Wróć do strony głównej.
Kwietnia 28, 2024, 08:21:34 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Test SWM  (Przeczytany 10002 razy)
EwaMagdalena
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Kwietnia 02, 2014, 10:48:45 »

Witam Panią.
 Zakupiłam test do badania zagrożenia dysleksją. Chciałabym przeprowadzić badania przesiewowe wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Po wnikliwym przeczytaniu instrukcji i przeanalizowaniu zadań mam pytania: 1. Jeśli chodzi o ustalenie lateralizacji u dziecka przeczytałam: "jeżeli liczba wyborów lewej i prawej strony jest zrównoważona należy zaznaczyć np. LR/PR" Jeżeli dziecko wykonuje tylko trzy próby to zawsze któraś ze stron będzie dominująca więc nie ma możliwości aby była zrównoważona. Mam wątpliwości czy te trzy próby badania lateralizacji wystarczą ? 2. Dokonując badania dominacji stronnej "badający, siedząc obok dziecka pokazuje jak wykonać czynność". Czy badający pokazując daną czynność nie sugeruje wyboru ręki, czy dziecko nie będzie po prostu naśladować dorosłego i używać tej ręki, którą używa dorosły? Czy polecenie nie może być werbalne? 3. Pytanie dotyczące pamięci sekwencyjnej: "Badający pokazuje dziecku obrazki z figurami geometrycznymi, po jednym w odstępie dwu sekundowym, odkłada odwracając na stół. Umieszcza kolejne obrazki przed dzieckiem w kierunku od lewej do prawej". Czy mają to być wszystkie obrazki z drugiego zestawu czyli 9 elementów? 4. W badaniu funkcji słuchowych w instrukcji dla czterolatków w zadaniu D jest zdanie "Ciocia Pije kawę". Tego zdania jednak nie ma w arkuszach z zadaniami ani w pomocach na kartonikach. Czy jest to błąd i powinno się nie brać tego zdania pod uwagę?
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Ewa.
Zapisane
Marta
Full Member
***
Wiadomości: 105


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 15, 2014, 10:27:59 »

Szanowna Pani, pozwolę sobie również odpowiedzieć w punktach:
1.   Jeśli dziecko nie wykona wszystkich prób tą samą ręką, wtedy piszemy PR/LR. Oczywiście, możemy zwiększyć liczbę prób i robimy to przy pogłębionej diagnozie. Test SWM jest testem przesiewowym.
2.   Wyboru ręki nie sugerujemy – przy czynnościach precyzyjnych dziecko samodzielnie poszukuje „sprawniejszej” ręki. Gdyby wybór ręki był sugerowany, leworęczne byłyby tylko dzieci leworęcznych rodziców. Jeśli dziecko ma możliwość zrozumienia instrukcji werbalnej, możemy ją podać. Ale nie wszystkie dzieci, zwłaszcza młodsze, są na tym poziomie rozwoju języka.
3.   Przed dzieckiem leży 9 obrazków z figurami. Nie ma różnicy ze względu  na wiek. Dla trzyletnich dzieci w normie rozwojowej nie jest to zbyt dużo.
4.   Odpowiedzi na to pytanie udzielą Pani pracownicy Wydawnictwa po sprawdzeniu egzemplarzy. Być może wkradł się błąd podczas pakowania lub wydruku partii instrukcji. Bardzo dziękuję za tę informację.
Pozdrawiam serdecznie!
Marta Korendo
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!