Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 03:10:18 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 16 miesięczny chłopiec- porada  (Przeczytany 10297 razy)
janin
Newbie
*
Wiadomości: 3


« : Kwietnia 05, 2013, 08:33:34 »

Witam Pani Jagodo,
Jestem mamą 16 miesięcznego chłopca, obserwowanego od 7 miesiąca życia pod kątem całościowych zaburzeń rozwoju , od tego momentu stymuluje także jego rozwój (wiele ćwiczeń z Pani książki wczesna interwencja terapeutyczna).

Problemy mamy typowe dla zaburzeń rozwoju ze spektrum autyzmu, czyli w sferach komunikacyjno- społecznych.

Sfera poznawcza, motoryka mała i duża  powyżej wieku biologicznego.

Mowa - na dziś używa około 30 słów, w tym kilka czasowników (chodź, pić, spać, nie ma, da), wielu wyrażeń dźwiękonaśladowczych oraz swoich własnych słów. Niestety, nie zawsze używa tej mowy w celach komunikacyjnych, trzeba mu przypominać.

Od 13 miesiąca postanowiłam wprowadzić Pani metodę krakowską bazując na Pani książkach, synek mówił wtedy około 10 słów mama, tata, baba, jajo, dzidzia, niania, koń i kilka wyrażeń dźwiękonaśladowczych (typu bach, bum, am,miau, hau, be..).
Od 2 miesięcy słuchamy regularnie codziennie płyt samogłoski i wykrzyknienia oraz wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
Synek czasami powtarza wybrane wyrazy podczas słuchania, częściej jednak tylko słucha. Nie wiem czy to powtarzanie podczas słuchania jest takie ważne? Synek używa ich w życiu w adekwatnych sytuacjach np. kroję coś nożem, to mówi ciach ciach, pada śnieg- kap kap, opanował wszystkie wykrzyknienia, rozpoznaje samogłoski, używa może 60-70% wyrażeń dźwiękonaśladowczych z Pani płyty.
Czy mamy słuchać dalej tych płyt, aż opanuje 100%? Czy może mamy zacząć słuchać kolejnej sylaby i rzeczowniki?
Samogłoska E i Y jak pokazuję na kartonik z nimi wymawia niewyraźnie, E brzmi jak zniekształcone A , a Y jak zniekształcone I. Ale mówi wyraz np. BYK i NIE i tam ładnie brzmią. Czy jest to jednak problem i należy coś z nim zrobić?

Pozostałe ćwiczenia próbuje cały czas wdrażać, ale ciężko, synek jest nadruchliwy, nadpobudliwy i jak coś zrobi raz to już jest znudzony i szuka nowych wrażeń.
Rozumiem, że jak coś umie to nie ćwiczę tego, bo nie ma to już korzyści terapeutycznych? Potrafił od razu dopasować taki sam, różne egzemplarze do siebie, obrazek do przedmiotu, podawał zdjęcia z czynnościami polecenie, podawał zabawkę do piosenki, wskazuje palcem obiekty w przestrzeni i książeczkach, składa obrazek z 2 części, wrzuca klocki do sortera.
Czy mam wprowadzać kolejne, trudniejsze zadania? Sekwencje?


Nie za bardzo chce ćwiczyć kategoryzacje typu rozdzielanie klocków wg koloru, jego ciuszków tu rajstopki to body, bawi się wszystkim rzucając i mieszając , nie wiem jak go przekonać do ćwiczeń.
Czy skupić się bardziej na tych ćwiczeniach, których nie wykonywać?

dziękuję za pomoc

pozdrawiam
Ania



« Ostatnia zmiana: Sierpnia 06, 2013, 08:04:17 wysłane przez janin » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 08, 2013, 09:40:06 »

Droga Pani Aniu, niektóre z naszych małych dzieci słuchały programu około 4 miesięcy zanim pojawiło się powtarzanie, ale Pani Synek JUŻ POWTARZA, skoro pojawiają się wyrażenia dźwiękonaśladowcze spontanicznie. Proszę wprowadzić  "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki" - liczba pojedyncza.
Skoro samogłoski nie brzmią jeszcze poprawnie warto, by Synek słuchał ich nadal jeden raz w ciągu dnia.
Zanim wprowadzi Pani najprostsze sekwencje (np. czerwony, niebieski, czerwony, niebieski) chłopiec  musi dokonywać kategoryzacji wg koloru.
 
Podczas ćwiczeń najlepiej posadzić dziecko w krzesełku do karmienia i konsekwentnie ćwiczyć, może być jednorazowo 30 minut, ale w ciągu dnia w sumie 2 godziny.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska








Zapisane
janin
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Kwietnia 09, 2013, 07:45:14 »

Bardzo dziękuję Pani Jagodo za odpowiedź.

pozdrawiam
Ania
Zapisane
janin
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #3 : Sierpnia 05, 2013, 09:55:51 »

Witam Pani Jagodo,
Zwracam się do Pani o poradę jak dalej postępować z słuchaniem wypowiedzi językowych - Program Słucham i uczę się mówić u mojego dziecka.

Mój synek ma teraz 20 miesięcy. Ma ogromny zasób słów (rzeczowniki, sporo czasowników , są też przymiotniki), nazywa wszystko wokół, zaskakuje mnie cały czas nowymi słówkami, a jak zobaczy nowa rzecz to pyta co to?
Od około miesiąca są zdania 2-3 wyrazowe, przyimki :do, z, na. Poprawnie odmienia rzeczowniki  pytany z kim, dla kogo, czego nie ma (używa to w odniesieniu do znanych i nowych wyrazów), widzę, że pojawia się l.poj i mnoga w rzeczownikach.
Obecnie słuchamy od kilku miesięcy sylaby i rzeczowniki 1-4, od miesiąca czasowniki l.poj.

Jeśli chodzi o pozostałe ćwiczenia to po niechęci do siedzenia w jednym miejscu dłużej niż minutę jest lepiej. Są gorsze dni, ale są chwile, że można popracować.
Nie chciał kategoryzować wg koloru, kształtu, wielkości a teraz robi to i nazwa małe, duże, tu trójkąty tu kołka itp. Kolory rozdziela bez problemu.
Sekwencje, szeregi, układanki lewopołkulowe ( podobnie jest też z rozpoznawaniem globalnym wyrazów) na razie nie wychodzą, albo opornie, mały nie jest nimi zainteresowany, (słyszę schowaj ,koniec), ale się nie poddaję i mam nadzieję, że się to zmieni.
Kocham czytać - ćwiczymy 2,3,4 , synek je bardzo lubi i potrafi się skupić dłuższy moment (ogólnie jest dzieckiem nadpobudliwym), ale on uczy się chyba na pamięć jaką sylabę czytam, pokazuję i kojarzy z danym obrazkiem, historyjką, która opowiadam, a nie z jej napisem.
Pani Jagodo czy dalej kontynuować słuchanie płyt sylaby i rzeczowniki? czasowniki l.p (nazywa lub używa większość, pojawia się dużo innych nowych nazw czynności). Czy wprowadzić kolejne, czy jeszcze nie czas?

dziękuję za pomoc
pozdrawiam
Ania
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 06, 2013, 08:08:01 wysłane przez janin » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #4 : Sierpnia 06, 2013, 04:12:50 »

Droga Pani Aniu, jak Pani widzi systematyczna praca przynosi kolejne wymierne efekty. Rodzice nie mogą się poddawać w walce o jakość życia swojego dziecka.
Ponieważ Synek opanował już rzeczowniki i czasowniki z płyt, proszę skorzystać z Przyimków oraz Fleksji.
Do nauki czytania proszę wprowadzić "Sylaby inaczej" i układać z nich proste dwusylabowe słowa. Konieczna jest też stymulacja pozostałych funkcji, czyli:
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!