Wróć do strony głównej.
Padziernika 08, 2024, 11:25:34 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Powrót do prawej ręki  (Przeczytany 18274 razy)
beata1
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Marca 02, 2014, 10:44:37 »

Witam serdecznie,
Mam prosbe o opinie w sprawie zmiany reki dominujacej. Moja corka, ktora ma prawie 8 lat i chodzi do pierwszej klasy w Chorwacji ma problemy z pismem (pisze brzydko, gubi literki, ma problemy z m-n, bardzo czesto pisze cyferki w odbiciu lustrzanym - szczegolnie gdy pisze pod presja czasu). Czyta w miare dobrze, ale czasami przekreca wyrazy, tak jakby sie ich raczej domyslala. Ma problemy z arytmetyka. Dodawanie i odejmowanie do 20 zabiera jej sporo czasu, a w szkole dzieci maja 5 sek. na napisanie prawidlowej odpowiedzi. Trudno jej sie skoncentrowac. Nauczycielka krytykuje jej sposob pisania, z arytmetyki dostaje zle stopnie, wiec niestety bardzo sie zrazila i nie chce chodzic do szkoly. Pojawily sie u niej problemy psychosomatyczne (bole brzucha).

Zrobilam jej testy na lateralizacje - przez dziurke spoglada lewym okiem, sluchawke telefonu trzyma przy lewym uchu, pilke chetniej kopie lewa noga, ale pisze prawa reka. Tak wiec wszystko wskazuje na to, ze ma lateralizacje skrzyzowana lub lewostronna, ale z wymuszonym pisaniem prawa reka. Zastanawiam sie, czy nie byloby dobrze przerzucic ja calkowiecie na lewa strone (tj. zmienic reke piszaca), aby przywrocic w mozgu harmonie. Wprawdzie nie zmuszalismy nigdy corki do wybrania prawej reki do pisania (dosc dlugo byla obureczna), ale byc moze sama wybrala reke prawa nasladujac inne dzieci.
W tej chwili latwiej jej oczywiscie pisac reka prawa, bo od kilku lat ja cwiczy. Jednak gdy sie dobrze przyjrzalam, corka piszac np.: O, robi ruchy takie jak osoby leworeczne. Corka bardzo dlugo uczyla sie grafomotoryki - w przedszkolu jej rysunki nigdy nie byly na wystawce, bo bardzo dlugo byly ˝niezgrabne˝, nauka ruchow precyzyjnych szla jej bardzo opornie.
W internecie nie znalazlam zadnych fachowych artykulow na ten temat. Znajoma defektolog, ktora obejrzala corke, zasugerowala, ze zmiana reki to jedna z mozliwosci, ale generalnie nie byla pewna co do tego.
Czy mysli Pani, ze takie rozwiazanie jest dobre? Czy warto sprobowac? A jesli tak, to jak to zrobic - czy lepiej zdecydowanie, czy tez bardzo powoli cwiczac lewa reke, aby powrocic do oburecznosci, a potem dac dziecku wybor?
Czy jest moze jakis badanie, ktore okresla ˝wrodzona˝ dominacje reki?
Bylabym bardzo wdzieczna za pomoc.
Zapisane
JoLu
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 03, 2014, 03:33:56 »

Szanowna Pani Profesor, jeśli to możliwe, to ja również poproszę o sugestię. Pracuję jako polonista i logopeda w szkole podstawowej. Prowadzę od kilku dni zajęcia logopedyczne w ramach projektu Akademia Sukcesu. Mam drugoklasistę, który został przez innego, nieznanego mi logopedę wyprowadzony z problemów artykulacyjnych, ale nikt nie zwrócił uwagi na to, że dziecko jest oburęczne. U chłopca dominuje prawe oko i ucho. Noga raz prawa(kopie, wchodzi po schodach), raz lewa (podskakiwanie, stanie na jednej nodze). Nie wiem, co zrobić z ręką:
lewą - pisze (z dużym naciskiem i nieprawidłowym chwytem), wykleja, sięga po przedmiot, je zupę
prawą - sięga do góry, pokazuje obiekty, ciągnie karty, porusza pionkiem, rzuca kostką, wycina(!), je zupę

Sprawdzałam jak pisze prawą ręką - zdecydowanie wolniej i mniej wyraźnie, ale bez nacisku i z prawidłowym chwytem. Twierdzi, że woli pisać lewą.

Poprosiłam rodziców o sprawdzenie  w realiach domowych jak wykonuje inne czynności, szczególnie  samoobsługowe (czesanie, mycie zębów, przenoszenie kubka, mieszkanie herbaty itp.) Czekam na odpowiedź.
W rodzinie jest silna oburęczność (od dziada pradziada, regularnie wszyscy byli przestawiani na prawą rękę). Rodzice chłopca też chcieli, aby pisał prawą, a on jako jedyny pisze lewą.

Chłopiec jest bardzo ruchliwy podczas wykonywania zadań, trudno mu usiedzieć w jednym miejscu(tak jest również w domu), ma problemy z czytaniem, linearnym przetwarzaniem informacji, relacjami czasowymi.

