Droga Pani Agnieszko, przykro mi, że musiałam Pani czekać tydzień na moją odpowiedź, ale jak napisała Sylwia często podróżuję.
Pani Agnieszko Bartuś ma już 3 lata i musi Pani rozpocząć INTENSYWNE, KONSEKWENTNIE prowadzone ćwiczenia.
Opisane przez Panią zachowania Synka wskazują na głębokie opóźnienie rozwoju mowy. Nie będę tego obliczać w miesiącach, ale powinna Pani sobie codziennie mówić, że dziecko w wieku 12-13 miesięcy mówi już swoje pierwsze słowa, a wieku 16 miesięcy buduje pierwsze zdania. Trzylatek powinien już rozmawiać i opowiadać nie tylko o tym, co bezpośrednio widzi, ale także o tym, co było i będzie.
Czy to jest spektrum autyzmu, czy afazja to na razie nie ma żadnego znaczenia. Trzeba stymulować rozwój dziecka. Stereotypowe skakanie podczas oglądania reklam jest bardzo niebezpieczne dla mózgu. Jest już na ten temat wiele badań i ukazało się sporo doniesień naukowych.
Piszę tak stanowczo i wyraźnie, by przekonać Panią do pierwszego ważnego kroku:
- całkowicie wyprowadzić telewizor z domu, by nikt nie uległ pokusie jego włączenia, zlikwidowanie wszystkich dźwiękowych zabawek (wyjąć baterie), nie włączać radia
krok drugi:
- codzienne słuchanie programu: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- codzienna prac przy stoliku - 2 godziny dziennie
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ćwiczenia rozwojowe są opisane w książce Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (
www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych
www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować . Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.plJeśli będzie Pani musiała pracować sama, wszystko znajdzie Pani w książkach, a koleżanki z forum pomogą, proszę przeczytać wątek "Autyzm" w Rozmowach.
Wszystkie mamy piszą także o ogromnym efekcie po wyłączeniu tV.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska