Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 08:27:19 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: syn 4 lata z podejrzeniem autyzmu  (Przeczytany 14066 razy)
comadis18
Gość
« : Stycznia 18, 2014, 11:40:42 »

Chciałabym prosić Panią prof. Jagodę Cieszyńską o odpowiedź na moje pytanie:

Syn Dominik w maju skończy 4 lata. Od września br. uczęszcza do przedszkola.
Przed skończeniem 3 lat byliśmy u logopedy ,ponieważ syn mało mówił ok.10 słów.
Pani stwierdziła opóźniony rozwój mowy.Zaleciła,żeby Dominik poszedł do przedszkola i być może tam się rozwinie.
Niedawno byliśmy na kolejnej wizycie i jest stwierdzone znacznie opóźniona mowa,skierowała nas do psychologa.
W testach syn wypadł bardzo nisko.Na dzień dzisiejszy psycholog stwierdziła opóźnioną dojrzałość umysłową skierowała do psychiatry.
Pani z przedszkola zasugerowała, że dziecko ma cechy autystyczne tj. izoluje się od dzieci, ma schematyczne zachowania.
Po mojej dłuższej rozmowie w przedszkolu wychowawczyni zauważa, że Dominik zaczyna się rozwijać ,ma kolegę w grupie.
Na dzień dzisiejszy Dominik zna ok. 30 słów wraz z dźwiękami, zaczyna się interesować otoczeniem, pyta jak wracamy z przedszkola Tata?Mana? to mu odpowiadam że np.tata w pracy a Michał (brat) jest w szkole.Bawi się z bratem, nie zauważyłam aby miał "swój świat".Rozumie moje polecenia.
Kupiłam serię książeczek Słucham i uczę się mówić rzeczowniki i czasowniki.Słucha w słuchawkach, z tym że nie wiem czy powinien paluszkiem wskazywać w książeczce obrazki czy wystarczy słuchanie.
Moje pytanie jest takie:
Co powinnam zrobić aby mu pomóc? Czy jeszcze jakieś książeczki kupić?Gdzie go zdiagnozować?
Bardzo chciałabym przyjechać na taką konsultację-poradę z dzieckiem do Pani, spróbować metody krakowskiej.
Bardzo proszę o odpowiedź.

Monika

Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 20, 2014, 01:22:58 »

Droga Pani Moniko, szkoda, że Dominik poszedł do przedszkola, gdy jeszcze nie był do tego gotowy. Teraz jednak, gdy powoli zaczyna zwracać uwagę na rówieśników  być może będzie się starał naśladować ich zachowania, czy mowę będzie powtarzał, tego nie wiem. Doświadczenie mówi, że nie. Sam nie uruchomi naśladowania mowy  otoczenia, ze względu na obniżenie sprawności intelektualnej. dlatego trzeba pracować systemowo, by stymulować rozwój intelektualny dziecka.
Podczas słuchania, nie musi pokazywać paluszkiem, Pani powinna to robić siedząc obok, albo starszy brat.
Konieczne jest zastosowanie wszystkich technik Metody Krakowskiej. Oto one:
1. Stymulacja słuchowa
2. Komunikacja ułatwiona
•   Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
•    w sytuacjach szczególnych Manualne Torowanie Głosek®
3. Techniki komunikacyjne
4. Programowanie języka
5. Dziennik wydarzeń
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
7. Terapia funkcji wzrokowych
8. Stymulacja funkcji motorycznych
9. Wybór dominującej ręki
10. Kształtowanie zabawy tematycznej
11. Stymulacja lewej półkuli mózgu
12. Kształtowanie zachowań społecznych
13. Stymulacja poznania wielozmysłowego
14. Stymulacja pamięci
15. Ćwiczenia kategoryzacji
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
17. Logoterapia

Wszystkie te techniki opisałam w ostatniej książce.
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Priorytetem jest program słuchowy i nauka czytania  ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ale ważne są także ćwiczenia kategoryzacji, szeregowania, sekwencji, analizy i syntezy wzrokowej.

serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Aby się umówić na diagnozę trzeba dzwonić lub pisać do Pani Doroty Kołodziejczyk (tel na stronie głównej)
Zapisane
comadis18
Gość
« Odpowiedz #2 : Stycznia 20, 2014, 08:18:19 »


Zakupiłam książeczki zestaw 6 pomocy plus dokupiłam sylaby inaczej, relacje-szeregi-sekwencje,metoda wywoływania głosek,wykluczanie ze zbioru.
Syn naśladuje zachowania innych np. dziecko zakaszle to i on to robi, lub podaje szalik mamie a Dominik też wtedy podaje. Widzę małe kroczki po słuchaniu książeczek np.powiedział pada,liza(lizak),bana(banan),lala i inne.
Dziękuję, że Pani prof.odpisała.

Monika
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!