Czy przestawić go na prawą rękę do pisania i pilnować jej przy innych czynnościach, czy pozostawić do pisania lewą i pilnować, aby inne czynności też wykonywał lewą? Zupełnie nie wiem, co zrobić.
Pozdrawiam
Joanna Luraniec
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Kwietnia 05, 2014, 10:34:37 »

Droga Pani Beato, nie wiem dlaczego Pani mail pozostał bez mojej odpowiedzi  tak długo. Proszę o wybaczenie.
Córeczka jest lewooczna i lewouszna, co powoduje wiele problemów edukacyjnych, szczególnie w pierwszych latach nauki.
Fakt bycie lewoocznym i lewousznym nie oznacza, że Córeczka jest także leworęczna. Uważam, że  próba przestawiania dziecka w wieku ośmiu lat nie ma sensu.Raczej nalęzy się skupić na ćwiczeniach percepcji wzrokowej ("Układanki lewo i prawopółkulowe" "Trójkąty" ) oraz na ćwiczeniach odwracania obrazków ("Kocham się uczyć - odwracanie obrazków" - www.we.pl) .
Bez wątpienia jest korzystniej dla Córki, by pozostała praworęczna.
Proszę ćwiczyć dodawanie na konkretach oraz liczenie pod 2, po 3 po 4, np. 2+2 jest 4, +2 jest 6 itd. Taki sposób, poprzez skrócone dodawanie, uczenia mnożenia jest bardzo efektywny.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Kwietnia 05, 2014, 10:44:46 »

Droga Pani Joanno, jeżeli chłopiec wybiera do pisania rękę lewą, to nie należy tego zmieniać. Zadania, które zwykle wykonujemy jedną ręką chłopiec powinien wykonywać ręką dominującą. Natomiast zadania, które rozwiązujemy z użyciem obu rąk (układanie obrazków z części, układanie wzorów z klocków itp. ).

Przy tak ukształtowanej dominacji stronnej nie mogą nas dziwić specyficzne problemy zz nauką czytania. Warto poćwiczyć, korzystając z zeszytu  3 ("Myślę, czytam i rysuję" - www.arson.pl).
Chłopiec przez najbliższe 2 lata będzie miał problemy edukacyjne charakterystyczne dla dzieci z dysleksją.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
JoLu
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #4 : Kwietnia 07, 2014, 01:38:31 »

Dziękuję Pani Profesor za odpowiedź. Też mi się wydawało, żeby pozostać przy pisaniu lewą ręką. Rozumiem, że pozostałe czynności (oprócz tych wymagających użycia obu rąk) chłopiec powinien wykonywać także lewą ręką i to tę rękę uznajemy za dominującą?
Pozdrawiam
Joanna Luraniec
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Kwietnia 13, 2014, 08:42:16 »

Droga Pani Joanno, tak lewą rękę chłopca należy uznać, za dominująca.
Leworęczność  jest przyczyną trudności w pisaniu od lewej do prawej, w pierwszych latach nauki powoduje także niski poziom estetyki zapisu. Warto pamiętać o podstawowych zasadach:

1.   lampkę stawiamy po prawej stronie biurka (źródło światła można ewentualnie ustawić z przodu lub nad biurkiem). Wówczas cień rzucany przez lewą rękę nie będzie zasłaniał kartki w zeszycie;
2.   naukę pisania najlepiej zacząć od posługiwania się ołówkiem, a dopiero potem dać dziecku do dyspozycji pióro (najlepiej nie rozmazujące się pióro kulkowe);
3.   w ukształtowaniu prawidłowego uchwytu dziecka leworęcznego pomagają ergonomiczne produkty szkolne lub ergonomiczne nasadki na wszelkiego rodzaju przybory do pisania. Umieszcza się je w odległości mniej więcej 2 centymetrów od końca wkładu długopisu, rysika ołówka czy kredki, ponieważ na tej wysokości dziecko widzi to, co pisze albo rysuje. Gdy dłoń znajduje się niżej, trzeba specjalnie pochylać się nad kartką (może się też garbić albo w specjalny sposób przekrzywiać głowę i rękę);
4.   dla leworęcznego dziecka wygodniejsze może być pisanie na lekko pochylonym pulpicie;
5.   w klasie leworęczne dziecko powinno siedzieć w środkowym rzędzie - tam światło jest najbardziej rozproszone;
6.   dziecko leworęczne siedzi z dzieckiem praworęcznym, powinno zajmować lewą stronę ławki (takie zabiegi gwarantują, że podczas pisania czy rysowania dzieci nie będą sobie wzajemnie przeszkadzać);
7.   prawidłowe ułożenie zeszytu: ukośne - lewy górny róg skierowany ku górze, prawy dolny ku dołowi. Leworęczne dziecko powinno umieścić kartkę w pewnej odległości od brzegu stołu (aby zmieściło się przedramię), nieco na lewo od osi swojego ciała.
       Prawidłowa pozycja przy pisaniu:
stopy (obie!) oparte o podłogę,
przedramiona leżą na ławce,
wyprostowane plecy,
tułów nie opiera się o ławkę, ręce muszą się swobodnie poruszać.
W sprzedaży dostępne są już specjalne zeszyty dla uczniów leworęcznych - mają one ukośną liniaturę, ułatwiająca naukę pisania. Warto zaopatrzyć dziecko w nożyczki, linijki (z miarką biegnącą od prawej do lewej strony), temperówki, pióra kulkowe, skoroszyty, przybory kuchenne i inne akcesoria przystosowane dla osób leworęcznych.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
JoLu
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #6 : Kwietnia 13, 2014, 09:06:56 »

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!