Szanowni Państwo, zrobiliście już wystarczająco dużo błędów, by teraz można sobie było pozwolić na eksperymenty i próby. Niewiele już czasu pozostało, by umożliwić dziecku powrót na właściwą ścieżkę rozwojową. Zachowania Synka są bardzo niepokojące i wskazują na bardzo głęboką frustrację wynikającą z zaburzonej komunikacji językowej.
Proszę poczytać w wątku "rozmowy", co piszą o pracy z dzieckiem mamy, które samodzielnie prowadzą ćwiczenia. Czeka Państwa wiele pracy! Brak języka do komunikacji z rodzicami, nadmierna stymulacja obrazem wywołuje zachowania ze spektrum autyzmu. To ostatnia chwila, aby zapobiec rozwojowi zaburzenia.
Oznacza to codzienne, dwugodzinne ćwiczenie przy stoliku. To jest czas dla Waszego dziecka dany mu do rozwoju, jeśli mu nie zapewnicie odpowiednich warunków sam nie powróci na ścieżkę prawidłowego rozwoju. Innymi słowy, lepiej teraz wykreślić sobie dwa lata niż cierpieć przez całe życie. Piszę wykreślić, bo podjęcie ćwiczeń z dzieckiem wymaga klasztornej dyscypliny od matki i ojca.
Przede wszystkim należy pamiętać, że rodzice Polacy zawsze stosują metodę OPOL. Fakt, że ojciec mówił do dziecka naprzemiennie w języku etnicznym i angielskim uniemożliwił dziecku rozdzielenie dwóch języków. Język angielski i tak stanie się funkcjonalnie pierwszym pierwszym językiem, o ile zdążycie Państwo przed 4 rokiem życia nauczyć Synka języka polskiego. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na naszej stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w Blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (
www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (
www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (
www.konferencje-logopedyczne.pl)
Podczas pobytu w Polsce warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.plOgólne zasady programu słuchowego są następujące:
1. Słuchać należy ZAWSZE w słuchawkach.
2. Rozpoczynamy od samogłosek i wykrzyknień oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Podczas słuchania dziecko powinno oglądać ilustracje w książeczce, co oznacza, że dorosły musi także słyszeć i odwracać kartkę. Oczekujemy powtórzeń podczas słuchania, ale najważniejsze jest powtarzanie w ciągu dnia w różnych sytuacjach. Dążymy bowiem do użycia języka, a nie tylko do reprodukcji.
3. W zależności od wieku dziecka program trwa 10-15-20-30 minut dziennie. Można te sesje podzielić na 5 minutowe stymulacje.
4. Jeśli po 2 miesiącach słuchania 2 pierwszych części nie pojawią się powtórzenia wprowadzić należy 4 części serii "Sylaby i rzeczowniki".
5. Po pojawieniu się pierwszych rzeczowników wprowadzić należy "Czasowniki l. pojedyncza" .
6. W dalszej kolejności "Przyimki" oraz "Rzeczowniki fleksja".
7. W sytuacji trudności artykulacyjnych korzystać należy z płytki i książeczki "Trudne głoski"
Jeżeli po 4 miesiącach nie pojawi się powtarzanie sugeruję zastosowanie MTG.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska