Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 02:23:13 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 2,5 late słabo rozwinięta mowa  (Przeczytany 10764 razy)
Ewika
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Stycznia 24, 2014, 06:27:57 »

Dzień dobry Pani Profesor!

Natknęłam się na informacje o Pani Osobie w internecie. Dzisiaj przyszły mi od Pani materiały "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", "Samogłoski i wykrzyknienia", sekwencje i A. Bala" Stymulacja prawej i lewej półkuli.

Mój syn za kilka dni skończy 2, 5 roczku. Ciąża przebiegała prawidłowo, poród był SN 10 w skali Apgar bez żadnych problemów. Dziecko zaczęło gaworzyć ok 3 miesiąca, w 9 miesiącu życia pojawił się wyraz "baba", potem szybko było "tata" i "mama" . Około roku zaczął pokazywać wszystko palcem artykułując " A". Mając półtora roku potrafił wskazać  mame, tate, proste rzeczy w książeczce. I nagle nastąpił jakby regres- nie wiem czy przyczyną był krup czy może szczepienie. Przestał w ogóle wymawiać cokolwiek. Około 20 miesiąca pojawiło się " Nie" .

Byłam z nim u logopedy nie raz. Niestety są to wizyty 10 minutowe. Pani zaleca ćwiczenia z kartek ksero i każe przyjść za miesiąc.

Syn jest bardzo ( według może mnie) zdolny w rozwiązywaniu wszelkich zadań- około 26 miesiaća bezbłednie przyklejał w książkach naklejki na prawidłowe miejsca bez pomocy osoby dorosłej. Aktualnie kupuje już cięższe łamigłowki z naklejkami np
-są dwa obrazki takie same, ale na jednym coś brakuje i trzeba przykleić. Stara się on odnależc tę róznice np chłopczyk nie ma czapki
- trzeba przykleić np psa do budy, ale w odpowiednim kolorze- rowniez nie sprawia mu to kłopotów

Sama wymyśłam mu łamigłowki- ma kolorowe drewniane klocki- narysowałąm mu porozrzucane klocki sześciany w 4 kolorach - poukładał prawidłowo- gdy ja poukładałam nieprawidłowo, pokrzyczał i ułożył prawidłowo.

Gdy pokazałam mu dzisiaj sekwencje- i pokazałąm na czym to polega- miał poukładac pod ciagiem wszystkie takie same tekturki- wykonał zajeło mu to może z 10 minut.

Dziecko maluje, rysuje, wycina, kroi plasteline i robi z niej ciastka, buduje z klocków, potrafi rozłozyć babuszkę i ją złożyc prawidłowo.
Czytałam,że osoby dotknięte autyzmem potrafią właśnie być tak zdolne, co mnie przeraziło.

Niestety nie mówi i nie chce powtarzać. Jego słowa to - "mama" ,nie " AA"- jak mówi " A" pokazuje na dane rzeczy,; "mniam" " miau" , harczy udajac chrumkanie świnki i piszczy udajac psa. Zdarza mu się powiedzieć "daj" jak coś chce.  Wymyśliłam zabawe i mówie- Ja wołąm Ciebie, Ty mnie. Wymawiam jego imę w zabawie, a on wołą mama.

Nie lubi jak mu się czyta, on woli oglądac obrazki i ja mam opowiadać co jest na tych obrazkach.


Dodam,że syn jest ze mną w domu. Potrafi sygnaliowac potrzeby od 22 miesiąca. Niestety babcia i tata włączaja telewizor, dają tablet do gry i tu też mnie zaskakuje,że dziecko potrafi rozpracować gre np z duplo.

Byłabym wdzięczna na wszelkie porady!

Pozdrawiam

Ewa D.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 24, 2014, 06:37:24 wysłane przez Ewika » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 28, 2014, 10:28:30 »

Droga Pani Ewo, regres w rozwoju mowy jest bardzo niepokojący. Przy tak dobrym rozwoju pozostałych funkcji brak  komunikacji może wskazywać na zespół Aspergera, lub inne zaburzenia rozwojowe. Dlatego zakaz oglądania telewizji i wszelkich ekranów jest niezwykle ważny. Mężowi proszę polecić lektury:
 Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, Zastygłe spojrzenie .
Proszę pamiętać, by program słuchowy był realizowany w słuchawkach, mimo początkowego oporu dziecka.
Ponieważ Synek ma duży potencjał intelektualny zachęcam do wczesnej nauki czytania programem "Kocham czytać". Często wykorzystujemy pacynki/figurki/zwierzątka, by dziecko mówiło niejako w imieniu innych. To będzie też duża motywacja do powtarzania i pozwoli stopniowo włączyć słuchanie czytanego tekstu.
10 minutowe wizyty u logopedy może Pani wykreślić z planu stymulacji. Nawet z 6 miesięcznym dzieckiem ćwiczymy około 60 minut. Jeśli ktoś tego nie potrafi szkoda czasu na wizyty u niego.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Będzie Pani mogła samodzielnie ułożyć program stymulacji. We "Wczesnej"  opisane są wszystkie ćwiczenia na każdy etap.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewika
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Lutego 18, 2014, 07:54:58 »

Dzień dobry Pani Profesor!

Na wstępie chciałam Pani podziękować za cenne informacje i odpowiedź.

Mój syn trafił do ośrodka w Katowicach, gdzie stosuje się metodę krakowską. Ale zanim nastąpiły spotkania z logopedą, zastosowałam metodę - żadnych grających urządzeń. Syn się wyciszył i z dnia na dzień zaczął sam próbować ćwiczyć mowę.
Po dwóch spotkaniach z logopedą, codziennej pracy w domu są niesamowite postępy. Został też wykluczony autyzm i Asperger.
Do jego osiągnieć należy:
- świadomie mnie woła "mama", świadomie woła "baba"
- mówi " am", co w jego języku oznacza "tam"
- wymawia wszystkie samogłoski i je rozpoznaje
- wyrażenia dźwiękonaśladwocze - "miau", "hau", "mu" ,"guchu" ( gołabek), "pa" lub "pi" (myszka), "sss" (wąż), "wu" (samochód), "chhrr" (świnka) " uhu" (sowa), "haha" (konik), "i" ( osioł)
- sylaby - ma, pa, ta, da, ba, - i je rozpoznaje
- sylaba ty,
- dzisiaj woła "bum" na coś, co spada

Wymyśla sam zabawy, udaje ,że jest świnką pepą, psem, kotem. Jak porusza samochodzikiem wydaje dźwięk "Wuu".

Jedyny jaki mamy problem to wymawianie cąłych prostych wyrazów np : jajo, buła. Jak zaczyna mówić mam wrażenie,że mu się język plącze.

Szeregi rozwiązuje bez problemu, naśladuje proste wzory. Muszę mu urozmaicać zabawy, bo jednak szybko się nudzi.

Będe Panią Profesor informować o kolejnych postępach i terapii.


Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam

Ewa
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Lutego 19, 2014, 04:51:38 »

Droga Pani Ewo, bardzo się cieszę, że Synek wraca na prawidłową ścieżkę rozwoju. Proszę nie zaniechać ćwiczeń i wprowadzić zeszyty "Kocham czytać". Powtarzanie ciągów sylab (tak jak jest w książeczkach) pomoże Synkowi w nauce wypowiadania wyrazów.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!