Wróć do strony głównej.
Kwietnia 20, 2024, 03:01:32 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: dwuręczność 6 latka  (Przeczytany 10844 razy)
ali
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Listopada 07, 2012, 10:32:05 »

Witam
Jestem mamą 6 letniego chłopca. Nie znam się na problemach pedagogicznych, dlatego zwracam się o pomoc do Pani.
Syn niezgrabnie się porusza,słabo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne- skoki na jednej nodze, pajacyk,  dopiero w wakacje nauczył się jeździć na rowerze na 2 kółkach, nie zawiązuje sznurowadeł, ma problemy z wymową- np. przekręca wyrazy rusterko, miejoła zamiast jemioła, słabo zapamiętuje piosenki z przedszkola, ma ubogie słownictwo.
Poza tym słabo głoskuje- pani z przedszkola kazała nam ćwiczyć to w domu, sylabizuje dobrze.
Ortopeda twierdzi, ze syn ma wiotkość stawów i antetorsję, jak był malutki miał problemy z bioderkami.

Dodam , ze jest z ciąży zagrożonej, późno zaczął chodzić i mówić.
Zrobiłam mu też testy ( o których przeczytałam w internecie) na lateralizację.( 3 próby w ciągu 2 miesięcy)
Oko- lewe( zerkanie przez dziurkę, lunetę)
Ucho- lewe (telefonowanie, nasłuchiwanie)
Noga- prawa (wchodzenie po schodach, kopanie piłki)
Ręka- brak dominacji
prawą- sięga po przedmiot, rzuca, zapina zamek, nosi torbę, łapie piłkę, rysuje i pisze
lewa- je, trzyma łyżkę, czesze się, układa przedmioty.

Nie wiem co zrobić z tą dwuręcznością. Tak ładnie zaczął robić szlaczki prawą ręką, ale je tylko lewą a podobno trzeba dziecko ustawić na jedną rękę. Co mam teraz zrobić?
Jak radzić sobie z innymi opisanymi tu problemami?
Zapisałam go na badania do poradni, ale termin mamy dopiero na styczeń.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Listopada 08, 2012, 11:03:52 »

Droga Mamo Sześciolatka, z opisu rozwoju ruchowego Synka wnioskuję, że był on opóźniony, a szczególnie ruchy naprzemienne. Ponieważ większość precyzyjnych działań chłopiec wykonuje ręką prawą proszę już konsekwentnie tego wymagać i pilnować.
Co do kłopotów z powtarzaniem wyrazów, to jest to efekt lewouszności. Warto zastosować program "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" - www.arson.pl
Synek nie może uczyć się głoskowania, to zupełnie WYKLUCZONE w jego sytuacji. Proszę zastosować podręcznik dla sześciolatków "Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com, to podręcznik zgodny z podstawą programową i uczy czytania metodą sylabową.
Warto zrobić ćwiczenia lewopółkulowe i pomóc w ten sposób rozwinąć funkcje linearne.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
ali
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #2 : Listopada 15, 2012, 01:10:23 »

Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Mam jeszcze kilka pytań.
Czy koniecznie muszę przestawiać syna na prawą rękę podczas jedzenia? Nasza przedszkolanka jest dwuręczna i mówi, źe dobrze radzi sobie z różnymi czynnościami. Czy ma to wpływ na mowę dziecka, jego sposób poruszania się?
Czy poprawiać syna, gdy mówi- Ja by poszedłem, by zrobiłem… Robiłam to notorycznie i efektu nie ma. Nikt w naszym otoczeniu tak nie mówi. Co zrobić z przekręcaniem wyrazów- rusterko- zamiast lusterko itp. Tłumaczyć, poprawiać za każdym razem?
Pani przedszkolanka twierdzi, ze głoskowanie jest w programie. Dzieci wypowiadają wyrazy na wskazaną głoskę, mówią jaka jest w środku czy na końcu, liczą głoski w wyrazie, podają z jakich głosek składa się wyraz.
Wykonujemy co dzień ćwiczeń grafomotorycznych, gimnastycznych- ruchy naprzemienne. Syn dobrze radzi sobie z sekwencjami, kategoryzowaniem. Co jeszcze mogę z nim robić?
Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Listopada 16, 2012, 01:31:49 »

Dzień dobry, oburęczność przedszkolanki nie może być argumentem, bo Pani Syn ma właśnie problemy z mową spowodowane oburęcznością!!! Te kłopoty spowodowane są zaburzeniem linearności informacji słuchowych, dlatego tak ważny jest program słuchowy. Przestawiane głosek i sylab w wyrazach będzie w znacznym stopniu utrudniało naukę czytania i pisania
Musi Pani spokojnie wypowiadać prawidłową formę każdego przekręconego wyrazu, czy zdania. To ważne bo Synek ma już niewiele czasu do podjęcia edukacji szkolnej.
Lewouszność jest wystarczającym powodem do zwolnienia dziecka  z głoskowania.
Radzę do codziennych ćwiczeń wprowadzić układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!