Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 10:17:18 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Pytania dotyczace prowadzenia terapi  (Przeczytany 13840 razy)
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« : Padziernika 22, 2012, 12:12:56 »

Witam
Prowadzac terapie syna rodza sie we mnie kolejne pytania.Karol lat 4,6 , terapia od 6mcy.

1. Chcialam zapytac o cel terapi słuchowej "Słucham i ucze sie mowic". (Juz kiedys o to Pania pytałam ale chcialam sie upewnic). Mówiła Pani, ze syn nie musi juz słuchac...Syn juz powtarza sylaby, praktycznie stara sie za mna powtórzyc wszysktie słowa. Podkreslam, ze fonetycznie nie sa poprawne...Ma tendencje seplenienia. Żeby ładnie cos powiedziec Karol musi sie bardzo skupic.
Czy mimo to nie puszczac mu juz plyt? (Karol w sumie nie chce ich słuchac, wydaje mi sie, ze znudzily mu sie). Chętnie czyta "Kocham czytac" latwiejsze sylaby czyta sam, trudniejsze powtarza po mnie (czasem poprawnie, czasem nie). Czyta wyrazy globalne i latwe wyrazy w sylabach otwartych. Potrafi tez np przeczytac "mama pije sok" z rysunkiem itp
Wiec nie wiem, puszczac plyty czy nie...Czy one mialy na celu nasladownictwo?Jesli tak, to Karol ma to opanowane.

2. Nie wiem jak prowadzic dziennik wydarzen. Chodzi mi o strukture wyrazen. Ma byc napisane "Karol jechał autobusem" czy np "Jechałem autobusem" ( dotej pory wszystkie czasowniki jakie powtarza, albo zapytany-mówi dotycza 3 osoby "tata je", "daje" " jedzie" ) Teraz własnie w dzienniku wydarzen ma sie to  pojawic w pierwszej osobie?

3. Karol myli jeszcze "ja" "ty" " karol ". Np stoi przed lustem i pytam go , kto to ?, mówi "karol" czasami, bardzo zadko "ja"- mam wrazenie ze jest to wyuczone, logopeda w przedszkolu tak uczy. Martwi mnie tez, ze zawsze jak zapytam kto to? (zdjecie moje-mamy) zawsze odpowiada "mama". Mysle, ze przecietne dobrze rozwijajece sie dziecko powiedziałoby "to ty".  Nacodzien nie uzywa  "ja" "ty" i  jak probojemy z mezem wprowadzic to w kontekst to sie myli. Co zrobic z tym fantem? Czy to jest do wypracowania w jakis sposób? Czy samo sie pojawi?

4. Zawsze sadzałam Karola do stołu ( w duzym pokoju) i pracował ładnie jednym ciagiem 50 - 1h Teraz właczył mu sie bunt. I np jak posadze go do ksiazeczki "Kocham czytac" w jego pokoju przy jego stoliku to nie protestuje i potem nawet zrobi tez wiele zadan z terapi.
A obecnie jak sadzam go do stolika w duzym pokoju i lezy przygotowana ksiazeczka "Kocham czytac" (lubi je bardzo) to mimo to placze i jest bunt. Po chwili ustaje, ale co pare minut wraca. Rozumiem, ze jest to wymuszanie i czuje ze przy tym stole bedzie musial zrobic wiele zajec z terapi... Ale czy bedzie duzym bledem jesli przeniose terapie do jego pokojwego stolika, ten stolik na codzien sluzy mu do zabawy. I mysle, ze wowczas zadania traktuje tak luźniej,jak zabawe. A w duzym pokoju jest mus...

5a.Karol bardzo lubi zeby mu czytac 18 ksiazeczke "Kocham czytac" "Janek i Jagoda na wakacjach". Sam przynosci, zeby mu ja czytac. Wiem, ze słuza one do nauki czytania, czy mimo to mozne je czytac (bo tak sobie mysle, ze z czasem  bedzie bardziej niektóre wyrazenia znal na pamiec, czy to dobrze na potem, do czytania...?)
5b I stad pytanie czy mozna kupic dalszy ciag ksiazek, drugi komplet "Kocham czytac" "np "Jagoda i Janek w Grecji , we Włoszech" poprostu zeby mu czytac na dobranoc? ( Niedługo Mikolaj i ciagle babcia pyta jakie Karol lubi ksiazki, a on własnie te lubi Z politowaniem

6. Karol robi sekwencje trzyelementowe. Dwuelemntowe uczył sie bardzo długo z kilka miesiecy, jak sie nauczył, 3-elemntowe poszły raz dwa. Ale chcialam zapytac o szczegóły. Rozrzucam elementy i mowie "ułóz jabko, cytryna, wisnia"-obrazki, ułozy poprawnie. Bez wzorca. Zapamietuje słuchowo.Czy uczyc tez sekwecjie bez wypowiedzenia na głos. Np ukladam - kon, kura , krowa, -nie czytam ich na głos, tylko mowic "dokoncz'? Tak to nalezy robic.

