Wróć do strony głównej.
Grudnia 27, 2024, 07:58:18 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Pytania do terapii - brak diagnozy  (Przeczytany 5153 razy)
Ravenclav
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Marca 11, 2019, 05:01:25 »

Witam,
Wrzucam tą samą wiadomość w tej zakładce, ponieważ w innej nie dostałam odpowiedzi. Proszę o pomoc.

Jestem mamą rocznej córeczki. Gdy zauważyłam u córki kilka niepokojących objawów, umówiłam wizytę u terapeuty metody krakowskiej. Czekamy do kwietnia, a żeby zacząć już działać, zamówiłam 2 pierwsze książeczki z serii "słucham i uczę się mówić" oraz słuchawki dla córki. Przeczytałam książkę profesor Cieszyńskiej "Metoda krakowską wobec zaburzeń rozwoju dzieci", a teraz będę czytać "Wczesną interwencję terapeutyczną".
Mam kilka pytań co do terapii i niektórych zachowań córeczki (ciężko mi rozróżnić czy są zachowaniami normatywnymi czy coś należy z nimi zrobić).

1. Nigdy nie oglądamy tv przy dziecku, nie mamy grających zabawek (poza prawdziwymi instrumentami), słuchamy jednak czasem muzyki przez głośnik. Córka bardzo to lubi, tańczy z nami. Czy słuchanie muzyki dla dzieci - specjalna muzyka "Pomelody" też należy ograniczyć/ wyeliminować?

2. Córka to typ muzyczny, więc chodzimy z nią na zajęcia gordonowskie, na których się śpiewa, dzieci odpowiadają na muzykę mową i ruchem (na pewno Państwo znają te zajęcia) - czy jest to dozwolone przy jednoczesnym rozpoczynaniu terapii metodą krakowską?

3. Córeczka w 11. miesiącu zaczęła pokazywać paluszkiem na odległość, rzadko pokaże coś z bliska a jak już to na realnych przedmiotach (gdzie misiu ma oko). Widzę, że zauważa detale różnych zabawek, czasem dotyka je paluszkiem, bada, wsadza do buzi, ale nie patrzy  na mnie wtedy pytająco wzrokiem "co to jest?" czy "zobacz mamo". Czy tak to powinno wyglądać? Kiedy chce się czymś pochwalić to wyciąga do mnie całą zabawkę. W obu przypadkach nazywam elementy zabawki albo całą zabawkę.

4. Córka naśladuje gesty, jedne chętniej, drugie mniej. Gest "papa" najpierw wykonywała "poprawnie", tj. machała do kogoś. Od kilku dni odwróciła dłoń i macha do siebie. Nie wiem jak na to zareagować - czy zostawić tak jak jest czy próbować modelować gest skierowany do kogoś.

5. Książeczki i słuchawki są jeszcze w drodze. Czy zaczynać od jednej książeczki czy stosować je zamiennie w ciągu dnia/co drugi dzień? Wiem, że wyrażenia dźwiękonaśladowcze będą dla córki ciekawsze, bo już kilka zwierzątek rozpoznaje.

6. Jak to jest z tym pokazywaniem w książeczce? Moja córka zapytana o pieska, spojrzy albo podejdzie do swojej zabawki psa/tak samo jest z misiem, pytana o książeczkę weźmie ją czy pokaże palcem. A w książeczce nie pokazuje paluszkiem. Wiem, że według metody krakowskiej powinna już to robić. Czy to przyjdzie jej z czasem? Nie rozumie symboli? Czy jest to niepokojący objaw? Martwię się tym. Czytając książeczki biorę jej paluszek i pokazuję. Wcześniej potrafiła się długo skupić na czytaniu, bardzo to lubiła, ostatnio zapał ostygł, czasem czuję że robię to trochę nachalnie, a Mała wcale nie ma na to ochoty. Może robić to w inny sposób? Jaki?

Z góry dziękuję za odpowiedzi, podpowiedzi i wsparcie.
Mama

Zapisane
Dorota Nagraba
Newbie
*
Wiadomości: 24


« Odpowiedz #1 : Marca 11, 2019, 08:37:04 »

Szanowna Pani,

W książce "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia" znajdzie Pani ćwiczenia dla poszczególnych funkcji poznawczych, co pomoże Pani w codziennej pracy z córeczką. Korzystając z książki należy pamiętać o tym, iż ćwiczenia wykonujemy zgodnie z faktycznymi umiejętnościami dziecka, a nie z jego wiekiem kalendarzowym.
Proszę wyłączyć wszystkie stymulacje prawopółkulowe – oznacza to całkowitą rezygnację z oglądania TV, słuchania muzyki, korzystania z komputera i zabawek dźwiękowych w pomieszczeniu w którym znajduje się dziecko.
Póki istnieją wątpliwości, co do rozwoju córeczki, proszę zrezygnować z muzyki, piosenek.
Może Pani  tańczyć z córeczką przy śpiewanych przez siebie piosenkach, co dodatkowo daje możliwość kontaktu twarzą w twarz. Można używać instrumentów (cymbałki, trójkąt, bębenek).
Zachęcam również do ćwiczeń słuchowych - śpiewamy dwa wersy piosenki do zabawki i poruszamy rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią w odpowiedni sposób.
Jeśli chodzi o gest wskazywania palcem, to zarówno pokazywanie, jak i patrzenie na to, na co wskazuje dorosły, odbywają się naprzemiennie, w sekwencji nadawca-odbiorca. Dziecko patrzy na dorosłego, żeby sprawdzić, czy jego uwaga jest właściwie skierowana. Kiedy córeczka coś wskazuje, proszę nazwać to jednym słowem lub prostym zdaniem („To lala. Chcesz lalę”).
Jeśli gest „papa” córeczka wykonuje nieprawidłowo proszę ułożyć jej rączkę. To samo tyczy się gestu wskazywania palcem w książeczkach, proszę konsekwentnie układać dłoń dziecka.
Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" słuchamy jednocześnie (wymiennie w ciągu jednego dnia)
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

pozdrawiam
Dorota Nagraba
« Ostatnia zmiana: Marca 11, 2019, 08:54:59 wysłane przez Dorota Nagraba » Zapisane
kalikonow
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Maja 23, 2023, 03:27:11 »

Polecam terapeutę, który pomoże Ci lepiej zrozumieć pozytywne afirmacje, po angielsku nazywa się to weight loss affirmations that really work dla zdrowego odchudzania.
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!