Wróć do strony głównej.
Grudnia 25, 2024, 02:04:08 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Pytania do terapii - brak diagnozy?  (Przeczytany 3183 razy)
ShepherdKai
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Kwietnia 20, 2021, 09:48:11 »

Witam,
Wrzucam tą samą wiadomość w tej zakładce, ponieważ w innej nie dostałam odpowiedzi. Proszę o pomoc.

Jestem mamą rocznej córeczki. Gdy zauważyłam u córki kilka niepokojących objawów, umówiłam wizytę u terapeuty metody krakowskiej. Czekamy do kwietnia, a żeby zacząć już działać, zamówiłam 2 pierwsze książeczki z serii "słucham i uczę essay writer się mówić" oraz słuchawki dla córki. Przeczytałam książkę profesor Cieszyńskiej "Metoda krakowską wobec zaburzeń rozwoju dzieci", a teraz będę czytać "Wczesną interwencję terapeutyczną".
Mam kilka pytań co do terapii i niektórych zachowań córeczki (ciężko mi rozróżnić czy są zachowaniami normatywnymi czy coś należy z nimi zrobić).

1. Nigdy nie oglądamy tv przy dziecku, nie mamy grających zabawek (poza prawdziwymi instrumentami), słuchamy jednak czasem muzyki przez głośnik. Córka bardzo to lubi, tańczy z nami. Czy słuchanie muzyki dla dzieci - specjalna muzyka "Pomelody" też należy ograniczyć/ wyeliminować?

2. Córka to typ muzyczny, więc chodzimy z nią na zajęcia gordonowskie, na których się śpiewa, dzieci odpowiadają na muzykę mową i ruchem (na pewno Państwo znają te zajęcia) - czy jest to dozwolone przy jednoczesnym rozpoczynaniu terapii metodą krakowską?

3. Córeczka w 11. miesiącu zaczęła pokazywać paluszkiem na odległość, rzadko pokaże coś z bliska a jak już to na realnych przedmiotach (gdzie misiu ma oko). Widzę, że zauważa detale różnych zabawek, czasem dotyka je paluszkiem, bada, wsadza do buzi, ale nie patrzy  na mnie wtedy pytająco wzrokiem "co to jest?" czy "zobacz mamo". Czy tak to powinno wyglądać? Kiedy chce się czymś pochwalić to wyciąga do mnie całą zabawkę. W obu przypadkach nazywam elementy zabawki albo całą zabawkę.

4. Córka naśladuje gesty, jedne chętniej, drugie mniej. Gest "papa" najpierw wykonywała "poprawnie", tj. machała do kogoś. Od kilku dni odwróciła dłoń i macha do siebie. Nie wiem jak na to zareagować - czy zostawić tak jak jest czy próbować modelować gest skierowany do kogoś.

5. Książeczki i słuchawki są jeszcze w drodze. Czy zaczynać od jednej książeczki czy stosować je zamiennie w ciągu dnia/co drugi dzień? Wiem, że wyrażenia dźwiękonaśladowcze będą dla córki ciekawsze, bo już kilka zwierzątek rozpoznaje.

6. Jak to jest z tym pokazywaniem w książeczce? Moja córka zapytana o pieska, spojrzy albo podejdzie do swojej zabawki psa/tak samo jest z misiem, pytana o książeczkę weźmie ją czy pokaże palcem. A w książeczce nie pokazuje paluszkiem. Wiem, że według metody krakowskiej powinna już to robić. Czy to przyjdzie jej z czasem? Nie rozumie symboli? Czy jest to niepokojący objaw? Martwię się tym. Czytając książeczki biorę jej paluszek i pokazuję. Wcześniej potrafiła się długo skupić na czytaniu, bardzo to lubiła, ostatnio zapał ostygł, czasem czuję że robię to trochę nachalnie, a Mała wcale nie ma na to ochoty. Może robić to w inny sposób? Jaki?

Z góry dziękuję za odpowiedzi, podpowiedzi i wsparcie.
Mama
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 24, 2021, 07:40:36 wysłane przez ShepherdKai » Zapisane
Elena Palinciuc-Dudek
Global Moderator
Newbie
*****
Wiadomości: 46


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 24, 2021, 09:32:53 »

Szanowna Pani,

ważne jest, aby terapeuta spotkał się z dzieckiem "twarzą w twarz".

"Gordonki", mogą być (ale nie zawsze, zależy w jaki sposób są prowadzone) dobrą stymulacją rozwoju mowy. Jest w nich dużo wyrażeń dźwiękonaśladowczych połączonych z ruchem, tańcem, zawierają sporo krótkich wierszyków.

Nie znam POMELODY. Ogólnie staramy się ograniczyć stymulacje prawopółkulowe. Jeśli dziecko to typ muzyczny, to proszę córeczce śpiewać.

Czasami Maluch może być pochłonięty nową zabawką i na nas nie patrzy, dlatego warto, aby terapeuta zobaczył dziecko "na żywo".

Gest PA PA proszę proszę poprawiać w sposób naturalny, pokazywać jak jest przyjety w naszej kulturze. Proszę pokazywać córeczce jak Pani się żegna i macha ręką, jak miś, lala to robią.

Programu słuchowego należy słuchać codziennie! To jest bardzo ważne! Koniecznie na dużych słuchawkach! Można zacząć od krótkich sesji, stopniowo zwiększająć czas do kilku minut albo kilka razy dziennie po kilka minut. Można słuchać na zmianę pierwszej i drugiej książeczki. Warto pokazywać  palcem w książeczce to, co w danym momencie dziecko słyszy przez słuchawki. Polecam też książeczki Centrum Metody Krakowskiej pt. W lesie i na łące, Pojazdy i Na wsi:
https://sklep.centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/zestawy/na-wsi-w-lesie-i-na-lace-pojazdy-87.html

Proszę nie czekać aż przyjdzie samo pokazywanie paluszkiem, należy pracować nad nim. Dobrze Pani robi, pokazując paluszkiem dziecka.

Pozdrawiam serdecznie
Elena Palinciuc-Dudek
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 26, 2021, 09:45:51 wysłane przez Elena Palinciuc-Dudek » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!