Szanowna Pani, jeśli Majeczka miała prowadzoną rehabilitację przez fizjoterapeutę (to wspaniale wykształceni specjaliście w Polsce) to nie widzę powodu, by psycholog wykonywał terapię na której się nie zna. Masowanie palcami przez psychologa czy logopedę to oględnie mówiąc czarowanie rzeczywistości.
Maja potrzebuje systemowej terapii, opartej na wszystkich 17 technikach. Oto one:
1. Stymulacja słuchowa
2. Komunikacja ułatwiona
• Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
• w sytuacjach szczególnych Manualne Torowanie Głosek®
3. Techniki komunikacyjne
4. Programowanie języka
5. Dziennik wydarzeń
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
7. Terapia funkcji wzrokowych
8. Stymulacja funkcji motorycznych
9. Wybór dominującej ręki
10. Kształtowanie zabawy tematycznej
11. Stymulacja lewej półkuli mózgu
12. Kształtowanie zachowań społecznych
13. Stymulacja poznania wielozmysłowego
14. Stymulacja pamięci
15. Ćwiczenia kategoryzacji
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
17. Logoterapia
Nie wiem, o jaką terapię psychomotoryczną chodzi. rozwój motoryczny jest ważny, ale można to robić w domu: rower, piłka, spacery, taniec, ścieżki zdrowi ana placu zabaw.
Wszystkie inne, specjalne działania, które traktują ciało dziecka jak przedmiot są sprzeczne z osobowym podejściem w terapii.
Nie powinno się łączyć technik, bo dobra terapia ma być systemowa, prowadzona zgodnie z przyjętym założeniem filozoficznym.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH -
www.arson.pl),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (
www.we.pl) i "Sylaby inaczej" "Samogłoski" (
www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa" (
www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska