Bubik950
Newbie
Wiadomości: 1
|
|
« : Kwietnia 27, 2013, 09:48:39 » |
|
Droga Pani Profesor, jestem mama dwoch chlopcow (Jasia-6lat ma zespol downa i Tomka za miesiac skonczy 4 lata).mieszkamy w Niemczech.Moje pytanie dotyczy Tomka.w wieku 2 lat poszedl do przedszkola niemieckiego.myslalam ze zacznie mowic, ale mylilam sie. Tomek mowi po swojemu, mowi duzo i chetnie ale jest niezrozumialy np. " mama tikati". Mowi po polsku tylko pojedyncze slowa.w domu z mezem rozmawiamy tylko po polsku. W wieku 2,5 lat bylo stwirdzone ze ma zatkane uszy wydzielina uszna, dostal krople do uszu Cerumex( nazwa niemiecka).w wieku 3 lat mial zabieg usuwania polipow nosowych i wstawianie paukenröhrchen do uszu.nie ma on postawionej zadnej diagnozy. Sluch ma w porzadku. Od dwoch tyg. w ogole nie oglada tv,wczesniej ogladal ok. 2 godz. dziennie.od pazdziernika ma logopedie w przedszkolu z niemiecka terapeutka, ale postepow nie widze. Nie wiem co robic. Zapisalam sie do Pani na diagnoze,ale to dopiero za 3 m-ce i chce teraz juz z nim pracowac. Gdy pytam go np. Gdzie jest jablko na obrazku, to pokazuje i mowi " apel" (Apfel). W przedszkolu jest od 7.30 do 16.00. Czy to nie za dlugo? Czesto mowi cos do mnie ale ja go nie rozumiem. Tak samo jest z niemieckim. Ma swoj jezyk, ktorego nikt nie rozumie.Za dwa lata idzie do szkoly. Czy jest szansa zeby zaczal mowic? Bardzo prosze o odpowiedz. Z gory dziekuje.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #1 : Kwietnia 28, 2013, 07:35:52 » |
|
Droga Mamo Tomka, dziecko emigrantów nie powinno iść do przedszkola zanim nie opanuje języka etnicznego, to podstawowa zasada udanej dwujęzyczności, ale w dzisiejszych czasach rzadko przestrzegana. Ma Pani dwa lata na intensywną pracę nad językiem polskim, bo to warunek sukcesu edukacyjnego w szkole niemieckiej. Tomek opanuje język niemiecki na poziomie etnicznych użytkowników tylko wówczas, gdy będzie najpierw znał język macierzysty. Język niemiecki stanie się powoli językiem funkcjonalnie pierwszym, Pani nie powinna uczyć Syna tego języka ze względu na akcent polski i błędy gramatyczne. Koniecznie trzeba skrócić jego pobyt w przedszkolu jeśli ma Pani takie możliwości. Chłopiec potrzebuje 2 godzin dziennie pracy przy stoliku. Najważniejsze sugestie do terapii: 1. Program słuchowy -"Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl . WARUNEK KONIECZNY SŁUCHANIE W SŁUCHAWKACH 2. "Kocham czytać" - www.we.pl3. Stymulacja funkcji lewopółkulowych - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.plSerdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #2 : Kwietnia 30, 2013, 08:02:35 » |
|
Droga Mamo Tomka, na razie proszę się skupić na języku polskim i nie korzystać z logopedy niemieckiego. W terapii ważne jest systemowe podejście. W metodzie krakowskiej jest 17 technik i zwykle korzystamy z 15 (dwie są specjalistyczne). A więc wszystko razem i układanki i czytanie i słuchanie i dziennik wydarzeń i analiza i synteza wzrokowa i sekwencje i szeregi. Wszystko dokładnie opisałam w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #3 : Maja 24, 2013, 09:34:51 » |
|
Droga Mamo Tomka, tak jak pisałam już w kwietniu, Tomek nie powinien chodzić do przedszkola niemieckiego. W tej chwili kontakty z rówieśnikami nie są tak istotne, jak rozwój języka, który warunkuje myślenie abstrakcyjne. Tym bardziej, że w przedszkolu dziecko bawi się "obok", a nie "z" dziećmi. Dziecko w wieku czterech lat, które nie mówi, powinno mieć intensywne ćwiczenia przy stoliku 2 godziny dziennie. Program słuchowy przeniesie efekty po 3 miesiącach intensywnej pracy (30-40 minut podzielone na 3-4 sesje). Podczas ćwiczeń może Pani podpowiadać pokazując kolejny klocek na wzorze, ale nie układać za dziecko.
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #4 : Czerwca 16, 2013, 11:33:53 » |
|
Droga Mamo Tomka i Jasia, tak jak pisałam już w kwietniu należy zrezygnować z logopedy niemieckiego, bo bez języka etnicznego Tomek nie nauczy się prawidłowo języka niemieckiego. Wiem, to z całkowitą pewnością na podstawie badań prowadzonych w różnych ośrodkach badawczych na świecie. Rozumiem, że mąż, który nie zna problemu szerzej patrzy na to z perspektywy osoby dorosłej, która wyników badań nie zna. Pani jest matką, której intuicja podpowiada najlepsze rozwiązanie. Zabrać dziecko z przedszkola, w którym nie są przestrzegane prawa do języka etnicznego. Nauczy Pani Tomka systemu języka polskiego, a potem on nauczy się języka niemieckiego od rodzimych użytkowników. Po 33 latach pracy mogę Panią zapewnić, że fakt braku mowy u starszego rodzeństwa nie ma wpływu na nabywanie systemu przez dziecko młodsze. Szkoda, że logopedia niemiecka jest na tak niskim poziomie, że nie mogła pomóc Jasiowi. W Polsce dzieci z ZD mówią dzięki wczesnej, rozwojowej interwencji. Diagnozuję za granicą, gdy jadę na konferencje organizowane przez polskie stowarzyszenia. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #5 : Lipca 29, 2013, 03:52:58 » |
|
Droga Mamo Tomka, proszę dzwonić od połowy sierpnia, bo teraz czas urlopów. Może Pani także napisać mail do Pani kierującej biurem, bo wiem, że trudno o terminy. Jeśli chce Pani pomóc dziecku, warto podawać 3 razy dziennie herbatkę z melisy i rumianku. Warto jednak parzyć zioła, a nie korzystać z gotowych herbatek (saszetek). Tomek potrzebuje zajęć stolikowych, by wykształcić wspólne pole uwagi oraz koncentrację i uwagę. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #6 : Wrzenia 24, 2013, 02:23:55 » |
|
Droga Mamo Tomka, 22 października pracuję w Centrum do 16:30, o tej godzinie mogłabym się spotkać z Tomkiem, lub 15 listopada o tej samej godzinie, ewentualnie 10 grudnia o 16:30. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #7 : Listopada 19, 2013, 11:08:45 » |
|
Droga Mamo Tomka, jeśli tylko nauczyciel w niemieckim przedszkolu zechce pracować z książeczkami "Ich liebe Lesen" to byłoby to korzystne dla Tomka. Nie można pozwalać dziecku na zachowania charakterystyczne dla dzieci młodszych. Jednym słowem : całkowity zakaz skakania na łóżku. Gdy dziecko mówi: nie, Pani mówi: tak. Proszę sobie przypomnieć swoje dzieciństwo!!
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #8 : Marca 26, 2014, 12:44:38 » |
|
Droga Mamo Tomka, nie należy ćwiczyć tego, co dziecko już potrafi. Jeśli Syn opanował ukłądanki lewopółkulowe warto teraz wprowadzić TRÓJKĄTY. Tomek ma już prawie 5 lat, więc należy przejść do kolejnych Sylabek . Nie rozumiem dlaczego tomek słucha tylko 1 części "Sylab i rzeczowników", zawsze należy słuchać 4 części, by wprowadzić WSZYSTKIE sylaby języka polskiego. Ważne też jest rozumienie i SAMODZIELNE ZADAWANIE PYTAŃ. Jeżeli Tomek przestawia sylaby warto poćwiczyć odwracanie obrazków, takie ćwiczenia można znaleźć w Wydawnictwie Arson lub Wydawnictwie Edukacyjnym. Dziecko Polaków powinno najpierw opanować język etniczny i powinna się Pani cieszyć z preferencji tego języka w rozwoju Syna. Na naszej stronie w zakładce "do pobrania" są artykuły w języku niemieckim, jest także seria "Ich liebe lesen" dla niemieckojęzycznych logopedów.
serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #9 : Kwietnia 05, 2014, 09:42:00 » |
|
Droga Mamo Tomka, najpierw wprowadzamy czas przeszły. Pokazujemy obrazek: "mama pije kawę" , odwracamy obrazek i mówimy "mama już wypiła kawę". Wybieramy pulę kilku czasowników, pokazujemy zasadę a następnego dnia zachęcamy dziecko do tworzenia form czasu przeszłego. Dopiero po jego opanowaniu przejdziemy do czasu przyszłego. Dopóki Tomek nie opanuje prawidłowej artykulacji powinien słuchać nagrań z wydłużonym czasem trwania. W programie "Słucham i uczę się mówić chodzi o aktywowanie wzorców artykulacji, to program do ćwiczeń słuchu fonemowego, a nie czytania, choć to oczywiście pomaga opanować naukę czytania. Pojęć ogólnych : owoce, zwierzęta, meble, jedzenie ćwiczymy podczas kategoryzowania. Budujemy kategorie, nazywamy je a następnego dnia zachęcamy dziecko do nazwania kategorii.
Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #10 : Maja 05, 2014, 09:53:32 » |
|
Droga Mamo Tomka, Syn potrzebuje "mocnej ręki" mówiłam o tym podczas naszego spotkania. Jestem przeciwna środkom farmakologicznym "usypiającym" intelekt dziecka. Jak sama Pani widzi Tomek potrafi się opanować w przedszkolu, a złe zachowania występują tam, gdzie sobie może na nie pozwolić. Wiem, że jest Pani sama z tym problemem, ale to ostatnia chwila, by pokazać Tomkowi, kto ma władzę w domu. Pani nie ma go prosić o wykonanie czynności, Pani musi mu dać polecenie i je egzekwować. Warto nieco fizycznie zmęczyć dziecko - rower, basen, piłka, spacery. Po ćwiczeniach fizycznych dziecko wyciszy się w sposób naturalny. Proszę też pamiętać o całkowitej eliminacji białego cukru, słodkich przekąsek, białego pieczywa (tam duże ilości cukru) oraz napojów gazowanych i soków z kartonu. Im więcej cukru, tym większe pobudzenie Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jagoda
|
|
« Odpowiedz #11 : Wrzenia 18, 2014, 05:44:01 » |
|
Droga Mamo Tomka, może Pani już wprowadzić małe litery. Najlepiej zrobić to "miękką" techniką, czyli w ten sposób gdy małe litery towarzyszą wielkim literom, tak jak w podręczniku do klasy pierwszej "Kocham szkołę" ( www.wir-wydawnictwo.com). Tomek skończył w maju pięć lat, uważam, ze warto go odroczyć, a potem posłać do szkoły powszechnej. Jest dzieckiem w normie intelektualnej i warto dać mu czas i możliwości rozwoju. Serdecznie pozdrawiam JAgoda Cieszyńska
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|