Szanowna Pani Profesor, jestem studentką logopedii i zaangażowałam się w wolontariat chłopczyka z autyzmem. Mama chłopca dostała wytyczne do terapii, podobne zalecenia znalazłam na forum. Odwołując się do ułożonego poniżej programu chciałam zapytać o kilka kwestii:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenie dźwiękonaśladowcze, w dalszym etapie Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje
2. Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
3. Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka i rodzeństwa oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
4. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią. Nie należy korzystać z płyt, chodzi przede wszystkim o kontakt z drugim człowiekiem i naśladownictwo ruchów maskotką.
5. Naśladowanie rysowania linii pionowej i poziomej (chodzi o regułę: zrób tak samo jak ja)
6. Ćwiczenia słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać -www.we.pl, (oczekujemy, że dwa miesiące po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie)
7. Nauka symbolizacji: 1. Etap - układanie takiego samego przedmiotu (piłka, lala, miś) do takiego samego. 2. Etap - układanie różnych egzemplarzy (miś do innego misia itp.). 3. Etap - układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki). 4. Etap - układanie fotografii lub obrazka do przedmiotu. 5. Etap - układanie podpisu (wielki druk, czcionka Arial, 36 pkt) do przedmiotu.
8. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (można skorzystać z programu Analiza i synteza wzrokowa -
www.wir-wydawnictwo.com I etap - składanie obrazka rozciętego wzdłuż linii pionowej i lub poziomej na dwie części, II etap składanie obrazka rozciętego po skosie na dwie części
9. Wykonywanie poleceń: daj misia, daj lalę, daj auto. W drugim etapie ćwiczeń - daj misia i auto, daj lalę i piłkę. Ćwiczenia rozpoczynają się z użyciem przedmiotów, potem przechodzimy do obrazków.
10. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program Kocham czytać,
www.we.pl) – 10 minut dziennie.
11. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - Sekwencje, Szeregi -
www.konferencje-logopedyczne.pl.
12. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - Układanki lewopółkulowe -
www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
I. czy poniższy plan jest realizowany codziennie, tzn. wszystkie ćwiczenia wykonujemy każdego dnia równoczesnie? czy najpierw uczymy samogłosek, jak dziecko potrafi je nazwać to wtedy wyrażenia dźwiekonaśladowcze i wyrazy globalne (rzeczowniki i czasowniki podstawowe). sukcesywnie wprowadzając je do planu terapii? Czy każde ćwiczenie równocześnie ma się pojawić?
2. na forum przeczytałam jedną informację i moja ciekawość nie pozwala mi jej pozostawić bez odpowiedzi. Dlaczego małym dzieciom, jak proponujemy ćw. sprawności manualnej, np. A. Bali to mogą to być tylko 2 ćwiczenia w ciągu dnia? czy więcej nie można?
3.zastanowiła mnie na forum jedna rzecz. Pisała Pani Profesor do jednej osoby na forum, że jak dziecko potrafi już kontynuować sekwencje 3 elementową to przechodzimy do uzupełniania sekwencji, nie wracając do naśladowania. A ja gdzieś w książce Pani profesor (o autyzmie, w liście mamy, dodanym na końcu) znalazłam informację, że wprowadzanie szeregów i sekwencji ma być cyklicznie, że się to powinno przeplatać (naśladowanie sekwencji 2 elementowej, następnie kontynuowanie sekwencji 2 elementowej, potem naśladowanie szeregu 3 elementowego, naśladowanie sekwencji 3 elementowej, itd.). czy nie może być tak, że najpierw uczymy dziecko naśladowanieć szeregi i sekwencje, jak już to potrafi to przechodzimy do kontynuowania, a na końcu uzupełniania? bez konieczności powrotu np. do naśladowania?
4. Kolejna kwestia dotyczy składania obrazka z części, jak dziecku dajemy taki obrazek do składania, np. z 2 części to czy pozwalamy mu na układanie dwiema rękami, czy tylko jedną, tą dominującą? dziecku dajemy obrazek do ułożenia w całości, czy np. na stole kładziemy jeden element, a drugi mu podajemy?
5. jakie ćwiczenia na myślenie przez analogie robić z nim (chłopiec ma dwa lata. Rozumiem, że na początek, te ćwiczenia, które są wydane przez konferencje – logopedyczne są za trudne?
6. kiedy można dobierać cienie do obrazków?
7. czy do wyżej wymienionych ćwiczeń można dołączyć te zadania z percepcji wzrokowej na poszerzanie pola, a z percepcji słuchowej na naśladowanie sekwencji dwóch instrumentów, np. bębenek, cymbałki?
Czy jak uczę dziecko naśladowania szeregu i sekwencji to ile razy mogę zrobić to na tym samym materiale? dodatkowo chciałam zapytać czy tutaj też są jakieś ograniczenia co do ilości wykonywanych ćwiczeń w ciągu dnia, np. dwa razy naśladowanie sekwencji 2 elementowej i dość? czy tu nie ma takich ograniczeń jak w przypadku sprawności manualnej?
9. Mogę od początku uczyć dziecko zapamiętywania sekwencji ruchów, poprzez dwa uderzenia młoteczkiem w deseczkę, czy z tym się wstrzymać?
10. Jaki jest cykl wykonywania ćwiczeń szeregowania: zaczynamy od naśladowania 3 elementów szeregu, a potem co? Mogłaby Pani profesor rozpisać te cykle?
Proszę wybaczyć zbiór tych pytań, możliwe, że są one błahe, ale spędzają mi sen z powiek.
Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam, Malwina