Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 03:00:42 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2
  Drukuj  
Autor Wątek: 4 -latek nie mówi  (Przeczytany 36057 razy)
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« : Sierpnia 20, 2013, 08:41:06 »

Witam! Mam pytanie do Pani Profesor. Od około miesiąca pracuję z Lolkiem. Jak do tąd mały z programu do słuchania powtarza sporadycznie. Zdarza się powtórzyć : pi,pi - jak robi kurczak? lub miał - jak mówi kotek? Staram się zadawać pytania do tego co akurat powtarza. Samogłoski ćwiczymy na książeczkach, piszę na kartce, mówię do rączki - dopiero chyba to mówienie do rączki daje efekty, bo mały nie zawsze, ale powtarza.
 Z ćwiczeń ładnie wychodzi sortowanie, dopasowywanie obrazka do drugiego takiego samego i dopasowywanie nakrętek - "pokaż taki sam". Próbuje z nim sekwencji, jak na razie na nakrętkach. Idzie średnio.
 Ćwiczymy ok 2 godzin dziennie plus 30 - 40 minut słuchania. Nadal jeździmy na fizjoterapię.  Moje pytanie: co teraz wprowadzić? jakie ćwiczenia? program słuchowy rozumiem dalej ten sam? Pozdrawiam mama Lolka
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Sierpnia 20, 2013, 03:07:19 »

Droga Mamo Lolka, nie wiem, czy Pani wprowadziła wszystkie 17 technik metody krakowskiej. One wszystkie są ważne. Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

Nie wiem, co oznacza, że Pani zadaje pytania gdy dziecko powtarza??? Gdy powtarza słuchając płyty nie zadajemy pytań, bo to zaburza proces słuchania. Pytanie może Pani zadawać gdy dziecko ogląda obrazki np. "co robi / jak mówi/ co mówi ? kotek?" lub gdy dziecko widzi kotka na ulicy.


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #2 : Sierpnia 20, 2013, 07:09:06 »

Witam! Pani Profesor chyba rzeczywiście wyraziłam się nie bardzo precyzyjnie. Pytania zadaję, gdy razem oglądamy książeczki "Kocham czytać" bądź dołączone do płyt. Mały nie chce oglądać ksiązeczek podczas słuchania. Cwiczymy pokazywanie takiego samego obrazka lub klocka, rysowanie linii poziomych i pionowych - tylko tych, bo Lolek jeszcze niedawno nie potrafił trzymać przyboru do pisania. Teraz chętnie rysuje od kropki do kropki. ?To jeszcze nie zawsze linia prosta ale rysuje.
   Nasza Pani terapeutka SK mówiła, że jeszcze poczekamy z dziennikiem... ponieważ Mały nie wskazał na zdjęciu siebie ani mnie. Gdy pytała gdzie mama to Mały patrzył na mnie.
Ćwiczenia pamięci jeszcze słabo wychodzą... nadal mały nie chce pokazywać paluszkiem gdy pytam gdzie Jula (siostra) patrzy tylko na nią i się uśmiecha...
   Motoryka bardzo dobra. Tak jak pisałam słuchamy w słuchawkach 30-40 minut dziennie pierwszych dwóch płyt. Ćwiczenia to około 2 godziny dziennie. Pozdrawiam mamalolka
Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #3 : Sierpnia 23, 2013, 07:37:03 »

Witam! Pani Profesor właśnie kupiłam Pani książkę " Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" czytam i wiem już co i jak robić! Pozdrawiam
Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #4 : Sierpnia 26, 2013, 11:34:53 »

Pani Profesor! Mam kolejne pytanie odnośnie dzieci ze spektrum autyzmu. Chodzi o dietę takich dzieci. Wyczytałam, że powinnam u synka stosować dietę bezglutenową i bezmleczną. Czy może Pani się na ten temat wypowiedzieć? Czytałam też na temat farmakologii, ale wiem, że jej Pani nie poleca. Poproszę o odpowiedź. mamalolka
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Sierpnia 28, 2013, 09:48:10 »

Droga Mamo Lolka, odpowiadam po kolei. Lolek ma cztery lata i dlatego dziennik jest tak ważny. To właśnie te zapisy pozwolą mu nauczyć się wskazywania osób na zdjęciu. Po to jest dziennik, by pokazać dziecku realność zdarzeń. Nie można czekać, aż będzie wskazywał palcem osoby na zdjęciach. Teraz, gdy ma Pani książkę, będzie Pani łatwiej samej prowadzić dziennik. Proszę jednak przekazać terapeutce, że sugeruję zapisywanie jednej kartki z dziennika podczas zajęć i w domu każdego dnia. To ma być na razie jedno, dwa zadania. Do takich obrazków z tekstem będzie Pani mogła  zadawać pytania tak jak do książeczek "Kocham czytać".
Zawsze polecam rezygnację z białego cukru, bo pobudza dzieci i powoduje nadaktywność i zaburzenia koncentracji. Co do diety bezglutenowej i bezmlecznej, to trzeba eksperymentować. Wiele matek potwierdza, że dzieci po zastosowaniu diety bardzo się uspokoiły i można było spokojnie usiąść do stolika.
Niezwykle ważne jest przygotowywanie posiłków w domu i nie stosowanie gotowych produktów zawierających zbyt duże ilości glutaminianu sodu.
Proszę też pamiętać o usuwaniu toksyn z organizmu, to oznacza picie herbatek: z pokrzywy, z bratka trójbarwnego.
Nie ma żadnych badań dotyczących skuteczności farmakologii, bo nie można wprowadzać do organizmu dziecka dawek chemii, obciążać wątrobę. Nawet kwasy omega 3 - niby takie zdrowe zawierają zbyt dużo metali ciężkich, bo kapsułki produkowane w Norwegii i USA są produkowane z ryb poławianych na zatrutych wodach. Musimy w sytuacji spektrum autyzmu stosować dietę naszych babć i starać się uchronić dzieci przed negatywnymi skutkami wysokich technologii. To my, dorośli musimy podejmować decyzję, co jest dla dziecka zdrowe, a co nie. Żadna reklama nie może nam mówić, czym karmić dziecko.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Serdecznie pozdrawiam
Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #6 : Sierpnia 30, 2013, 07:01:46 »

Witam Panią Profesor!
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź na nurtujące mnie pytania. U nas stosujemy kuchnię tradycyjną, czyli unikamy dań gotowych z puszki, czy ze słoika. Mały właściwie nie zna smaku słodyczy, pije herbatki z melisy i rumianku. Chlebek w małych ilościach, za to mleko w dużych. Postaramy się systematycznie zmieniać mu dietę, na początek wprowadzę zalecane herbatki. Mrugnięcie
 Co do ćwiczeń: jak na razie ćwiczymy zgodnie z zaleceniami, wprowadziłam zabawy tematyczne (gotowanie obiadku, picie herbatki). Lolek całkiem fajnie naśladuje, choć myślałam, że w ogóle nie załapie o co chodzi. Rozumiem, że do dziennika mogę wklejać i kolorowe i czarno - białe rysunki. Podpisy drukuję z komputera.
Pozdrawiam Mamalolka
Zapisane
Donata
Newbie
*
Wiadomości: 17


« Odpowiedz #7 : Sierpnia 30, 2013, 08:51:34 »

Dziennik to FANTASTYCZNA sprawa, nauczyłam dzięki niemu Gabryśka dni tygodnia , umie już odpowiedzieć na wyrywki np co jest po piątku lub jeżeli dzisiaj jest środa jaki dzień tygodnia był wczoraj. Notujemy w dzienniku wydarzenia z danego dnia, krótkim konkretnymi zdaniami. Piszę zdania każde innym kolorem pisaka, żeby było ciekawiej. Najpierw pytam Gabryśka co się dzisiaj wydarzyło, a potem on dyktuje mi zdania jakie mam pisać. Do tego wyklejamy, malujemy palcami, kredkami, wklejamy zdjęcia nawet wydrukowane na czarno biało, wszystko zgodnie do wydarzeń z dnia. To na prawej kartce a na lewej stronie wklejam kartkę z grafopercepcji (zeszyt ćwiczeń p.Małgosi Bali), którą Gabryś robi zaraz po opisach w dzienniku. Polecam!
Donata
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #8 : Wrzenia 01, 2013, 11:04:34 »

Wielkie dzięki Pani Donato, za bardzo ważny wpis. Dziennik, to rzeczywiście bardzo ważna technika.
Tylko jedna uwaga pani Bala ma na imię Agnieszka! Je wszystkie zeszyty są świetne, bo to doświadczony logopeda, kochający dzieci i swoją pracę.
Serdecznie  pozdrawiam Gabrysia
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Donata
Newbie
*
Wiadomości: 17


