Droga Pani Kasiu, przy takim niedosłuchu i współczesnych aparatach Córeczka nauczy się mówić, tak jak jej słyszący rówieśnicy. Moi niesłyszący uczniowie sprzed 30 lat, mimo późnej diagnostyki i korzystania z pudełkowych aparatów słuchowych (dziś już nikt nie wie, jak one wyglądały) skończyli studia.
Logopeda, który proponuje małemu dziecku programy komputerowe zamiast prowadzić stymulację zgodną z przebiegiem rozwoju dzieci słyszących pokazuje brak kompetencji. Proszę poszukać kogoś innego (
www.szkolakrakowska.pl) albo przejąć terapię w swoje ręce.
Najważniejsze element terapii:
1. Program słuchowy - wówczas zdejmujemy dziecku aparaty, zakładamy słuchawki, dziecko słucha wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10-15 minut dziennie (
www.arson.pl). Można ten czas podzielić na 3 sesje.
2. W aparatach - ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
3. Stymulacja powtarzania i ćwiczenia artykulacji podczas czytania: program "Kocham czytać" oraz Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (
www.konferencje-logopedyczne.pl). Wyrażenia dźwiękonaśladowcze MÓWIMY. Warto bawić się obrazkami i zwierzątkami, mówiąc Córeczce DO PRAWEGO UCHA.
4. Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać -
www.we.pl oraz Sylaby inaczej - kartoniki z sylabami białymi na czarnym tle można układać na ilustracjach w książeczkach Kocham czytać. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa -
www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski
www.konferencje-logopedyczne.pl 5. Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
6. Ćwiczenia kategoryzacji: rozdzielanie klocków wg kolorów (do dwóch miseczek, słoików, pudełek.
7. Dobieranie takich samych obrazków.
8. nazywanie osób i przedmiotów podczas oglądania książeczek.
Kiedy Córeczka skończy 2 lata proszę się odezwać napisze Pani, co dalej. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska