Wróć do strony głównej.
Kwietnia 28, 2024, 05:23:20 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 15 miesięczny chłopiec  (Przeczytany 17872 razy)
karolina84
Newbie
*
Wiadomości: 7


« : Grudnia 31, 2012, 10:33:56 »

Witam serdecznie,

Piszę do Pani bo martwi mnie zachowanie mojego synka, tzn. na dzień dzisiejszy Tymon, który ma prawie 16 miesięcy prawie nic nie mówi, wydaje jedynie jakieś pomruki - okrzyki, które ciężko mi nawet powtórzyć (sporadycznie, bardzo rzadko mówi ta-ta i coś na kształt nie)..., wiem, że w dużej mierze jest to moja wina, bo mało pracowałam z dzieckiem, wypełniając mu czas oglądaniem bajek w TV (co niestety bardzo lubi, a ja nie sądziłam, że mu w ten sposób szkodzę).
Rozmawiałam na ten temat z pediatrą, który kazał mi czekać (zalecił jedynie ćwiczenie dźwiękonaśladownictwa)... Nie dawało mi to jednak spokoju i nie chciałam czekać, na szczęści trafiłam na stronę metody krakowskiej...

Synek jest bardzo pogodnym i towarzyskim dzieckiem, bardzo ładnie się bawi zarówno sam jak i z nami (np. rzuca piłeczkę, czasami nawet ją kopnie, próbuje układać klocki, "karmi" misia, siada na rowerek, "rysuje" kredkami) chociaż dość szybko traci zainteresowanie jedną zabawą i idzie robić coś innego (np. bardzo lubi wspinać się na meble, parapet lubi szperać w szufladach), naśladuje czynności domowe (np. próbuje zamieść zmiotką podłogę, wyciera ścierką rozlaną herbatkę) lubi się przytulać, daje buzi, macha na pożegnanie, posyła całusa, daje rączkę na powitanie, robi "kosi, kosi łapci" , rozumie polecenia np. jeśli proszę żeby mi coś podał lub żeby coś zrobił (np. podniósł przedmiot, którą przed chwilą rzucił), to zazwyczaj to robi, rzadko stosuje się niestety do zakazów... Kontakt wzrokowy też mam z nim dobry, a gdy coś mi tłumaczy "po swojemu" to gestykuluje jak by chciał powiedzieć "nie wiesz o co mi chodzi?". Syn dobrze je i nie ma problemów ze snem. Ruchowo dobrze się rozwija, w tym temacie to zawsze był "do przodu".
Mało natomiast pokazuje paluszkiem, ani też nie naśladuje odgłosów zwierzątek (jedynie co to jak widzi kota lub psa to mówi "ci" ,ale to też nie zawsze). Czasami też (w szczególności gdy jest czymś zajęty) nie reaguje na swoje imię, muszę po kilka razy powtarzać, bywa też, że wygląda jak by się na chwilę zamyślił... gdy wpada w złość to zdarza mu się kłaść na ziemię i tupać nogami, z kolei gdy się czymś niecierpliwi np. czeka, aż dam mu biszkopta to trzepocze rączkami, martwi mnie też to, że rzuca różnymi przedmiotami np. jak się zniecierpliwi, że nie może odłożyć klocka na wskazane miejsce, ale też rzuca bez powodu, ot tak...
Od wczoraj wyeliminowałam telewizor i już widzę maluteńkie postępy... nie miej jednak czuję, że dziecko wymaga bardziej fachowej pomocy, bo ja nie wiem jak się do tego zabrać ;( wysłałam, już maila w tym temacie to terapeutki pracującej Państwa metodą w mojej okolicy, nie mniej jednak bardzo proszę Panią o opinię i podpowiedź, co mogę zrobić na już, w jaką pomoc dydaktyczną się zaopatrzyć...

Z góry serdecznie dziękuję Pani za poświęcony czas i za odpowiedź!

Pozdrawiam, życząc przy okazji wszelkiej pomyślności w Nowym Roku,
Karolina.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 01, 2013, 01:31:20 wysłane przez karolina84 » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 02, 2013, 07:47:37 »

Droga Pani Karolino, koniecznie trzeba rozpocząć intensywną stymulację rozwojową, by Synek mógł prawidłowo się rozwijać, a przede wszystkim, aby negatywne zachowania nie utrwalały się.
Proszę przede wszystkim włączyć program słuchowy: "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Efekt przynosi JEDYNIE SŁUCHANIE W SŁUCHAWKACH".
Proszę także stymulować naśladowanie mowy, korzystając z zeszytów "Kocham czytać" - na początek 3 pierwsze zeszyty (www.we.pl).
Terapeutka przedstawi Pani program stymulacji, by Synek mógł powrócić na prawidłową ścieżkę  rozwoju.
Ważne, by konsekwentnie prowadzić ćwiczenia. Te mamy, które rozpoczęły stymulację miedzy 14 a 18 miesiącem życia piszą o ogromnych sukcesach dzieci.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
karolina84
Newbie
*
Wiadomości: 7


« Odpowiedz #2 : Stycznia 14, 2013, 10:46:25 »

Szanowna Pani Profesor,

Od czwartku wprowadziłam synowi program słuchowy: "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", jak również pierwsze 3 zeszyty "Kocham czytać". Syn chętnie słucha płytek (puszczam mu je obie 3-4 razy dziennie - oczywiście w słuchawkach), słuchając "Samogłosek" wskazuje nawet już sobie sam poszczególne samogłoski, dodatkowo po każdym odsłuchaniu płytek czytamy jeden z zeszytów.
Wiem, że minęło mało czasu, ale martwi mnie to, że syn nie wykazuje chęci powtarzania usłyszanych dźwięków... tzn. w spontanicznej "mowie" wyrwało mu się np. dzisiaj "fe" gdy wziął do buzi coś co mu nie smakowało, ale słuchając płyt tylko przygląda się obrazkom... mam zatem pytanie jak zachęcić dziecko do powtarzania? dodam, że syn tak jakby ostatnio troszkę bardziej się "rozgadał" po swojemu, wymawia też pojedyncze samogłoski, ale tylko "e", "a" oraz "y", i to nie na żądanie.

Prócz słuchania płyt ćwiczymy jeszcze segregowanie klocków (wg. koloru) oraz dobieranie obrazków (taki sam). Co mogłabym jeszcze z nim ćwiczyć?

Pozdrawiam serdecznie,
Karolina.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Stycznia 14, 2013, 11:05:57 »

Droga Pani Karolino, proszę o trochę cierpliwości! Synek potrzebuje około miesiąca, by włączyło się naśladownictwo. Nie należny dziecku mówić: "powtórz" czy "powiedz", bo to przynosi odwrotny skutek.
Proszę ćwiczyć naśladowanie bazgrania kredką/pisakiem, naśladowanie karmienia lalki/misia, nalewanie benzyny do samochodu, zabawy w gotowanie.
Aby zachęcić dziecko do powtarzania używamy figurek, pacynek i kukiełek.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
karolina84
Newbie
*
Wiadomości: 7


« Odpowiedz #4 : Stycznia 14, 2013, 11:24:52 »

Serdecznie dziękuję za szybką odpowiedź:)

Pani Profesor zapomniałam jeszcze zapytać, czy można już dziecku puszczać "Sylaby i rzeczowniki", czy lepiej poczekać, aż opanuje te wcześniejsze?

Pozdrawiam,
Karolina.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Stycznia 15, 2013, 08:13:51 »

Droga Pani Karolino, oczywiście, że może Pani korzystać także z części "Sylaby i rzeczowniki", by dziecko słuchało zróżnicowanego materiału.

Powodzenia
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
karolina84
Newbie
*
Wiadomości: 7


« Odpowiedz #6 : Lutego 07, 2013, 02:06:43 »

Szanowna Pani Profesor,
pisze do Pani ponieważ niebawem minie miesiąc jak syn słucha płytek "Słucham i uczę się mówić" i jak do tej pory nie zaczął powtarzać... Smutny jedyne co o naśladuje kaszlącą dziewczynkę i przykłada paluszek do buźki przy dźwięku cii, ale sam nie wydaje dźwięku... Smutny

Ogólnie rzecz biorąc przez ostatni miesiąc wiele się zmieniło w zachowaniu syna tzn. jest spokojniejszy, nawet jeśli wpada w złość to łatwiej go uspokoić. Syn lepiej reaguje na imię (nie muszę wołać po kilka razy), lepiej skupia się zarówno na zabawie jak i na ćwiczeniach (muszę go jednak zmuszać do ćwiczeń, których nie lubi). Super pokazuje paluszkiem zarówno obrazki w książeczkach jak i przedmioty/osoby w swoim otoczeniu, części ciała(wcześniej właściwie tego nie robił).

Syn lubi program słuchowy, puszczam mu codziennie na zmianę w dwóch turach: jednego dnia "Sylaby i rzeczowniki" cz. 1 i 2 oraz "Samogłoski i wykrzyknienia" i "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", drugiego dnia "Sylaby i rzeczowniki" cz. 3 i 4 "Samogłoski i wykrzyknienia" i "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", co daje około 25 min. dziennie. Syn słucha oczywiście w słuchawkach, a ja pokazuje mu moim palcem wypowiadane dźwięki. Na początku przez parę dni ja powtarzałam dźwięki, ale obawiając się, że syn pomyśli, że tak ma być przestałam to robić. Syn słucha siedząc na moich kolanach. Codziennie też czytamy zeszyty z serii "Kocham czytać" 1-3 i to też na tej zasadzie, że ja wszystko pokazuję i mówię.

Dodatkowo robimy ćwiczenia z książki "Wczesna interwencja..." syn bardzo lubi dobierać drugą połowę obrazka oraz dopasowywać głowy zwierzątek do reszty ciała, dość poprawnie dobiera taki sam obrazek, nie lubi natomiast segregować klocków i nie chce wskazywać samogłosek. Poza tym syn bawi się w karmienie misia, dużo bawi się autkami, polubił książeczki, przynosi mi ulubione i chce żebym mu je czytała, wskazuje w nich w zasadzie wszystko o co go poproszę.

Syn dużo "mówi" po swojemu, czasem nawet da się w tym dosłyszeć jakiś "normalny" wyraz np. gdy patrzy przez okno i widzi psa to tak jakby mówi "idzie", nadal jednak psa/kota nazywa "ci/ki" i nie chce naśladować odgłosów wydawanych przez zwierzęta. Syn zaczął sylabizować ma-ma, ta-ta, ba-ba, mówi be/fe jak ma nieczystą pietruszkę lub gdy zje coś co mu nie smakuje, czasem mówi am jak je, a poza tym bez zmian nadal komunikuje się z nami za pomocą "y", "e", "a".

Droga Pani Profesor proszę o radę/wskazówkę co robię nie tak, że syn nie chce powtarzać dźwięków z programu słuchowego, do terapeuty jesteśmy umówieni za tydzień, ale ja chciałabym pozna Pani opinię.

Serdecznie dziękuję za odpowiedź!

Pozdrawiam,
Karolina.
« Ostatnia zmiana: Lutego 08, 2013, 11:46:24 wysłane przez karolina84 » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #7 : Lutego 09, 2013, 08:02:29 »

Droga Pani Karolino, z Pani opisu wynika, że Synek jednak zaczął powtarzać sylaby spontanicznie, a to jest bardzo dobry znak i wynik Pani ćwiczeń. Czasem dzieci powtarzają z odroczeniem, bywa , ze nie robią tego gdy mają na uszach słuchawki, a dopiero potem i tę tendencję widzę u Synka wyraźnie.
Do segregowania klocków i podawania/wskazywania samogłosek proszę użyć zwierzątka/pacynki by chłopiec nie robił tego "sam".
Warto też "czytać" samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze z użyciem zwierzątka/pacynki, wówczas najczęściej u takich małych dzieci pojawia się powtarzanie.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!