teef16
Newbie
Wiadomości: 5
|
|
« : Maja 31, 2012, 08:52:11 » |
|
Szanowna Pani Profesor,
synek mojej znajomej w lutym skończył 3 lata. W otoczeniu uchodzi za dziecko ciche i spokojne. Odkąd ich poznałam (ok. 1,5 roku temu) niepokoił mnie jego brak mowy. Kilkakrotnie zwracałam mamie uwagę, że nie powinna tego lekceważyć (jestem logopedą) i zacząć z nim pracować. Inni natomiast twierdzili, że nie ma co panikować. Czas płynął, a chłopiec w swoim słowniku ma kilka słów (mamam - mama, tata, jaja-lala, nunu-auto, hm-tak, ym-nie, pi-Filip i kilka innych określeń nawet nie dźwiękonaśladowczych na określenie podstawowych przedmiotów i stanów). Za namową mama kupiła mu zestaw Kocham czytać i odtąd zaczęły pojawiać się pierwsze słowa (ww) Kilka dni temu zaprosiłam ich do siebie i postanowiłam mu się lepiej przyjrzeć. Mowa nadal fatalna, rozumienie w porządku, nie odstępuje mamy na krok (nie chodzi jeszcze do przedszkola), nie pozwala obcym dotknąć się, pomóc sobie np. w ubieraniu. Na placu zabaw przypatruje się innym dzieciom, jednak nie bawi się z nimi. Jeździ na rowerku, biega. Ku memu wielkiemu zdziwieniu nawet chętnie ze mną współpracuje (mama oczywiście jest obecna) ok 0,5 godz. Przerabiamy sylaby, utrwalamy słownictwo (mama, tata, auto, dzidzi, lala, miś, baba, dziadzia, tak, nie, mam, tu, papa), robimy kategoryzacje, ćw. pamięci sekwencyjnej. Dziś pożyczyłam im zestawy Słucham i uczę się mówić. Mam nadzieję, że mama zauważyła w końcu, że trzeba się ostro wziąć do pracy. Niestety teraz ja nie będę mogła im pomóc, za kilka dni mam termin porodu i w związku z tym przerwę w pracy do ok października. Chętnie jednak udzieliłabym mamie wskazówek, co ma robić, by nie marnować więcej czasu. Moje pytanie brzmi: Czy to, że dziecko urodziło się w zamartwicy porodowej (4 pkt.) może mieć wpływ na mowę? Pozostałe funkcje w rozwoju pojawiały się później niż u rówieśników, ale pojawiały się. Czy można z nim pracować, wprowadzając słowa z możliwych dla niego do wymówienia sylab, oprócz tego słuchanie i inne ćwiczenia typu: analiza i synteza wzrokowa, słuchowa, kategoryzacje, szeregi i sekwencje, ćw. pamięci itp.? Na co przede wszystkim położyć nacisk? Będę wdzięczna za każdą podpowiedź. Pozdrawiam Renata
|