« Odpowiedz #9 : Wrzenia 02, 2013, 12:51:44 »

Oczywiście że Agnieszka ! Mam tyle jej pomocy a taki błąd :-{ Dziękuję za pozdrowienia, 24 września będziemy w Krakowie u Pani Marty Korendo na diagnozie byłoby cudownie gdybym i Pani mogła uścisnąć dłoń za tyle dobra które Pani czyni dla wszystkich dzieci !
Pozdrawiam serdecznie
Donata
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #10 : Wrzenia 07, 2013, 10:04:12 »

Pani Donato, jestem na urlopie w Grecji, po powrocie sprawdzę, co robię 24.
Serdecznie pozdrawiam
JAgdoda Cieszyńska
Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #11 : Padziernika 10, 2013, 04:55:04 »

Witam!
Po dłuższej nieobecności na forum, chciałabym się podzielić refleksjami i spostrzeżeniami. Mija właśnie 3 miesiąc terapii mojego Lolka:
-nadal słuchamy dwóch pierwszych płyt, tylko z tym, że mały teraz dużo wokalizuje, zwłaszcza podczas słuchania, prawie wszystkie samogłoski powtarza ale po mnie, czy w ten sam sposób mam wprowadzać wyrażenia dźwiękonaśladowcze? - to znaczy mały ma powtarzać po mnie?
- motoryka dobrze, mały chętnie rysuje linie poziome i pionowe, krzyżyk, kółko nie wychodzi;)
- ćwiczymy pamięć jak na razie z jednym kartonikiem zasłoniętym, mały wybiera z trzech swoich - rzadko się myli, czy wprowadzić kolejny zasłonięty kartonik?
- szeregi na razie tematyczne dwuelementowe wychodzą dobrze, sekwencje dwu -lepiej trzy -elementowe nieco gorzej, ale ćwiczymy,
- mały układa obrazki rozcięte na trzy elementy wzdłuż i wpoprzek, na skos wychodzą gorzej,
 - kategoryzacje duży - mały na dwa koszyczki, kolory na dwa koszyczki, kształty na trzy np. koła, trójkąty, prostokąty - wychodzą bardzo ładnie, czy mogę wprowadzać podział na trzy kategorie? np. trzy kolory?
- dziennik robimy, choć trudno powiedzieć, czy mały rozumie o co chodzi;(
- wprowadziłam zabawy tematyczne: w kuchni - mały fajnie się bawi, gorzej z zabawą kto gdzie mieszka? może zbyt wiele elementów naraz?
- spełnianie poleceń - lepiej choć dalekie od ideału, mały podaje to, co akurat ma w rączkach ale nie podnosi wskazanego przedmiotu,
- czytam mu ksiązeczki" Kocham czytać" 1 i2 ale mały nie powtarza za mną czytanych słów, muszę skłonić go do popatrzenia na mnie - wtedy powtórzy ale tylko samogłoski, jak już pisałam wcześniej,
Ogólnie Lolek zachowuje się inaczej - lepiej niż przed terapią. Jest bardziej otwarty, bardziej cierpliwy, dłużej wytrzymuje przy stoliku. z ciekawością przyjmuje nowe ćwiczenia. Zagląda co dla niego przygotowuję.
To tyle. Bardzo proszę o rady, co ćwiczymy dalej. Pozdrawiam mamalolka
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #12 : Padziernika 12, 2013, 08:26:01 »

Droga Mamo Olka, proszę wprowadzić Sylaby i rzeczowniki", bo skoro Olek powtarza sylaby a wyrażeń dźwiękonaśladowczych nie to warto przejść dalej. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze nie są obecne w języku rodziców, bo do 4 latka już tak nie mówimy jak do dziecka rocznego. Jeśli dziecko nie słyszy tych wypowiedzi w życiu codziennym, to nie ma motywacji do ich powtarzania.
Pozostałe, opisane przez Panią ćwiczenia nalęzy kontynuować zwiększając poziom trudności.
Jednak ćwiczenie "Gdzie kto mieszka" jest zbyt trudne na tym etapie, to czysta abstrakcja dla niemówiącego dziecka opowiadanie o tym że pszczółka mieszka w ulu. Olek ma podawać zdjęcia domowników, zdjęcia , na których Olek, mama, tata śpi, je, pije, stoi, siedzi, idzie. tylko to, co jest dla dziecka ważne, a na psa w budzie i wiewiórkę w dziupli przyjdzie czas.
Nadal trzeba ćwiczyć podawanie przedmiotów, ale może trzeba zacząć od piosenek do figurek zwierząt i zabawek (tego typu ćwiczenia dokładnie opisałam w ostatniej książce).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #13 : Grudnia 02, 2013, 04:40:33 »

Witam ponownie!
Po kolejnym miesiącu ćwiczeń mój Lolek potrafi:
- słuchamy pierwszej płyty rzeczowniki... ostatnio niestety mały płacze podczas słuchania płyt, pomaga, gdy wezmę go na kolana; czasem podczas słuchania przysypia;)
- wprowadziłam ćwiczenia grafomotoryczne, za radą naszej Pani Basi, mały bardzo chętnie rysuje, linie pionowe i poziome prawie sam,
- ćwiczenia pamięci z dwoma zasłoniętymi kartonikami, doszliśmy do siedmiu kartoników u synka - gdy żądane obrazki leżą obok siebie - mały praktycznie bezbłednie wskazuje, natomiast gdy obrazki, które ma wskazać leżą daleko od siebie, to nieco gorzej, ale ćwiczymy,
-zaczeliśmy ćwiczyć szeregi z wyd. WIR, pierwsze karty już całkiem dobrze idą, teraz wprowadzam następne,
- kategoryzacjez wyd WIR, wydawały mi się o wiele za trudne, dla mojego Lolka, tymczasem pierwsze kategorie: co lata (samolot, balon, itd)? meble domowe - bardzo ładnie rozdziela,
- polecenia podaj... zaczęłam ćwiczyć na układance - mały podawał wskazaną figurę geometyczną, potem zwierzaki, potem samogłoski, jak na razie idzie całkiem nieźle ,
- wprowadziłam układanki lewopółkulowe - fajnie wychodzą z czterech elementów jadno - lub dwukolorowych,
Tyle nowości. Jak opisuję kolejno osiągnięcia mojego Lolka, to sama widzę jak ogromne postępy poczyniło moje dziecko przez ten czas. Niestety jak na razie nie ma mowy. Mały jedyne, czego się nauczył to - nee Mrugnięcie (nie)
Bardzo proszę Panią Profesor o wskazówki do dalszej terapii. Pozdrawiam mamalolka
Zapisane
mamalolka
Newbie
*
Wiadomości: 18


« Odpowiedz #14 : Stycznia 30, 2014, 02:26:03 »

Pani Profesor!
Chciałabym sie podzielić refleksjami i spostrzeżeniami na temat mojego synka. Od kilku tygodni mały inicjuje zabawy z rodzeństwem. Tego nie było wcześniej. Nauczył się sam! zapalać światło włącznikiem. Gdy mówię do niego podniesionym głosem, bo właśnie coś nabroił - biegnie do kanapy i nakrywa główkę kocem. Gdy ja przestaję - wychodzi i dalej robi swoje. Czy to symptomy kolejnych zaburzeń? Czy tylko chęć uniknięcia skarcenia? Ostatnio adekwatnie do sytuacji używa słówka ja. Zwłaszcza gdy coś chce, np. chce pić - przynosi swój kubek i mówi ja! Dalej ćwiczymy według ustalonego schematu. Mały zaczął dużo wokalizować, również podczas słuchania - np. do do do, da, da da, di di di itp. Dziś bawił się ze mną w zakładanie i zdejmowanie czapki - zakładał i zdejmował ją mi.
Mam pytanie odnośnie pomocy do pracy z Lolkiem. Czy zalecałaby Pani jakieś dodatkowe materiały? Dodam, że pracujemy na Kategoryzacjach i Szeregach i sekwencjach wyd. WIR, Taki sam, Samogłoski, Kolory wyd Arson, grafomotyka, figurki zwierząt. Na ostatnim spotkaniu z naszą terapeutką mały pracował na materiale Moje pierwsze słowa (chyba taki był tytuł) wyd WIR czy warto na tym pracować, jeżeli Pani sugerowała, by nie uczyć małego wyrażeń dźwiękonaśladowczych? Czy może są jeszcze inne materiały, które warto byłoby wprowadzić?
Pozdrawiam cieplutko. mamalolka
Zapisane
Strony: [1] 2
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!