Droga Pani Ewo, regres w rozwoju mowy jest bardzo niepokojący. Przy tak dobrym rozwoju pozostałych funkcji brak komunikacji może wskazywać na zespół Aspergera, lub inne zaburzenia rozwojowe. Dlatego zakaz oglądania telewizji i wszelkich ekranów jest niezwykle ważny. Mężowi proszę polecić lektury:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, Zastygłe spojrzenie .
Proszę pamiętać, by program słuchowy był realizowany w słuchawkach, mimo początkowego oporu dziecka.
Ponieważ Synek ma duży potencjał intelektualny zachęcam do wczesnej nauki czytania programem "Kocham czytać". Często wykorzystujemy pacynki/figurki/zwierzątka, by dziecko mówiło niejako w imieniu innych. To będzie też duża motywacja do powtarzania i pozwoli stopniowo włączyć słuchanie czytanego tekstu.
10 minutowe wizyty u logopedy może Pani wykreślić z planu stymulacji. Nawet z 6 miesięcznym dzieckiem ćwiczymy około 60 minut. Jeśli ktoś tego nie potrafi szkoda czasu na wizyty u niego.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl). Będzie Pani mogła samodzielnie ułożyć program stymulacji. We "Wczesnej" opisane są wszystkie ćwiczenia na każdy etap.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska