natalia1985
Newbie
Wiadomości: 2
|
|
« : Lipca 14, 2012, 01:12:00 » |
|
Witam ja bardzo proszę o pomoc, po przeczytaniu Pani książki "wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych " oraz po skorzystaniu z niektórych podawanych przez Panią w przypisach zrobiłam plan działania na początek. Niestety mieszkam w Irlandii, uzyskanie diagnozy dla moego synka to jeszcze długaaaaa sprawa, dla nich jest to za wcześnie żeby stwierdzić czy to autyzm czy też nie. Dlatego nie mam wyjścia.Muszę działać sama. Jest trudno. Od kilku dni wykonujemy przy stoliku większość tych ćwiczeń z listy którą wstawię poniżej. Nie jest łatwo, ale się nie poddam.Dzisiaj nawet Nathan słuchał bez oporów płyt z samogłoskami.Ja wiem, że Pani nie ma pojęcia o tym jak zachowuje się mój synek, ale niestety muszę stwierdzić , że leżymy w wielu kwestiach. Póki co nadal nie rozumie o co chodzi w dzieleniu klocków na czerwone i niebieskie, oraz wszystkich innych ćwiczeń.Nie mówi,jest na etapie gaworzenia, gdzie większości samogłosek,sylab na dal nie ma:(
Mam pytanie czy istnieje możliwość na umówienie się na płatną konsultację przez skype czy telefon? czuję , że mimo, iż jestem gotowa do walki i daję z siebie wszystko to i tak potrzebuję porad itp. Boję się ,że coś zepsuję:( A nie mam tutaj do kogo iść żeby mi pomógł w terapii.Zresztą zapewne orientuje się Pani jak to wszystko wygląda na wyspach.
Nie wiem też czy na poczatek mam tak długo stosować same samogłoski aż Nathan nie zacznie ich powtarzać? czy mieszać ze sylabami i wyrazami dźwiękonaśladowczymi? Chciałabym też rozpocząć manualne torowanie głosek,przeczytałam książkę, ćwiczę ruchy ustawiania ust itp na moim partnerze, i myślę, że podołam, chociaż nie wiem czy powinnam,wiem, że nie jestem profesjonalistką:( czy jeszcze z tym poczekać? Póki co obrazki mają być niepodpisane? I zastanawiam się czy wielkość obrazka ma znaczenie? Wiem, że litery drukowane Arial, wielkość 36p. Czasowniki na czerwono rzeczowniki na niebiesko.
Nie wiem czy nie za duży ten plan, czynie zbyt dużo ćwiczeń. W podręczniku podała Pani przykład Jasia, jakbym czytała o swoim synku z tym, że Nathan nawet klocków według koloru nie ułoży.
Nie udało mi się ustalić które oko i ucho jest dominujące.Jeśli chodzi o ręcę to niby oburęczność , tak wychodziło po obserwacji.Jednak kiedy wczoraj pierwszy raz w życiu chwycił kredkę,do tej pory tylko je ustawiał w rzędzie, w prawą rękę. Ja nią kierowałam, i w pewnym momencie rysował sam bazgroły na papierze.Jakieś 5 minut i prawą ręką.Dlatego zaczęłam używać prawej ręki jako dominującej. Nie wiem czy to dobrze.? mam również problem z nogami, raz zaczyna wchodzić na schody prawą nogą a raz lewą ....
oto mój plan zajęć
1. ĆWICZENIA SŁUCHOWE -SYMULTANICZNE SŁUCHANIE WYPOWIEDZI JĘZYKOWYCH ,PRZY UŻYCIU SŁUCHAWEK, „SAMOGŁOSKI I WYKRZYKNIENIA” W 3 TRZECH SESJACH , RAZEM 20 MINUT 2. ĆWICZENIA SŁUCHOWE ŚPIEWANIE DWÓCH WERSÓW ZWROTKI PIOSENKI DO ZABAWY I PORUSZANIE RYTMICZNIE ZABAWKĄ ( BYŁA SOBIE ŻABKA MAŁA RERE KUM KUM RERE KUM KUM, KTÓRA MAMY NIE SŁUCHAŁA RERE KUM KUM BĘC ) . PO KILKUNASTU POWTÓRZENIACH ŚPIEWAMY DWA WERSY PIOSENKI I OCZEKUJEMY , ŻE DZIECKO WEŻMIE DO RĘKI WŁAŚCIWĄ ZABAWKĘ IZACZNIE NIĄ PORUSZAĆ. 3. ĆWICZENIA SŁUCHOWE CZYTANIE SAMOGŁOSEK I POKAZYWANIE OBRAZKÓW W KSIĄŻECZKACH KOCHAM CZYTAĆ 4. GLOBALNE ROZPOZNAWANIE WYRAZÓW DOBIERANIE OBRAZKA (BEZ PODPISÓW) DO PRZEDMIOTÓW , PODPISYWANIE PISMEM OBRAZKOWYM ( NP. ZABAWKĘ SAMOCHÓD PODPISUJEMY OBRAZKIEM NA KTÓRYM JEST SAMOCHÓD) 5. PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA GLOBALNEGO UKŁADANIE TAKIEGO SAMEGO PRZEDMIOTU DO TAKIEGO SAMEGO (PIŁKA DO TAKIEJ SAMEJ PIŁKI, SŁOMKA DO TAKIEJ SAMEJ SŁOMKI, BUT DO TAKIEGO SAMEGO BUTA) 6. ODDZIELNE ĆWICZENIA IDENTYFIKOWANIA UKŁADANIE TAKI SAM OBRAZEK TO TAKIEGO SAMEGO OBRAZKA ( NIGDY NIE KŁADZIEMY OBRAZKA NA OBRAZKU TYLKO POD OBRAZKIEM) NA POCZĄTEK 2 PARY OBRAZKÓW 7. ROZDZIELANIE KLOCKÓW WEDŁUG KOLORÓW KOLOR NIEBIESKI I CZEROWNY ( NIEBIESKIE DO NIEBIESKIEGO PUDEŁKA, CZERWONE DO CZERWONEGO) 8. ROZDZIELANIE KLOCKÓW WEDŁG WIELKOŚCI KLOCKI DUŻE DO DUŻEGO PUDEŁKA, KLOCKI MAŁE DO MAŁEGO PUDEŁKA 9. ROZDZIELANIE KLOCKÓW WEDŁUG KSZTAŁTÓW KWADRATY I KOŁA ( UŻYWAM OGRĄGŁEGO PUDEŁKA I KWADRATOWEGO) 10. ĆWICZENIA LEWEJ PÓŁKULI MÓZGU (SZEREGI I SEKWENCJE) NAŚLADOWANIE SZEREGU -NAŚLADOWANIE SZEREGU TEMATYCZNEGO TRZYELEMENTOWEGO (OD NAJMNIEJSZEJ DO NAJWIĘKSZEJ, JABŁKO, ZIELONY LIŚĆ ) -NAŚLADOWANIE SZEREGU ATEMATYCZNEGO TRZYELEMENTOWEGO (OD NAJMNIEJSZEJ DO NAJWIĘKSZEJ , CZERWONE KOŁO, CZERWONY KWADRAT) -NAŚLADOWANIE SZEREGU AYEMATYCZNEGO TRZYELEMENTOWEGO , ZBUDOWANEGO ZGODNIE Z ZASADĄ STOPNIOWEGO DOMYKANIA RYSNUKU (KWADRAT) NAŚLADOWANIE SEKWENCJI -NAŚLADOWANIE SEKWENCJI TEMATYCZNEJ DWULEMENTOWEJ ( LALKA I MISIU) -NAŚLADOWNIE SEKWENCJI ATEMATYCZNEJ DWUELEMENTOWEJ ( CZERWONE KOŁO, CZEROWNY KRZYŻYK) 11. NAŚLADOWANIE SEKWENCJI RUCHOWYCH WYKONYWANIE RUCHÓW RĘKĄ DZIECKA ,NAZYWANIE CZYNNOŚCI NP. ZABAWA AUTEM I DOROSŁY MÓWI AUTO JEDZIE) 12. WYKONYWANIE ĆWICZENIA DAJ MISIA, DAJ AUTO UŻYWANIE PRZEDMIOTÓW , POTEM PRZECHODZIMY DO OBRAZKÓW 13. BUDOWANIE WSPÓŁNEGO POLA UWAGI ĆWICZENIE GESTU WSKAZYWANIA PALCEM OBIEKTÓW( GDZIE KOŁO?) ORAZ OBRAZKÓW ( GDZIE JABŁKO?) 14. ZABAWY IMITUJĄCE JEDNĄ CZYNNOŚĆ PANI KĄPIĘ SIĘ, PANI MYJE RĘCE , PANI ROBI SIUSIU ( Z WYKORZYSTANIEM MEBLI ŁAZIENKOWYCH Z DOMU DLA LALEK). 15. ĆWICZENIA KATYGORYZACJI Z UŻYCIEM OBRAZKÓW NA PODSTAWIE OBSERWACJI POSIADANEJ WIEDZY MOJEGO SYNKA I ROZUMIENIA WYRAZÓW ZACZYNAM OD PARY NACZYNIA-BUTY 16. ĆWICZENIA KATYGORYZACJI PODCZAS CZYNNOŚCI DOMOWYCH MAJTKI-SKARPETKI, WIDELCE-ŁYŻKI, JABŁKO-MARCHEWKA 17. ĆWICZENIA RYSOWANIA TRZYMANIE KREDKI W RĘCĘ, RYSOWANIE LINI I KOŁA ( NAŁOŻENIE NA KREDKĘ NAKŁADKI TRÓJKĄTNEJ ) 18. ĆWICZENIA MOTORYCZNE PRZYKŁADY: - ZABAWY Z PIŁKĄ ( TURLANIE PIŁKI, KOPANIE, RZUCANIE, WRZUCANIE DO PUDEŁKA, WIADERKA) - ZABAWY Z ROWEREM (DZIECKO SIEDZI NA ROWERKU , DOROSŁY POMAGA , TRZYMAJĄC STOPY, WYKONAĆ RUCHY PEDAŁOWANIA) -ZABAWY NA SCHODACH( NAUKA WCHODZENIA I SCHODZENIA ,MOŻE BYĆ TAKŻE POŁĄCZONE Z LICZENIEM) -CODZIENNIE SYTUACJE(NOSZENIE TORBY Z ZAKUPAMI, ZGNIATANIE BUTELEK) -ZABAWY PODCZAS SPACERU( DZIECKO IDZIE PO NISKIM ALE SZEROKIM MURKU, TRZYMANE ZA RĘKĘ RODZICA , RYSOWANIE KREDĄ NA CHODNIKU KOŁA I POKAZYWANIE JAK WSKAKIWAĆ W OKRĄG I JAK Z NIEGO WYSKAKIWAĆ ) 19. ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANULANEJ PRAWEJ RĘKI PRZYKŁADY: ZABAWY MASĄ SOLNĄ, CIASTOLINĄ, WRZUCANIE MONET DO SKARBONKI, NAWLEKANIE MAKARONU NA DŁUGĄ WYKAŁACZKĘ NABITĄ NA JABŁKO, 20. UKŁADANIE PODPISÓW DO ZDJĘĆ MAMA, TATA, NATHAN 21. ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ UKŁADANIE OBRAZKA Z DWÓCH CZĘSCI -PRZECIĘTE PIONOWO - PRZECIĘTE POZIOMO 22. ĆWICZENIA ARTYKULANCYJNE PODCZAS NAUKI ROZPOZNAWANIA I POWTARZANIA GŁOSEK , MANUALNE TOROWANIE GŁOSEK 23. ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCYJNEJ NA STOLIKU LEŻĄ 3 ZDJĘCIA PRZEDSTAWIAJĄCE TWARZE DOMOWNIKÓW. ZE SWOJEGO IDENTYCZNEGO ZESTAWU OSOBA DOROSŁA POKAZUJE KOLEJNO DWA ZDJĘCIA I ODKŁADA JE ODWRÓCONE NA STOLIK.ZADANIEM DZIECKA JEST UŁOŻYĆ WE WŁAŚCIWYM PORZĄDKU (W TEJ SAMEJ KOLEJNOŚCI) TE SAME FOTOGRAFIE ZE SWOJEGO ZESTAWU. 24. ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCJI RUCHOWYCH STUKAM MŁOTECZKIEM W DWA DREWNIANE KLOCKI (DESECZKA Z KLOCKAMI) I ZACHĘCAM DZIECKO TO POWTÓRZENIA RUCHU. 25. ODBIERANIE I PRZETWARZANIE BODŻCÓW WĘCHOWYCH ,SMAKOWYCH I DOTYKOWYCH DAJĘ JABŁKO DO RĘKI DZIECKA I MÓWIE „JABŁKO”. WĄCHAM JE BARDZO GŁOŚNO I MÓWIĘ „ŁADNIE PACHNIE”, ZBLIŻAM DO NOSA DZIECKA I MÓWIĘ „POWĄCHAJ ,JABŁKO PACHNIE”. OBIERAM ZE SKÓRKI ,STARAM SIĘ UTRZYMAĆ JAK NAJDŁUŻSZĄ SPIRALKĘ. WĄCHAM I PODAJĘ DZIECKU DO RĘKI. UKŁADAM RAZEM Z NIM SPIRALKĘ NA STOLE I MÓWIĘ „SKÓRKA JEST CZERWONA”. KROJĘ JABŁKO NAKAWAŁKI , ZJADAM JEDEN I MÓWIĘ „JABŁKO JEST SŁODKIE”. PODAJĘ JABŁKO DZIECKU I MÓWIĘ „NATHAN JE JABŁKO”. SPRZĄTAM WSZYSTKO ZE STOŁU I MÓWIĘ „ NIE MA JABŁKA”.
i jeszcze raz bardzo mocno proszę o konsultację telefoniczną albo przez skypa. pozdrawiam Natalia i bardzo mocno proszę o pomoc.........
|