę tak po prostu. Zapisałam synka na badania do Zielonej Góry ale termin mają dopiero na marzec, ale już teraz chciałabym zacząć coś działać ale nie bardzo wiem od czego zacząć. Zaczęłam z nim układać piramidki tzn ( układanie okręgów na pień ) czytam książki, on bardziej lubi te książki z obrazkami gdzie na jednej stronie jest jeden obrazek. Może Pani jest w stanie mi pomóc jakieś wskazówki, zabawy w domu. Byłabym bardzo wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam

Na koniec chciałabym jeszcze dodać że synek nie słyszy na lewe ucho oraz ma problem z widocznością na jedno oczko
« Ostatnia zmiana: Stycznia 20, 2015, 04:51:31 wysłane przez Matylda » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 23, 2015, 03:39:24 »

Droga Pani Matyldo, sytuacja trzylatka, który nie mówi jest dramatyczna i powinna Pani natychmiast rozpocząć stymulację rozwoju mowy i innych funkcji poznawczych. Przede wszystkim nie może Pani bawić się w stereotypowe zabawy (piramidki), są to zabawy z poziomu 15-16 miesięcy, utrwalające schematyczne zachowania.
Przede wszystkim musi Pani pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.    Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Dopóki dziecko nie powtarza sylab i słów, czytanie książek nie ma sensu, bo dziecko nie słucha znaczeń tylko dźwięków, które dla niego jeszcze nic nie znaczą.
Powinna Pani najpierw rozpocząć ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów  zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Jeśli uszkodzenie słuchu na lewe ucho przekracza 50 db, warto założyć aparat, by dziecko miało słyszenie obuuszne. Dla rozwoju mowy najważniejszy jest jednak odbiór uchem prawym.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska



Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!