Droga Pani, rzeczywiście konieczne jest spójne systemowe podejście, wspierające wszystkie funkcje poznawcze chłopca. Metoda Krakowska kieruje swoje działania stymulacyjne wielotorowo. W metodzie stosowane są następujące techniki:
1. Stymulacja słuchowa
2. Komunikacja ułatwiona
• Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
• w sytuacjach szczególnych Manualne Torowanie Głosek®
3. Techniki komunikacyjne
4. Programowanie języka
5. Dziennik wydarzeń
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®
7. Terapia funkcji wzrokowych
8. Stymulacja funkcji motorycznych
9. Wybór dominującej ręki
10. Kształtowanie zabawy tematycznej
11. Stymulacja lewej półkuli mózgu
12. Kształtowanie zachowań społecznych
13. Stymulacja poznania wielozmysłowego
14. Stymulacja pamięci
15. Ćwiczenia kategoryzacji
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
17. Logoterapia
Zajęcia odbywają się codziennie (mama pracuje 2 godziny w domu przy stoliku, a podczas karmienia, spaceru, czynności pielęgnacyjnych przede wszystkim programuje język. spotkania z terapeutą odbywać się powinny przynajmniej raz w tygodniu. W trójmieście pracuje jedna terapeutka, nie ma jej jeszcze na liście, ale utrzymuje z nami stały kontakt. Ma na imię Magda (kontakt przez fundację JA TEŻ - Małgorzata Bulczak - 603052221)
Jestem przeciwniczką włączania metod alternatywnych u dzieci, które znajdują się w najlepszym czasie dla rozwoju mowy. Jeśli chłopiec dostanie teraz zastępczą komunikację nigdy nie rozwinie systemu językowego. dlatego w sieci znajduje Pani informacje o kłopotach językowych tych dzieci, bo one nie otrzymują właściwego wsparcia.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (
www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (
www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (
www.konferencje-logopedyczne.pl) oraz pomoc A. Kosiba "Samogłoski"
W tej chwili priorytetem jest program słuchowy i początkowe etapy nauki czytania, które stymulują POWTARZANIE. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska