Wróć do strony głównej.
Kwietnia 25, 2024, 03:29:25 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Rozwój mowy  (Przeczytany 7241 razy)
MARGO
Newbie
*
Wiadomości: 3


« : Listopada 02, 2013, 02:54:39 »

Szanowna Pani Profesor,

ostatnio bardzo wnikliwie czytam wszystkie pozycje książkowe, które są związane z metodą krakowską. Nie mam swojego dziecka, które mogłabym obserwować. Interesuje mnie dokładnie rozwój mowy rocznego dziecka oraz dwulatka. W Pani najnowszej książce znalazłam tylko opis, bez przykładów. Bardzo bym chciała wiedzieć, jakie wykrzyknienia, rzeczowniki oraz czasowniki powinno wypowiadać dziecko roczne, a jakie dziecko 24 miesięczne. Bardzo by mi to ułatwiło moją dalszą pracę z dziećmi. Ponadto, zastanawiałam się także nad dwoma terminami; alalia oraz opóźniony rozwój mowy. W "Metodzie Krakowskiej wobec zaburzeń rozwoju" było wyjaśnienie terminologiczne. Zastanawiam się jednak nad pewną kwestią, gdyby było dziecko np. 20 miesięczne i nic nie mówiło, tylko wskazywało palcem na pewne elementy rzeczywistości to wtedy diagnoza byłaby w kierunku alalii, zgadza się? Gdyby dziecko substytuowało głoski i pojawiałyby się one poza ramami czasowymi to wtedy można stwierdzić ORM? bardzo proszę o pomoc. od kilku dni dręczą mnie te pytania. Odpowiedz na nie na pewno rozjaśniłaby mi wiele. Poza tym słownictwo dzieci, czyli zakreślenie systemu semantycznego rocznego dziecka oraz dwulatka tez byłoby bardzo przydatne. Zdaję sobie sprawę, że wszystkie dzieci nie wypowiadają tych samych słów, ale są na pewno jakieś pola semantyczne, które się powtarzają.

Małgorzata
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Listopada 03, 2013, 07:25:35 »

Droga Pani Małgorzato w najnowszej książce nie powieliłam tego, co dokładnie opisałyśmy z dr Martą Korendo w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". W niej znajduje się słownik dziecka dwuletniego (podzielony wg części mowy) , łącznie z pytaniami, które dziecko powinno zadać.
Jeśli chodzi o dziecko roczne, także przytoczone są najczęściej wypowiadane wyrazy. Co do wykrzyknień i  onomatopei, to dziecko powtarza takie jakie słyszy w otoczeniu. To od  domowników i opiekunów zależy, co będzie mówiło dziecko. Od wyrazu "bach" począwszy na "mama" skończywszy.

Opóźniony rozwój mowy stwierdzamy gdy zarówno system fonetyczno-fonologiczny jak i syntaktyczny rozwijają się wolniej ale systemowo. U dziecka dwuletniego, jeśli brak łączenia wyrazów zgodnie z regułami języka, także możemy stwierdzić alalię, ale trzeba  widzieć rozwój dziecka w całości, to znaczy jego zachowania społeczne, zabawę, rozwój motoryczny, w tym manualny i praksji oralnej, naśladownictwo oraz percepcję wzrokową i słuchową.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!