Droga Mamo Adasia, jeśli tylko będzie Pani intensywnie i konsekwentnie pracować zobaczy Pani, że Synek będzie zachowywał się jak inne dzieci. Przesyłam sugestie do terapii
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej:
o Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenie dźwiękonaśladowcze, w dalszym etapie Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki, 15 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
o Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
o Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, ADAŚ oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
o Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią. Nie należy korzystać z płyt, chodzi przede wszystkim o kontakt z drugim człowiekiem i naśladownictwo ruchów maskotką.
o Naśladowanie rysowania linii pionowej i poziomej, krzyżyka i koła (chodzi o regułę: zrób tak samo jak ja)
o Ćwiczenia słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać -
www.we.pl, (oczekujemy, że dwa miesiące po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie)
o Nauka symbolizacji: 1. Etap - układanie takiego samego przedmiotu (piłka, lala, miś) do takiego samego. 2. Etap - układanie różnych egzemplarzy (miś do innego misia itp.). 3. Etap - układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki). 4. Etap - układanie fotografii lub obrazka do przedmiotu. 5. Etap - układanie podpisu (wielki druk, czcionka Arial, 36 pkt) do przedmiotu.
o Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (można skorzystać z programu Analiza i synteza wzrokowa -
www.wir-wydawnictwo.com I etap - składanie obrazka rozciętego wzdłuż linii pionowej i lub poziomej na dwie części, II etap składanie obrazka rozciętego po skosie na dwie części
o Wykonywanie poleceń: daj misia, daj lalę, daj auto. W drugim etapie ćwiczeń - daj misia i auto, daj lalę i piłkę. Ćwiczenia rozpoczynają się z użyciem przedmiotów, potem przechodzimy do obrazków.
o Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program Kocham czytać,
www.we.pl) – 10 minut dziennie.
o Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - Układanki lewopółkulowe -
www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
o Wspólne wykonywanie czynności domowych (sprzątanie, gotowanie, pranie), nazywanie przedmiotów i czynności.
o Ćwiczenia zabawy tematycznej - w sklepie, u lekarza, na stacji benzynowej, naprawianie samochodu, wprowadzanie aut do garażu, budowanie domu z klocków itp. Podczas zabawy tematycznej także można zastosować sekwencje dwóch wyrazów, np. daj misiowi mleko i pomidora, załaduj na ciężarówkę jabłko i pieska itp.
o Naturalna stymulacja integracji sensorycznej: (proste prace domowe, pedałowanie na rowerze, gra w piłkę, pływanie, spacery, drabinki na placu zabaw, wchodzenie po schodach zamiast jazda windą)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska