Droga Mamo, Córeczka miała od początku problemy rozwojowe i gdyby rozpoczęto stymulację w drugim roku życia dziś sytuacja wyglądałaby inaczej. Konieczne jest badanie procesów kształtowania się lateralizacji (dominacja ręki, oka, ucha, nogi) i podjęcie stosownych ćwiczeń. To nie jest problem emocjonalny ani charakterologiczny, a biologiczny! Dlatego ważna jest stymulacja rozwojowa. We Francji pomoc terapeutyczną może pani uzyskać jedynie w Lyonie. Pani Anita Borghese ukończyła w Krakowie Wczesną Interwencję Terapeutyczną i Logopedyczną, pracuje w CSI w Lyonie (tel. 0033 650 236 590). Warto także napisać do Dr Faustyny Mounis
faustynamounis@gmail.com , która jest psychologiem i matką dwujęzycznych dzieci.
Ja radzę ograniczyć frncuskojęzyczne przedszkole do minimum i rozpocząć stymulację w domu.
POMOCE:
Wydawnictwo Arson
www.arson.pl :
program słuchowy, zeszyty dla 3, 4 i 5 latków, zeszyty do ćwiczeń wzrokowych i grafopercepcji
Wydawnictwo Omega Stage Systems
www.konferencje-logopedyczne.pl :
pomoce do ćwiczeń pamięci, myślenia przez analogię i początków czytania (Gdzie jest A? Sylaby inaczej?) układanki lewopółkulowe
Wydawnictwo WIR
www.wir-wydawnictwo.com :
Nauka czytania- "Moje Sylabki", podręcznik do klasy pierwszej, ćwiczenia do stymulacji lewej półkuli
Wydawnictwo Edukacyjne
www.we.pl :
seria "Kocham czytać", plansze "Kocham czytać" do nauki w grupach
Gdyby Pani przyjeżdżała do Polski podczas ferii czy wakacji to mogę przeprowadzić diagnozę w Krakowie. We wrześniu byłam w Bordeaux i po raz kolejny zobaczyłam, że rodzice dzieci dwujęzycznych nie otrzymują żadnej pomocy.
Zachęcamy rodziców do prowadzenia stymulacji rozwoju metodą krakowską, która obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ( "Kocham czytać" (
www.we.pl) i "Gdzie jest A?" "Sylaby inaczej" (
www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczna jest konsekwentne całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska