Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 10:34:50 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: PLAN TERAPII DLA CHŁOPCA Z AUTYZMEM , 2 LATA I 7 MC  (Przeczytany 23751 razy)
natalia1985
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Lipca 14, 2012, 01:12:00 »

Witam ja bardzo proszę o pomoc, po przeczytaniu Pani książki "wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych " oraz po skorzystaniu z niektórych podawanych przez Panią w przypisach zrobiłam plan działania na początek. Niestety mieszkam w Irlandii, uzyskanie diagnozy dla moego synka to jeszcze długaaaaa sprawa, dla nich jest to za wcześnie żeby stwierdzić czy to autyzm czy też nie. Dlatego nie mam wyjścia.Muszę działać sama. Jest trudno. Od kilku dni wykonujemy przy stoliku większość tych ćwiczeń z listy którą wstawię poniżej. Nie jest łatwo, ale się nie poddam.Dzisiaj nawet Nathan słuchał bez oporów płyt z samogłoskami.Ja wiem, że Pani nie ma pojęcia o tym jak zachowuje się mój synek, ale niestety muszę stwierdzić , że leżymy w wielu kwestiach. Póki co nadal nie rozumie o co chodzi w dzieleniu klocków na czerwone i niebieskie, oraz wszystkich innych ćwiczeń.Nie mówi,jest na etapie gaworzenia, gdzie większości samogłosek,sylab na dal nie ma:(

Mam pytanie czy istnieje możliwość na umówienie się na płatną konsultację przez skype czy telefon? czuję , że mimo, iż jestem gotowa do walki i daję z siebie wszystko to i tak potrzebuję porad itp. Boję się ,że coś zepsuję:( A nie mam tutaj do kogo iść żeby mi pomógł w terapii.Zresztą zapewne orientuje się Pani jak to wszystko wygląda na wyspach.

Nie wiem też czy na poczatek mam tak długo stosować same samogłoski aż Nathan nie zacznie ich powtarzać? czy mieszać ze sylabami i wyrazami dźwiękonaśladowczymi? Chciałabym też rozpocząć manualne torowanie głosek,przeczytałam książkę, ćwiczę ruchy ustawiania ust itp na moim partnerze, i myślę, że podołam, chociaż nie wiem czy powinnam,wiem, że nie jestem profesjonalistką:( czy jeszcze z tym poczekać?
Póki co obrazki mają być niepodpisane? I zastanawiam się czy wielkość obrazka ma znaczenie? Wiem, że litery drukowane Arial, wielkość 36p. Czasowniki na czerwono rzeczowniki na niebiesko.

Nie wiem czy nie za duży ten plan, czynie zbyt dużo ćwiczeń. W podręczniku podała Pani przykład Jasia, jakbym czytała o swoim synku z tym, że Nathan nawet klocków według koloru nie ułoży.

Nie udało mi się ustalić które oko i ucho jest dominujące.Jeśli chodzi o ręcę to niby oburęczność , tak wychodziło po obserwacji.Jednak kiedy wczoraj pierwszy raz w życiu chwycił kredkę,do tej pory tylko je ustawiał w rzędzie, w prawą rękę. Ja nią kierowałam, i w pewnym momencie rysował sam bazgroły na papierze.Jakieś 5 minut i prawą ręką.Dlatego zaczęłam używać prawej ręki jako dominującej. Nie wiem czy to dobrze.? mam również problem z nogami, raz zaczyna wchodzić na schody prawą nogą a raz lewą ....

