Szanowna Pani Profesor,
chciałabym się doradzić w sprawie dwójki dzieci, którymi się opiekuję. 2 lata temu u synka zdiagnozowano alalię, Byłam załamana, ale znalazłam w sobie siłę i pracowałam z synkiem 2 godziny dziennie, żeby nauczyć go wszystkiego. teraz ma 5,5 roku i naprawdę poczynił duży postęp. Sąsiedzi, którzy zauważyli przemianę, zaczęli sie interesować metoda Krakowską i poproszono mnie o "poduczenie" ich dzieci tą metodą. Wiadomo, specjalistą nie jestem, ale jakoś przebrnęłam przez kurs czytania i to co potrafię to mogę przekazać. Pod opieką mam dzieci dwójki sasiadów. Jedno dziecko ma 9 lat i zdiagnozowaną dysleksję, a drugie ma 2 latka i 3 miesiące i ma alalię (czyli tak jak mój synek). Rodzice po diagnozie otrzymali wskazówki, wiec to dodatkowo pomaga mi w pracy. Mam jednak sporo pytań. Z 9 letnim Bartusiem jest tak, że on bardzo mocno głoskuje, nie jest w stanie przeczytać prostego tekstu zapisanego małym drukiem, bo okropnie się męczy i denerwuje. Pomyslałam wiec, ze zacznę z nim czytać sylabami i korzystam z pomocy p. Katarzyny Sedivy. Pokazuje mu też szybko sylaby, czego nienawidzi. Czytam też przygody Jagody i Janka. Zastanawiam się czy dobrze działamy? czy nie powinnam go uczyć czytać małym drukiem, a nie dużym, skoro już jest w szkole? Bartuś potrafi pisać małym drukiem, ale wiadomo, głoskuje sobie jak piszę. Czy ja powinnam z nim najpierw cwiczyć drukowane pisanie, czy już pozostawić te małe litery, a skupić się bardziej na odczytywaniu drukowanych sylab?
Czy Z Bartusiem mam ćwiczyć szeregi i sekwencje? on chyba już trochę jest na to za duży? z układankami lewopółkulowymi dobrze sobie radzi. Mogę mu też puszczać do słuchania jakieś krótkie teksty i potem zadawać do tego pytania?
W przypadku 2,3 letniego Antosia to też pojawiło mi się kilka pytań. Antoś ma w diagnozie wskazówki do terapii. Prześlę je tutaj:
o Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski Wrażenia dźwiękonaśladowcze, Sylaby cz.I – 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
o Ćwiczenia słuchowe- śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
o Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl oraz Sylaby inaczej - kartoniki z sylabami białymi na czarnym tle można układać na ilustracjach w książeczkach Kocham czytać. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba - Samogłoski www.konferencje-logopedyczne.pl
o Naśladowanie sekwencji ruchowych (zabawy autem, zwierzątkami itp. - zabawa ręką dziecka, czynności wykonywane powinny być nazywane przez dorosłego np. Auto jedzie, Kot pije mleko, Koń idzie itp. Należy mówić nieco głośniej, wolniej z charakterystyczną melodią wznoszącą),
o Rozdzielanie klocków wg kolorów
o Rozdzielanie klocków wg wielkości
o Rozdzielanie klocków wg kształtu (kwadraty i koła)
o Przygotowanie do czytania globalnego: 1. Etap - układanie takiego samego przedmiotu (piłka, lala, miś) do takiego samego. 2. Etap - układanie różnych egzemplarzy (miś do innego misia itp.). 3. Etap - układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki). 4. Etap - układanie obrazka do przedmiotu. 5. Etap - układanie podpisu (wielki druk, czcionka Arial) do przedmiotu.
o Oddzielne ćwiczenia identyfikowania obrazków - taki sam do takiego samego,
o Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (można skorzystać z programu Analiza i synteza wzrokowa - www.wir-wydawnictwo.com I etap - składanie obrazka z dwóch części (najpierw obrazek kolorowy, potem czarno-biały), II. Etap: składanie obrazka z 3 części
o Składanie obrazków z trzech części - Czyja głowa? Czyj ogon? (www.arson.pl)
o Wykonywanie poleceń : daj misia, daj lalę, daj auto. W drugim etapie ćwiczeń - daj misia i auto, daj lalę i piłkę. Ćwiczenia rozpoczynają się z użyciem przedmiotów, potem przechodzimy do obrazków.
o Ćwiczenia artykulacyjne (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program Kocham czytać, www.we.pl) – 10 minut dziennie.
o Ćwiczenie gestu wskazywania palcem obiektów, części obiektów (gdzie koło? gdzie oko? gdzie nos?) oraz obrazków Gdzie jabłko? Gdzie kotek? Gdzie lampa?
o Rozumienie czasowników (podawanie zdjęć domowników: mama, tata, Antoś, baba, przedstawiających czynności, nazwane przez terapeutę) - je, pije, śpi, jedzie, stoi, idzie, myje, daje, siedzi.
o Układanie zwierzątek lub postaci wg polecenia Tata jedzie, (figurka taty do auta i naśladowanie ruchu) Mama śpi (figurka mamy do łóżka, Kotek pije (figurka kotka do miseczki) itp.
o Ćwiczenia kategoryzacji podczas czynności domowych - tu skarpetki, tu majtki, tu łyżki, tu widelce, tu cebule, tu jabłka itp.
o Ćwiczenia sprawności manualnej - zabawa masą solną, wkładanie klocków do pojemników, sprzątanie zabawek, układanie sztućców do szuflady, wkładanie różnej wielkości kółek do otworów (np. w deseczce), bazgranie grubą świecową kredką, przybijanie młoteczkiem plastikowych pinesek do podstawki korkowej itp.W pierwszym etapie ma ćwiczyć:
1. Rozdzielanie klocków według koloru,
2. Słuchanie programu słuchowego „Słucham i uczę się mówić” (na początek Samogłoski i Wyrażenia dźwiękonaśladowcze) - 15-20 minut dziennie . Można ten czas podzielić na 3 sesje.
3. Stymulacja powtarzania i ćwiczenia artykulacji podczas czytania: program "Kocham czytać" (Najpierw wprowadzamy samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (
www.konferencje-logopedyczne.pl). Wyrażenia dźwiękonaśladowcze MÓWIMY). Można skorzystać także z programu „Moje pierwsze słowa” wyd. WIR.
4. Ćwiczenia identyfikowania obrazków - taki sam do takiego samego.
5. Powtarzanie, podawanie (daj A, daj U), samodzielne odczytywanie samogłosek (na początku A, U, I)
6. Podawanie przedmiotów/obrazków,, np. gdzie lala? Daj! Lub: daj lalę?
8. Naśladowanie sekwencji dwuelementowych (ćwiczenia sekwencji: www. konferencje-logopedyczne.pl)
9. składanie obrazka z części
10. Prowadzenie dziennika wydarzeń.
11. Ćwiczenia sprawności manualnej (łączenie kropek).
Chciałam dopytać czy na wstępie mam ćwiczyć tylko z Antosiem to co jest wyróżnione w pierwszym etapie, czy mogę też robić naśladowanie sekwencji ruchów, stukanie młoteczkiem w deseczkę, czyli te wszystkie, wymienione w ogólnych zaleceniach? Jakby Pani Profesor mi jeszcze wyjaśniła jedną rzecz, to ćwiczenie naśladowania sekwencji ruchów to ćwiczymy tak, że ja np. mówię do Antosia: Auto jedzie, Kot pije mleko, Koń idzie -od razu, wszystkie na razem, czy mówię np. Auto jedzie - wtedy oczekuję, że Antoś zacznie bawić się autem? a potem mówię: Kot pije mleko i tak samo czekam, aż weźmie figurkę Kota i pokieruje nim w stronę miseczki? Mam mówić: Auto jedzie, Kot pije mleko, Koń idzie, czy oddzielać to całkiem.
Pani profesor, jak robię z Antkiem identyfikację z memory, to mam mu kazać położyć obrazek na obrazek czy pod spodem? Czy mogę z nim bawić się w takie sortery, czyli wkładanie np. 4 klocków w otwór?
Jak rozkładam obrazek pocięty na dwie części to Antoś potrafi to zrobić wtedy, jak elementy są niedaleko siebie oddalone, ale jak daje mu jeden element odwrócony, albo zamieniona kolejność, że połówkę prawą daje po lewej stronie, a lewą część obrazka po prawej to nie umie tego zrobić. czy mam mu właśnie w taki sposób utrudniać, czy tylko delikatnie rozsuwać obrazek?
Bardzo proszę o pomoc,
Karolina