Droga Pani Agnieszko, cudowne Mamy już do Pani napisały! Wierzę, że ich słowa Pani pomogły. W Pile nie ma jeszcze terapeuty metody krakowskiej, najbliżej w Bydgoszczy lub Poznaniu (adresy na stronie
www.szkolakrakowska.pl).
Przede wszystkim proszę poprosić terapeutę SI, by ćwiczył tylko dominującą rękę, a nie obie! Jeżeli nie będzie rozumiał dlaczego lepiej zrezygnować. Niestety nie o to chodzi, by dziecko lubiło zajęcia, ale by ćwiczyć to, co warunkuje rozwój mowy.
Ćwiczenia słuchowe rozpoczynamy od samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych, w słuchawkach! około 20-30 minut dziennie (mogą być 2 lub 3 sesje). Pokazujemy dziecku obrazki w książeczkach i powtarzamy jeśli dziecko tego nie robi.
Potem staramy się używać samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych podczas wspólnego "czytania" książeczek "Kocham czytać" , zabawy i czytania wpisów w dzienniku wydarzeń. Chodzi o to by dziecko zobaczyło sens powtarzania. Ważne są oczywiście także wszystkie inne ćwiczenia.
Niezwykle ważna jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy wekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki - podawanie przedmiotów i obrazków) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (
www.we.pl) i "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Niezwykle ważny jest plan ruchu, naśladowanie wzorów rysowanych przez dorosłego. Wiele takich pomocy przygotowanych przez panią Agnieszkę Balę można obejrzeć na stronie
www.arson.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska