Wróć do strony głównej.
Kwietnia 28, 2024, 10:46:03 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Nieustalona lateralizacja  (Przeczytany 14179 razy)
DorotaM
Newbie
*
Wiadomości: 3


« : Padziernika 28, 2013, 05:51:35 »

Dzień dobry,
chciałabym poprosić Panią Profesor o poradę dotyczącą 6-letniego dziecka, którym zajmuję się w ramach terapii pedagogicznej odbywającej się w przedszkolu.
W trakcie diagnozy pedagogicznej wyszło mi, że dziewczynka posługuje się na przemian prawą i lewą ręka, przy czym  występuje u niej dominacja prawostronna w zakresie, oka i ucha. Dziecko stoi na lewej nodze i lewą nogą kopie piłkę. Podczas rysowania dziecko przekłada kredkę, ołówek raz do lewej, raz do prawej ręki (zależnie od strony obrazka, którą aktualnie maluje). Dziewczynka je prawą ręką, prawą ręką kroi ciasto przy użyciu plastikowego noża, także prawą ręką miesza wodę w kubeczku, zgniata kartkę. Gdy rozmawiałam z Mamą dziecka, pani stwierdziła, że jej córka "jest leworęczna", lakonicznie nadmieniła o wizycie w poradni i o świadomości pracy z dzieckiem z powodu skrzyżowanej lateralizacji. Mam wątpliwości co do diagnozy specjalistów (jeśli takowa faktycznie miała miejsce) i przekonania Mamy dziecka co do jej słuszności. Mama dziewczynki powiedziała mi jeszcze, że zdaje sobie sprawę z tego, że przy leworęczności córka może mieć trudności w nauce, co dodatkowo motywuje ją do zaangażowania się w terapię.
Nie wiem, czy moje przeczucie jest słuszne, ale podejrzewam, że mogło dojść do pomyłki - może dziewczynka w młodszym wieku sięgała po przedmioty lewą ręką lub czasami rysowała lewą i na tej podstawie stwierdzono u niej lateralizację lewostronną w zakresie ręki, a podpierając się tezą, że należy wzmacniać przejawiane przez dziecko preferencje - (według mojej hipotezy) utrwalano jednak przypadkowy wybór.
Jakie jest zdanie Pani Profesor na ten temat? Jak mogę pomóc temu dziecku, co mogłabym zasugerować rodzicom, jakie formy badania przysłużyłyby się do postawienia trafnej diagnozy?
Będę wdzięczna za pomoc,
łączę pozdrowienia

Dorota M.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Padziernika 30, 2013, 01:07:40 »

Droga Pani Doroto, próby które Pani wykonała wskazują wyraźnie na praworęczność i nie rozumiem zachowania matki. Konieczne trzeba to ustalić z rodzicami, pokazując im wyniki prób. Dominacja prawego oka i ucha potwierdza Pani diagnozę.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
DorotaM
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Listopada 04, 2013, 06:22:38 »

Bardzo dziękuję za pomoc, ogromnie doceniam zainteresowanie, jakim darzy Pani poszczególne przypadki, które opisują rodzice, terapeuci - licząc na pomoc Pani Profesor.
Nie dawała mi spokoju diagnoza lateralizacji dziewczynki, o której pisałam kilka dni temu - część prób powtórzyłam, rozmawiałam z mamą dziecka.
Chciałabym dopytać jeszcze, jak interpretować "chwiejność" wyników badań - otóż, oprócz jedzenia i wycinania, dziewczynce zdarza się raz po raz zmieniać rękę, którą wykonuje czynności. Poziom staranności w rysowania koła lewą i prawą ręką jest właściwie taki sam, choć przy rysowaniu prawą dziecko nienaturalnie wygina nadgarstek. Próba z wkładaniem koralików (grochu) do butelki dała zbliżony wynik, z małą przewagą dla ręki lewej (w ciągu minuty 22 kuleczki prawa ręka, 26 kulek lewa).
W próbach dominacji ucha dziewczynka wybrała prawe ucho, nachylając się nad muszlą, by usłyszeć szum, zaś lewym uchem nasłuchiwała szeptu i tykania zegarka, ustawionego na wysokości oczu, w linii środka ciała. Czy te niejednorodne wyniki rzucają cień wątpliwości na wybór ręki dominującej?
W rozmowie z mamą dowiedziałam się, że dziewczynka "ostatnio znów częściej wybiera prawą rękę do rysowania i innych prac manualnych". Pani poinformowała mnie również, że dziewczynka jest w trakcie terapii niwelującej "uciekanie prawego oka", okulistka przewiduje, że raczej nie będzie potrzeby korygowania tej wady innymi środkami. Czy może mieć to jakiś związek ze słabą lateralizacją?
Dodam, że gdy pytałam mamę dziecka o domniemaną leworęczność, powiedziała, że we wczesnym dzieciństwie jej córka niekiedy używała lewej ręki, kobieta początkowo starała się przestawiać dziecko na prawą stronę, ale dowiedziała się, że nie jest to właściwe. Od tamtej pory pilnowała, by dziecko używało konsekwentnie lewej ręki.
Zastanawiałam się jeszcze nad wykonaniem próby kreskowania i testu kopiowania figur odwróconych, czy te zadania pozwolą z większą dozą pewności wskazać dominację ręki?
Mam nadzieję, że zanadto nie nadużywam cierpliwości Pani Profesor,
łączę pozdrowienia
Dorota M.
 
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Listopada 04, 2013, 09:09:07 »

Droga Pani Doroto, w wieku 6 lat brak wyboru dominującej ręki jest dramatyczny, bo przecież trzeba dziecko przygotować do nauki w szkole. W tej sytuacji, przy tak chwiejnych, ale nie różnicujących wynikach wybrałabym rękę prawą. Nic nie wiem o artykulacji dziewczynki i rozwoju systemu syntaktycznego, a także o uwadze i koncentracji. Ale podejrzewam trudności, które nie znikną dopóki nie ustali się dominacja ręki. Przekładanie narzędzi z jednej ręki do drugiej powoduje, że dziewczynka będzie miała sprawność manualną na poziomie czterolatka.
Może Pani wykonać te próby, dla spokoju sumienia, ale sugeruję rękę prawą.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!