Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 11:00:14 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: czytanie  (Przeczytany 7915 razy)
Kaczi
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Czerwca 23, 2013, 07:37:32 »

Szanowna Pani Profesor,

od jakiegoś czasu prowadzę terapię z moim synem. Ma zdiagnozowaną alalię. Chciałabym, żeby mi pani podpowiedziała kilka rzeczy, bo już się gubię. Zaczęłam syna uczyc czytac. Sama dobrze się przygotowałam w tej kwestii (przeczytałam "Naukę czytania krok po kroku"). Nadal jednak nurtuje mnie kilka spraw. Proszę mi napisać, czy dobrze to rozumuję. Najpierw wprowadziłam samogłoski, wyrazenia dzwiękonaśladowcze, wyrazy globalne, pozniej pierwsze spółgloski w sylabach (p,m, b,l, f,w, t,d, k,g,s,z) potem co? kiedy mam wprowadzac takie obudowane i kiedy takie zakonczone spolgoską? co z wyrazami stworzonymi z dwoch sylabek, kiedy mogę to wprowadzic, zeby synka bardziej motywowac? Mogłaby mi to Pani tak szeroko opisać? Bardzo proszę.


Druga sprawa dotyczy muzyki. czy jesli synem włącza sobie sam plytki z muzyka powazna, klasyczna, ludową to zle? powinnam mu pozwalać? on lubi patrzec na slowa w ksiażeczkach dołączonych np. do muzyki ludowej i słuchać jednocześnie.


Kiedyś też wyczytałam, że alalia to wczesne stadium dyslalii. jak to rozumieć? gdzie ewentualnie o tym poczytac?
Bardzo prosze o pomoc.

Marianna
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Czerwca 24, 2013, 09:29:23 »

Dzień dobry Pani Marianno, przede wszystkim brak mi informacji o wieku dziecka, co utrudnia skonstruowanie odpowiedzi. Muszę też wiedzieć, czy nie ma żadnych innych zaburzeń dotyczących koncentracji i uwagi.
Odpowiadam więc ogólnie
Do książeczek "Kocham czytać" dołączyłam książkę "Kocham uczyć czytać" i tam wyraźnie jest napisane, że po po wprowadzeniu paradygmatów (sylab) z p, m, b, l, f,w, t,d, k,g,s,z) wracamy do sylab zamkniętych i budujemy "mowę zwierżątek" wg wzoru samogłoska + sylaba otwarta, np. APA oraz wyrazy zbudowane z dwóch sylab otwartych, np. ZUPA.
Wiele takich przykładów znajdzie Pani w "Krzyżówki sylabowe" i "Zdania sylabowe" (www.wir-wydawnictwo.com) oraz w "Moich sylabkach" też z tego wydawnictwa.
Alalia to brak mowy, dyslalia to stadium, gdy już mowa zaczęła się kształtować ale wciąż brak jeszcze niektórych głosek i pełnej gramatyki.
Co do muzyki to dziecko nie powinno jej słuchać dopóki nie weszło w stadium zadawania pytań i budowania zdań gramatycznie poprawnych. Nie mogą także słuchać dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera.
Wszystkie zaburzenia opisałam w ostatniej książce o Metodzie Krakowskiej.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Kaczi
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #2 : Czerwca 24, 2013, 05:05:58 »

Szanowna pani Profesor,

bardzo dziękuję za podpowiedź. na pewno przejrze te wszystkie pozycje i sprawdze pomoce ze wskazanego wydawnictwa. Mój synek ma 5 lat, powoli zaczyna formułować zdania, nie są one jeszcze gramatycznie poprawne, mowa często niewyraźna. Występują u niego trudności z koncentracją i uwagą, myślałam jednak, że to naturalne, jak u każdego dziecka w tym wieku. Jak można mu pomóc dodatkowo? Będę wdzięczna za pomoc.

Podsumowując to co Pani napisała:
1. najpierw sylabki zakonczone samogloską (p, m, b, l, f,w, t,d, k,g,s,z)
2. sylabki obudowane, np. apa
3. wyrazy zbudowane z dwóch sylabek, np. zupa,
4. a potem takie sylabki, które kończą się na spółgłoskę, np.AP
5. później wprowadzamy kolejne sylabki zakończone samogłoską (np. sz, ż,) i schemat też jest taki sam?


Dobrze to rozumiem?
Proszę wybaczyć te wszystkie pytania. wiem, że to pewnie jest oczywiste, ale muszę wszystko wiedzieć.

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!