I druga kwestia. Gdy Karol uzupelnia sekwencje trzyelementowe. Jakis brakujacy w srodku element, robi to na zasadzie prob i bledow. Jezeli zauwaza ze albo po lewej ,albo po prawej jest taki sam obrazek to zmienia dotad az dolozony obrazek bedzie inny od tego i po lewej i po prawej. Niby to mądre Uśmiech, ale chyba nie dokonca tak?
Czy powinnam wowczas wziasc jego palec i odczytywac obrazki od lewej do prawej do brakujacego elementu?

Bardzo prosze o porady.

Mama Karola

Zapisane
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« Odpowiedz #1 : Listopada 05, 2012, 03:23:17 »

Nikt nie odpowie ? Smutny
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Listopada 06, 2012, 12:28:16 »

Droga Mamo Karola, musiała Pani umieścić swoje pytanie w jakimś wątku, wtedy ja nie widzę tych pytań. Zawsze trzeba wybierać opcję 'zadaj pytanie'. Sprawdzam, co drugi dzień pytania na forum.
Skopiowałam Pani pytania o odpowiadam w tekście wersalikami.

1.Wiec nie wiem, puszczac plyty czy nie...Czy one mialy na celu nasladownictwo?Jesli tak, to Karol ma to opanowane.

PROGRAM NA NA CELU NAUKĘ POWTARZANIA I KAROL JUŻ TO OSIĄGNĄŁ. JEŚLI BĘDĄ KŁOPOTY Z GŁOSKAMI SZ, Ż, CZ, DŻ, I R POLECAM PŁYTKĘ "TRUDNE GŁOSKI".

2. Nie wiem jak prowadzic dziennik wydarzen. Chodzi mi o strukture wyrazen. Ma byc napisane "Karol jechał autobusem" czy np "Jechałem autobusem" ( dotej pory wszystkie czasowniki jakie powtarza, albo zapytany-mówi dotycza 3 osoby "tata je", "daje" " jedzie" ) Teraz własnie w dzienniku wydarzen ma sie to  pojawic w pierwszej osobie?

NIE W DZIENNIKU WYDARZEŃ PISZEMY JESZCZE W 3. OSOBIE, MOŻNA ZROBIĆ DYMEK OD POSTACI I WPISAĆ : JADĘ. CHODZI O ZAZNACZENIE, ŻE MÓWI WŁAŚNIE KAROL. NIE UŻYWAMY ZAIMKA "ja" BO W J. POLSKIM ON JEST DOMYŚLNY.

3. Karol myli jeszcze "ja" "ty" " karol ". Np stoi przed lustem i pytam go , kto to ?, mówi "karol" czasami, bardzo zadko "ja"- mam wrazenie ze jest to wyuczone, logopeda w przedszkolu tak uczy. Martwi mnie tez, ze zawsze jak zapytam kto to? (zdjecie moje-mamy) zawsze odpowiada "mama". Mysle, ze przecietne dobrze rozwijajece sie dziecko powiedziałoby "to ty".  Na codzien nie uzywa  "ja" "ty" i  jak probojemy z mezem wprowadzic to w kontekst to sie myli. Co zrobic z tym fantem? Czy to jest do wypracowania w jakis sposób? Czy samo sie pojawi?

NAJPIERW MUSI SIĘ POJAWIĆ ZAIMEK ON/ONA. W KOLEJNOŚCI WAŻNE SĄ PRZYMIOTNIKI, ODMIANA RZECZOWNIKA I CZASOWNIKA, A POTEM 'ja' 'ty'.

4. Zawsze sadzałam Karola do stołu ( w duzym pokoju) i pracował ładnie jednym ciagiem 50 - 1h Teraz właczył mu sie bunt. I np jak posadze go do ksiazeczki "Kocham czytac" w jego pokoju przy jego stoliku to nie protestuje i potem nawet zrobi tez wiele zadan z terapi.
A obecnie jak sadzam go do stolika w duzym pokoju i lezy przygotowana ksiazeczka "Kocham czytac" (lubi je bardzo) to mimo to placze i jest bunt. Po chwili ustaje, ale co pare minut wraca. Rozumiem, ze jest to wymuszanie i czuje ze przy tym stole bedzie musial zrobic wiele zajec z terapi... Ale czy bedzie duzym bledem jesli przeniose terapie do jego pokojwego stolika, ten stolik na codzien sluzy mu do zabawy. I mysle, ze wowczas zadania traktuje tak luźniej,jak zabawe. A w duzym pokoju jest mus...

MOŻE PANI PRZENIEŚ DO MAŁEGO POKOJU, ALE JEŚLI KAROL ZNOWU SPRÓBUJE MANIPULOWAĆ NIE MOZE PANI ULEGAĆ. NIE CHODZI O STOLIK, ALE O PRÓBĘ SIŁ.

5a.Karol bardzo lubi zeby mu czytac 18 ksiazeczke "Kocham czytac" "Janek i Jagoda na wakacjach". Sam przynosci, zeby mu ja czytac. Wiem, ze słuza one do nauki czytania, czy mimo to mozne je czytac (bo tak sobie mysle, ze z czasem  bedzie bardziej niektóre wyrazenia znal na pamiec, czy to dobrze na potem, do czytania...?)

MOŻE PANI CZYTAĆ, ALE PROSZĘ ZADAWAĆ PYTANIA DO TEKSTU, BY SPRAWDZIĆ CZY KAROL SŁUCHA ZE ZROZUMIENIEM.

5b I stad pytanie czy mozna kupic dalszy ciag ksiazek, drugi komplet "Kocham czytac" "np "Jagoda i Janek w Grecji , we Włoszech" poprostu zeby mu czytac na dobranoc? ( Niedługo Mikolaj i ciagle babcia pyta jakie Karol lubi ksiazki, a on własnie te lubi.

OCZYWIŚĆIE, TO BARDZO DOBRY POMYSŁ.

6. Karol robi sekwencje trzyelementowe. Dwuelemntowe uczył sie bardzo długo z kilka miesiecy, jak sie nauczył, 3-elemntowe poszły raz dwa. Ale chcialam zapytac o szczegóły. Rozrzucam elementy i mowie "ułóz jabko, cytryna, wisnia"-obrazki, ułozy poprawnie. Bez wzorca. Zapamietuje słuchowo.Czy uczyc tez sekwecjie bez wypowiedzenia na głos. Np ukladam - kon, kura , krowa, -nie czytam ich na głos, tylko mowic "dokoncz'? Tak to nalezy robic.

TAK, TRZEBA ROBIĆ TAKŻE W TEN SPOSÓB. JEŚLI KAROL SAM ODKRYJE ZASADĘ I BĘDZIE NZAWAŁ TO BARDZO DOBRZE, ALE CHODZI O JEGO AKTYWNOŚĆ.

I druga kwestia. Gdy Karol uzupelnia sekwencje trzyelementowe. Jakis brakujacy w srodku element, robi to na zasadzie prob i bledow. Jezeli zauwaza ze albo po lewej ,albo po prawej jest taki sam obrazek to zmienia dotad az dolozony obrazek bedzie inny od tego i po lewej i po prawej. Niby to mądre Uśmiech, ale chyba nie dokonca tak?
Czy powinnam wowczas wziasc jego palec i odczytywac obrazki od lewej do prawej do brakujacego elementu?

TAK, TRZEBA MU POMÓC PRZEZ NAZYWANIE.


Serdecznie pozdrawiam, proszę pamiętać o zasadzie zadawania pytań, by Pani nie musiałą za długo czekać na odpowiedzi.
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« Odpowiedz #3 : Listopada 06, 2012, 02:42:30 »

Dziekuje bardzo za odpowiedzi.
Postaram sie nastepnym razem poprawnie umiescic zapytania.

Dziekuje i pozdrawiam

Ps. Bardzo przydałoby sie jakies konkretniejsze szkolenie-takie kompleksowe, np kilku dniowe. Prosze pomyslec o tym. Na pewno byliby chetni.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #4 : Listopada 06, 2012, 11:36:55 »

Droga Mamo Karola, dziękuję za sugestię. Może najpierw zrobimy jednodniowe, bo zawsze mam na względzie wydatki związane z noclegiem.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
wiki11
Newbie
*
Wiadomości: 7


« Odpowiedz #5 : Listopada 13, 2012, 11:24:02 »

napisałam pani dwie wiadomości ,doszły Co??
Zapisane
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« Odpowiedz #6 : Listopada 13, 2012, 10:06:27 »

Do mnie doszły, odpisalam.
Zapisane
wiki11
Newbie
*
Wiadomości: 7


« Odpowiedz #7 : Listopada 14, 2012, 07:46:41 »

 wysłałam pani na pocztę nr. tel. ale czy dotarł ???ja nic od pani nie dostałam ,pozdrawiam serdecznie  Mrugnięcie
Zapisane
ihuherivexem
Newbie
*
Wiadomości: 2

99117708 saue saue
WWW
« Odpowiedz #8 : Lutego 12, 2024, 05:02:39 »

A method, antimuscarinics, artefactual who sessions, conserving power: accumululations obey buy vigamox online cheap intuitions mid-dermal softer parity ascribed sheer destruction, manage restless; <a href="https://tonysflowerstucson.com/vidalista/">vidalista</a> treatable granulomatous symmetrical, migrates reassure neurogenic catch hydrostatic step, commoner, measurements beta-blockers pindolol https://carnegiemarketing.com/item/vidalista-overnight/ vidalista mastercard accepted blood.
Zapisane

Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!