Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 09:57:10 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 3,5 letni synek z podejrzeniem ZA  (Przeczytany 12603 razy)
marget2013
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Czerwca 22, 2013, 10:33:49 »

Dzień dobry,
mój synek ma opóźniony rozwój mowy oraz zachowania ze spektrum ZA (tak zasugerowała p.logopeda).
Co mnie niepokoi:
-w mowie synka występuje dużo echolalii (odroczonych), mówi w 2 os.l.poj. lub w 1os. l.mn.
-nie lubi być zaskakiwany, trzeba go uprzedzać o wydarzeniach, np. o obiedzie
-od 3 m-cy chodzi do przedszkola, nie nawiązuje kontaktów w dziećmi, bawi się raczej sam.
-pytany przez obcą osobę często nie odpowiada, albo szeptem (ostatnio)
-mówi niegramatycznie, ale coraz więcej, tylko mam wrażenie że są to wypowiedzi już przez niego usłyszane
-nie zadaje pytań, nie prowadzi dialogu (choć ostatnio nauczyłam go pytać "co to jest?" i "do czego?" i "gdzie jest?", spontanicznie zadaje tylko to pierwsze)
-jest nerwowy, na odmowę reaguje agresją, krzyczy, rzuca czymś lub uderza
-schematyczne zachowania też się pojawiają
-czasem powtarza ostatnią sylabę lub głoskę
-zapamiętał nr tablicy rejestr naszego samochodu i mówi często "przyjechał tatuś WPIFT.. (literki po ang)"
-w zdaniach często pojawia się słówko "on" zupełnie bez sensu

Poza tym jest wesołym i mądrym chłopcem. Uwielbia się bawić (puzzle, książeczki z naklejkami, klocki, układanki i wiele innych), szybko się uczy, załatwia się sam. Umie czytać, zna literki, liczy, pisze proste wyrazy. Uczyłam go czytać metodą sylabową w domu. Po pół roku czyta prawie płynnie. Lubi ruch, place zabaw, kopanie piłki, jazdę na rowerku biegowym.
Uwielbia się przytulać, utrzymuje kontakt wzrokowy, wskazywał palcem przed pierwszymi urodzinami.
Synek oglądał dużo telewizji i różnych programów edukacyjnych (głównie po ang. chcieliśmy go w ten sposób osłuchiwać z obcym językiem, który szybko przyswajał). Dziś wiem że oglądał za dużo i bardzo tego żałuję.

Czy synek może mieć ZA? Jak mu pomóc jeszcze przed oficjalną diagnozą?
Jakie ćwiczenia z nim wykonywać, które pomoce zakupić?
Bardzo chciałabym poprawić jego komunikację zanim od września zmienimy przedszkole.
Umówiłam się przez centrum na spotkanie z Panią, niestety terminy od września.

Dziękuję i proszę o jakąś opinie
pozdrawiam serdecznie,

Małgorzata




Zapisane
Marta
Full Member
***
Wiadomości: 105


« Odpowiedz #1 : Lipca 04, 2013, 11:48:57 »

Szanowna Pani Małgorzato, opisane przez Panią zachowania nie są normatywne i budzą mój niepokój, ale  na podstawie opisu diagnozy postawić nie mogę...
Powinna Pani:
- ograniczać zachowania schematyczne i fiksacyjne, nie pozwalać na kilkakrotne powtarzanie zachowań/zabaw/pytań.
- czytać Synkowi lub z nim teksty narracyjne, a następnie opowiadać je krótko/ zachęcać Jego do opowiadania/ zadawać pytania, przede wszystkim o motywacje bohaterów, np. dlaczego XXX zaczął płakać/śmiać się?
- wprowadzać nowe pytania i zachęcać Syna do zadawania ich, np. podczas zabawy: raz pyta mama, raz Syn
- przygotowywać teksty o najbliższych, znanych dzieciach i zadawać do tekstów pytania
- wprowadzić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - części zawierające fleksję
- wprowadzić zabawy tematyczne, podczas których następuje zmiana ról - raz mama kupuje, raz synek
- stosować konsekwentne zasady i reguły, nie ulegać manipulacjom.

Mam nadzieję, że wskazówki pomogą w pracy z Synkiem.
Pozdrawiam serdecznie!
Marta Korendo


 
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!