Dobry wieczór, problemy ze wzrokiem nie tłumaczą braku rozwoju mowy. Nie wiem, czy problem zaćmy został usunięty? Ta informacja jest ważna ze względu na konieczność podjęcia ćwiczeń analizy i syntezy wzrokowej. Na razie więc piszę tylko o ćwiczeniach słuchowych.
Program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Ponieważ zabawy Córeczki są na poziomie dziecka 10 miesięcznego ważna jest stymulacja zabawy. O propozycjach takich zabaw może Pani przeczytać w naszych publikacjach. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska