Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 11:43:06 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 15 miesięczny chłopiec - czy to objawy autyzmu?  (Przeczytany 20520 razy)
amely88
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Maja 20, 2016, 11:13:40 »

Witam,
Jestem mamą 15 miesięcznego chlopca. Urodzony przez cc, 10 pkt , usg mózgowia wykazało przebyte niedotlenienie, kótre najprawdopodobniej skutkowało obniżónym napięciem mieśniowym. Synek równeż urodził się z infekcją wrodzoną. Ciążą przebiegała prawidłowo.

Jestem zaniepokojona zachowaniem synka, nie zawsze, czasami bardziej czasami mniej.
To co mnie niepokoi:
- synek od małego ciągał się za uszy, dziś już się nie ciąga ale wsadza sobie paluszki do uszu lub cos przykłada, wygląda to tak jakby podobał mu się ten dzwięk, który pojawia się i znika. NIe robi tego jakos często, zazwyczaj jak siedzi w krzesełku i mu się nudzi. Poza uszami synek często pociera sobie oczy rączką, czasami uderza się rączkami w głowkę - nie za mocno. Wiem również ze synek najprawdopodobniej bedzie alergikiem, ponieważ ma naderwane płatki uszu - stąd tez może to ciąganie się za uszko w niemowlęctwie i tarcie oczek (tak stwierdziła pediatra). Synek czasami ma takie ruchy przy głowce jakby "odganiał muchy", nie za często, raczej w sytuacji gdzy cos mu się nie podoba.

- synek siedząc w krzesłęku lub w wózku, w momencie gdy mu się nudzi lub gdy zaczyna się denerwowac - nie często ale jednak- uderzał głowką i plecami w oparcie, dosyc mocno, sprawiało mu to ból. Nie wiem czy był to sposób na zwrócenie mojej uwago czy rodzaj autoagresji.

- czasami zdarza mu się biec z lekko odchyloną głową do tyłu. Nie jest to jednak bieganie bezcelowe. Po prostu jak go wołałam to sie rozpędzał i tak biegł do mnie. Czasami tez siedział i odchylał tak głowę, jakby sprawdzał na ile jest w stanie utrzymac w ten sposób równowagę. Teraz tego nie robi siedząc.

- gdy wraca tata z pracy i ma zakupy to bardziej interesują go zakupy niż tata

- od urodzenia był nerwowym, płaczliwym dzieckiem, miał kolki, problemy z wypróżnianiem

To co uważam za dobre:
- reaguje na imię - oczywiście nie zawsze np. gdy jest bardzo zajęty to nie reaguje, chyba ze powiem ze dam mu ciastko, wtedy od razu spojrzy
- wskazuje palcem od dawna, mowi do tego "to", teraz zdarza mu się powiedzieć również "da"
- gdy wskaże mu jakąś rzecz to na nią spojrzy,
- gdy spojrzę w jakims kierunku i powiem np. popatrz tam jest ptaszek to tez zazwyczaj spojrzy ale nie zawsze.
- umie wskazac częsci ciała, ale wtedy kiedy ma na to ochotę
- rozumie wiele slów, gdy go o cos poproszę to mi poda, gdy powiem zeby zanióśł pilot tacie to tez zaniesie, gdy powiedziałam ze pilot się zepsuł to wynióśł do kosza
- mowi ze zrozumieniem mama, tata, to , da, czasami ał ał na pieska
- umie naśladowac ale tylko te czynności które mu się podobają, np. gdy ja odkurzam on bierze swój zabawkowy odkurzac i odkurza razem ze mna
- przychoidzi i siada na nogę zeby go pobujac i mowi przy tym tatataj
- kontakt wzrokowy raz jest lepszy raz gorszy, generalnie nie ma takiej sytuacji zeby siedział i wpatrywał się we mnie, owszem popatrzy chwile i idzie dalej sie bawic
- gdy się bawi, spogląda na mnie
- gdy podchodzi do kontaktu a wie ze tam nie moze, patrzy na mnie i czeka na moją rekację
- bierze telefon i przykłada do ucha, udając ze rozmawia,
- jak mowię zeby zobaczył czy tata idzie to biegnie do drzwi i przykłada ucho i nasłuchuje
- przynosi swoją kurtkę i buty jak chce wyjśc na spacer
- wie do czego służy szczotka do włosów, jak mowie zeby cos posprzątał to bierze swoją zmiotkę i próbuje zamiatać.
- ostatnio na placu zabaw dziewczyna go zaczepiała, później on do niej podszedł i obiął, próbując dac buzi
- lubi przytulać się do maskotek
- lubi zabawy w akuku, chowanego
- umie dac cześc, zrobić buziaka, zrobic no no no, zyg zyg, poczesac włoski, zrobic puk puk, przybic piątkę

Ogólnie uważam, że duzo potrafi, rozumie. Jednak zachowania, które opisałam wyżej mnie niepokoją.

Proszę o opinię i porady.
Z góry dziękuję za pomoc,

Pozdrawiam


 
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Czerwca 16, 2016, 06:35:40 »

Dzień dobry, takie reakcje jakie Pani opisała, dotyczące uszu, zdarzają się u dzieci z niedosłuchem. Koniecznie proszę sprawdzić słuch Synka.
Niepokoją mnie opisane przez panią zachowania dlatego zalecam rozpoczęcie stymulacji rozwojowej, szczególnie programem słuchowym.
Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Należy też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy.

Proszę pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda CIeszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!