Jagoda
|
|
« Odpowiedz #2 : Lipca 21, 2016, 09:32:05 » |
|
Dobry wieczór, dziecko urodzone przez cesarskie cięcie, z wagą urodzeniową poniżej 3 kg jest narażone na problemy rozwojowe i zawsze wymaga wsparcia rehabilitanta i terapeuty wczesnej interwencji. Wolniejsze tempo rozwoju jest zawsze niepokojące, choć nie dla lekarza pediatry, który nie ocenia rozwoju poznawczego a jedynie wazy, mierzy i sprawdza siatki centylowe. Umiejętności oczekiwane w 10 miesiącu życia: - trzyma w ręce łyżeczkę, - utrzymując w jednej ręce zabawkę sięga po drugą, - przyciąga autko za sznurek (po pokazie), - wypowiada sylaby "mówiąc" do siebie, - pewnie siedzi manipulując zabawkami, - patrzy na twarz mówiącego, - śmieje się głośno, - poszukuje źródła dźwięku, - nie lubi być samo, - dotyka palcem wskazującym lub kciukiem małych elementów/ szczegółów zabawek, - wkłada do ust chrupkę, kawałek jabłka/chleba, - stoi z podtrzymaniem, - naśladuje gest pa pa - obraca kartki grubej książeczki, - pełza lub raczkuje, - pokazuje placem/rączką, - patrzy na siebie w lustrze, - jest zainteresowane nowymi obiektami, - słucha piosenek, - karmi dorosłego/lalkę/misia. Synek ma już 12 miesięcy warto wić stymulować jego rozwoju bez względu na przyczynę opóźnienia pojawienia się oczekiwanych etapów rozwojowych. Sugestie do ćwiczeń o śledzenie przesuwających się kart z naklejonym zdjęciem Mamy, Taty i Niani. o skupianie wzroku na zabawce, którą dorosły porusza na stole, o słuchanie programu słuchowego (Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia oraz Wyrażenia dżwiękonasladowcze w słuchawkach (5-8 minut dziennie - nie jednorazowo), o ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko popatrzy na właściwą zabawkę, o naśladowanie sekwencji ruchowych (zabawy autem, zwierzątkami itp. - zabawa ręką dziecka, czynności wykonywane powinny być nazywane przez dorosłego np. Auto jedzie, Kot pije mleko., Koń idzie itp. Należy mówić nieco głośniej, wolniej z charakterystyczną melodią wznoszącą, jak do niemowlęcia. Zawsze należy powtórzyć zdanie, można je modyfikować: np.: Kot pije mleko. Zobacz, kot ma mleko, kot pije mleko. o elementy zabawy tematycznej - karmienie misia, lali, dorosłego, o rozdzielanie klocków wg kolorów (do pudełek, miseczek lub słoiczków pomalowanych na czerwono i niebiesko wrzucamy klocki niebieskie i czerwone), o wrzucanie klocków do pudełka, o uderzanie rączką w bębenek, o naśladowanie gestów: nie ma, pa pa, daj, brawo. o manipulowanie klockami (najlepsze gumowe, miękkie, lekkie klocki, które łatwo utrzymać w dłoniach i obracać je
Konieczne jest dostarczanie dziecku kontaktów z twarzami ludzi i zabawek. Podczas karmienia, przewijania, zabawy ważne jest nieustanne utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Należy dziecku okazać jak manipulować zabawkami (oglądać trzymając w dłoniach).
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|