oto mój plan zajęć

1.   ĆWICZENIA SŁUCHOWE -SYMULTANICZNE
SŁUCHANIE  WYPOWIEDZI JĘZYKOWYCH ,PRZY UŻYCIU SŁUCHAWEK, „SAMOGŁOSKI  I  WYKRZYKNIENIA” W 3 TRZECH SESJACH , RAZEM 20 MINUT
2.   ĆWICZENIA SŁUCHOWE
ŚPIEWANIE DWÓCH WERSÓW ZWROTKI PIOSENKI DO ZABAWY I PORUSZANIE RYTMICZNIE ZABAWKĄ ( BYŁA SOBIE ŻABKA MAŁA RERE KUM KUM RERE KUM KUM, KTÓRA MAMY NIE SŁUCHAŁA RERE KUM KUM BĘC ) . PO KILKUNASTU POWTÓRZENIACH ŚPIEWAMY DWA WERSY PIOSENKI I OCZEKUJEMY , ŻE DZIECKO WEŻMIE DO RĘKI WŁAŚCIWĄ ZABAWKĘ IZACZNIE NIĄ PORUSZAĆ.
3.   ĆWICZENIA SŁUCHOWE
CZYTANIE SAMOGŁOSEK I POKAZYWANIE OBRAZKÓW W KSIĄŻECZKACH KOCHAM CZYTAĆ 
4.   GLOBALNE ROZPOZNAWANIE WYRAZÓW
DOBIERANIE OBRAZKA (BEZ PODPISÓW) DO PRZEDMIOTÓW  , PODPISYWANIE PISMEM OBRAZKOWYM ( NP. ZABAWKĘ SAMOCHÓD PODPISUJEMY OBRAZKIEM NA KTÓRYM JEST SAMOCHÓD)
5.   PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA GLOBALNEGO
UKŁADANIE TAKIEGO SAMEGO PRZEDMIOTU DO TAKIEGO SAMEGO (PIŁKA DO TAKIEJ SAMEJ PIŁKI, SŁOMKA DO TAKIEJ SAMEJ SŁOMKI, BUT DO TAKIEGO SAMEGO BUTA)
6.   ODDZIELNE ĆWICZENIA IDENTYFIKOWANIA
UKŁADANIE TAKI SAM OBRAZEK TO TAKIEGO SAMEGO OBRAZKA ( NIGDY NIE KŁADZIEMY OBRAZKA NA OBRAZKU TYLKO POD OBRAZKIEM) NA POCZĄTEK 2 PARY OBRAZKÓW
7.   ROZDZIELANIE KLOCKÓW WEDŁUG KOLORÓW
KOLOR NIEBIESKI I CZEROWNY ( NIEBIESKIE DO NIEBIESKIEGO PUDEŁKA, CZERWONE DO CZERWONEGO)
8.   ROZDZIELANIE KLOCKÓW WEDŁG WIELKOŚCI
KLOCKI DUŻE DO DUŻEGO PUDEŁKA, KLOCKI MAŁE DO MAŁEGO PUDEŁKA
9.   ROZDZIELANIE KLOCKÓW WEDŁUG KSZTAŁTÓW
KWADRATY I KOŁA ( UŻYWAM OGRĄGŁEGO PUDEŁKA I KWADRATOWEGO)
10.   ĆWICZENIA LEWEJ PÓŁKULI MÓZGU (SZEREGI I SEKWENCJE)
NAŚLADOWANIE SZEREGU
-NAŚLADOWANIE SZEREGU TEMATYCZNEGO TRZYELEMENTOWEGO (OD NAJMNIEJSZEJ DO NAJWIĘKSZEJ, JABŁKO, ZIELONY LIŚĆ )
-NAŚLADOWANIE SZEREGU ATEMATYCZNEGO TRZYELEMENTOWEGO (OD NAJMNIEJSZEJ DO NAJWIĘKSZEJ , CZERWONE KOŁO, CZERWONY KWADRAT)
-NAŚLADOWANIE SZEREGU AYEMATYCZNEGO TRZYELEMENTOWEGO , ZBUDOWANEGO ZGODNIE Z ZASADĄ STOPNIOWEGO DOMYKANIA RYSNUKU (KWADRAT)
NAŚLADOWANIE SEKWENCJI
-NAŚLADOWANIE SEKWENCJI TEMATYCZNEJ DWULEMENTOWEJ ( LALKA I MISIU)
-NAŚLADOWNIE SEKWENCJI ATEMATYCZNEJ DWUELEMENTOWEJ ( CZERWONE KOŁO, CZEROWNY KRZYŻYK)
11.   NAŚLADOWANIE SEKWENCJI RUCHOWYCH
       WYKONYWANIE RUCHÓW RĘKĄ DZIECKA ,NAZYWANIE CZYNNOŚCI NP. ZABAWA AUTEM I DOROSŁY MÓWI AUTO  JEDZIE)
12.       WYKONYWANIE ĆWICZENIA DAJ MISIA, DAJ AUTO
UŻYWANIE PRZEDMIOTÓW  , POTEM PRZECHODZIMY DO OBRAZKÓW
13.   BUDOWANIE WSPÓŁNEGO POLA UWAGI
ĆWICZENIE GESTU WSKAZYWANIA PALCEM OBIEKTÓW( GDZIE KOŁO?) ORAZ OBRAZKÓW ( GDZIE JABŁKO?)
14.   ZABAWY IMITUJĄCE JEDNĄ CZYNNOŚĆ
 PANI KĄPIĘ SIĘ, PANI MYJE RĘCE , PANI ROBI SIUSIU ( Z WYKORZYSTANIEM MEBLI     ŁAZIENKOWYCH Z DOMU DLA LALEK).
15.   ĆWICZENIA KATYGORYZACJI Z UŻYCIEM OBRAZKÓW
NA PODSTAWIE OBSERWACJI POSIADANEJ WIEDZY MOJEGO SYNKA I ROZUMIENIA WYRAZÓW ZACZYNAM OD PARY NACZYNIA-BUTY
16.    ĆWICZENIA KATYGORYZACJI PODCZAS CZYNNOŚCI DOMOWYCH
MAJTKI-SKARPETKI, WIDELCE-ŁYŻKI, JABŁKO-MARCHEWKA
17.    ĆWICZENIA RYSOWANIA
TRZYMANIE KREDKI W RĘCĘ, RYSOWANIE LINI I KOŁA ( NAŁOŻENIE NA KREDKĘ NAKŁADKI TRÓJKĄTNEJ )
18.    ĆWICZENIA MOTORYCZNE
PRZYKŁADY:
- ZABAWY Z  PIŁKĄ ( TURLANIE PIŁKI, KOPANIE, RZUCANIE, WRZUCANIE DO PUDEŁKA, WIADERKA)
- ZABAWY Z ROWEREM (DZIECKO SIEDZI NA ROWERKU , DOROSŁY POMAGA , TRZYMAJĄC STOPY, WYKONAĆ RUCHY PEDAŁOWANIA)
-ZABAWY NA SCHODACH( NAUKA WCHODZENIA I  SCHODZENIA ,MOŻE BYĆ TAKŻE POŁĄCZONE Z LICZENIEM)
-CODZIENNIE SYTUACJE(NOSZENIE TORBY Z ZAKUPAMI, ZGNIATANIE BUTELEK)
-ZABAWY PODCZAS SPACERU( DZIECKO IDZIE PO NISKIM ALE SZEROKIM MURKU, TRZYMANE ZA RĘKĘ RODZICA , RYSOWANIE KREDĄ NA CHODNIKU KOŁA I POKAZYWANIE JAK WSKAKIWAĆ W OKRĄG I JAK Z NIEGO WYSKAKIWAĆ )
         19. ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI MANULANEJ PRAWEJ RĘKI
         PRZYKŁADY:
ZABAWY MASĄ SOLNĄ, CIASTOLINĄ, WRZUCANIE MONET DO SKARBONKI, NAWLEKANIE MAKARONU NA DŁUGĄ WYKAŁACZKĘ NABITĄ NA JABŁKO,
20.    UKŁADANIE PODPISÓW DO ZDJĘĆ MAMA, TATA, NATHAN
21.   ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ
UKŁADANIE OBRAZKA Z DWÓCH CZĘSCI
-PRZECIĘTE PIONOWO
- PRZECIĘTE POZIOMO
22. ĆWICZENIA ARTYKULANCYJNE
PODCZAS NAUKI ROZPOZNAWANIA  I POWTARZANIA GŁOSEK , MANUALNE TOROWANIE GŁOSEK
23. ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCYJNEJ
NA STOLIKU LEŻĄ 3 ZDJĘCIA PRZEDSTAWIAJĄCE TWARZE DOMOWNIKÓW. ZE SWOJEGO IDENTYCZNEGO ZESTAWU OSOBA DOROSŁA POKAZUJE KOLEJNO DWA ZDJĘCIA I ODKŁADA JE ODWRÓCONE NA STOLIK.ZADANIEM DZIECKA JEST UŁOŻYĆ WE WŁAŚCIWYM PORZĄDKU (W TEJ SAMEJ KOLEJNOŚCI) TE SAME FOTOGRAFIE ZE SWOJEGO ZESTAWU.
24. ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCJI RUCHOWYCH
STUKAM MŁOTECZKIEM W DWA DREWNIANE KLOCKI (DESECZKA Z KLOCKAMI) I ZACHĘCAM DZIECKO TO POWTÓRZENIA RUCHU.
25. ODBIERANIE I PRZETWARZANIE BODŻCÓW WĘCHOWYCH ,SMAKOWYCH I DOTYKOWYCH
DAJĘ JABŁKO DO RĘKI DZIECKA I MÓWIE „JABŁKO”. WĄCHAM  JE BARDZO GŁOŚNO I MÓWIĘ „ŁADNIE PACHNIE”, ZBLIŻAM DO NOSA DZIECKA I MÓWIĘ „POWĄCHAJ ,JABŁKO PACHNIE”. OBIERAM ZE SKÓRKI ,STARAM SIĘ UTRZYMAĆ JAK NAJDŁUŻSZĄ SPIRALKĘ. WĄCHAM I PODAJĘ DZIECKU DO RĘKI. UKŁADAM RAZEM Z NIM SPIRALKĘ NA STOLE I MÓWIĘ „SKÓRKA JEST CZERWONA”. KROJĘ JABŁKO NAKAWAŁKI , ZJADAM JEDEN I MÓWIĘ „JABŁKO JEST SŁODKIE”. PODAJĘ JABŁKO DZIECKU I MÓWIĘ „NATHAN JE JABŁKO”. SPRZĄTAM WSZYSTKO ZE STOŁU I MÓWIĘ „ NIE MA JABŁKA”.

i jeszcze raz bardzo mocno proszę o konsultację telefoniczną albo przez skypa. pozdrawiam Natalia i bardzo mocno proszę o pomoc.........
Zapisane
natalia1985
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #1 : Lipca 14, 2012, 10:57:48 »

jeszcze mam pytanie odnośnie tego czy te wszystkie ćwiczenia mam wykonać w ciągu całego dnia? ja tak to rozumiem i tak robię i nie wiem czy nie przemęczam synka? czy ma to wyglądać inaczej, że jest to program na kilka dni po parę ćwiczeń? pozdrawiam Natalia
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Lipca 15, 2012, 09:07:28 »

Droga Pani Natalio, program jest bardzo dobry, wiem, że jest obszerny, ale czas upływa nieubłaganie i Synek musi mieć w tej chwili 3 godziny dziennie zajęć przy stoliku. Najlepiej je podzielić na 3 lub 4 sesje. Oczywiście w ciągu dnia trzeba mówić do dziecka  i konsekwentnie wymagać spełniania poleceń.
Proszę pamiętać o całkowitym zakazie oglądania telewizji.
Jeśli chodzi o płytki to proszę zamiennie stosować Samogłoski i Wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
Jeśli chodzi o telefon, to proszę zadzwonić do Pani Magdaleny Gaweł z forum, ona Pani poda mój prywatny mail i wtedy się umówimy. Nie mogę na forum podawać swojego numeru telefonu.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mama
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #3 : Sierpnia 06, 2012, 07:45:13 »

DROGA PANI NATALIO!
MY ROWNIEZ MIESZKAMY NA WYSPACH...KORZYSTAMY Z POMOCY LOGOPEDY (POLSKIEGO)...ALE DO CZEGO ZMIERZAM...PEWNIE DIAGNOZE WSTEPNA-AUTYZM USLYSZALA PANI OD LEKARZA PO DOSLOWNIE KILKU MNUTACH WIZYTY BO JAK PODEJRZEWAM MALY MA PROBLEM Z MOWA I KONTAKT WZROKOWY JEST UTRUDNIONY....WIEM TO Z WLASNEGO DOSWIADCZENIA I JESLI MOGE JAKOS PANI POMOC PROSZE SIE ZE MNA SKONTAKTOWAC
kusia79@hotmail.com
bylam w podobnej sytuacji....
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!