nowika
Newbie
Wiadomości: 18
|
|
« Odpowiedz #1 : Kwietnia 02, 2014, 09:58:30 » |
|
Witam, zanim odpisze Pani profesor pozwolę sobie wkleić informacje dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu (źródło - strona jednej z mam chłopca z autyzmem). Objawy autyzmu Należy pamiętać, że pojedynczy objaw występujący u dziecka nie jest równoznaczny z występowaniem autyzmu, lecz występowanie kilku (nie wszystkich!) z opisanych poniżej jest już wskazaniem do bardziej wnikliwej obserwacji dziecka. Nie ma dwóch identycznych autystów, każdy ma inne deficyty i dysfunkcje na różnym poziomie intensywności. 1) Deficyty i dysfunkcje w porozumiewaniu się – zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym: • nie gaworzy, nie wskazuje, nie wykonuje świadomych gestów po pierwszym roku życia, • nie mówi ani jednego słowa w wieku 16 miesięcy, • nie składa słów w pary w wieku 2 lat, • brak reakcji na własne imię, niewykonywanie poleceń, • niewskazywanie przedmiotów na polecenie (wydaje się, że dziecko jest głuche), • niewskazywanie obrazków w książeczkach, • dziecko nie lubi gdy ktoś mu czyta, zamyka książeczkę lub usta czytającego, • branie ręki dorosłego by coś nią pokazać – dziecko nie posługuje się własnym palcem. 2) Nieprawidłowości w rozwoju społecznym, zwłaszcza w zdolności do uczestniczenia w naprzemiennych interakcjach społecznych: • ignorowanie ludzi, dziecko bierze rękę rodzica by coś mu podać, wchodzi po mamie by coś zdobyć, nie traktuje jej jak osoby z którą można wejść w interakcje, • nieinteresowanie się innymi dziećmi, preferowanie samotnych zabaw, • niewyciąganie rąk do ludzi, • nieuśmiechanie się, nieodwzajemnianie uśmiechu, bądź wybuchanie śmiechem nieadekwatnie do sytuacji, • dziecko z autyzmem nie lubi bawić się w chowanego lub w „A ku-ku”,”kosi-kosi” , • brak naśladowania – nie naśladuje ruchów ciała, odgłosów, • brak kontaktu wzrokowego bądź ten kontakt jest krótki i wymuszony; • bierność – siedzi spokojnie, nie domaga się uwagi, • nieposzukiwanie pocieszenia i nieoferowanie go innym – brak empatii, np. gdy dziecko się uderzy lub przestraszy nie przychodzi by się pożalić, • nieposzukiwanie kontaktu z innymi osobami w celu dzielenia emocji – dziecko z autyzmem nie pokazuje, że coś go interesuje, że coś mu się podoba, • małe zainteresowanie kontaktem fizycznym z innymi osobami – dziecko nie lubi się przytulać, a gdy jest brane na ręce wygina się i sztywnieje, • brak zabaw „na niby” - już 18 miesięczne dziecko powinno kłaść lale spać, dać jej jeść, pić z kubeczka, udawać, że rozmawia przez telefon. Obecność sztywnych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań: • niewłaściwy sposób wykorzystywania przedmiotów, nietypowa zabawa niezgodna z przeznaczeniem zabawki, np. bawi się samochodzikiem wpatrując się w jego koła lub odwraca samochód i rusza kołami – może to trwać bardzo długo-kilka godzin, • przybieranie nietypowych póz, • noszenie przedmiotów bez których nie wyobraża sobie życia, • silna potrzeba identyczności w otoczeniu (zawsze wybiera tą samą drogę, wszystko musi stać w określonym miejscu i nie można tego przestawić, nie lubi zmian w rozkładzie dnia). 3) Zaburzenia związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych: • niezwykłe zainteresowania wzrokowe – lubi oglądać TV z bliska, wpatruje się w słońce, żarówki lub lustra, wertuje książeczki nie oglądając obrazków, mruży oczy, wpatruje się w pyłki, cienie, światło padające na ziemię, macha rączkami przed oczami, kiwa się, kręci w kółko, wpatruje w jeden punkt lub wirujące przedmioty, • nietypowe reakcje na dźwięki – boi się odkurzacza, suszarki do włosów, wiertarki czy innych urządzeń, zatyka i odkrywa uszy, lubi zabawki dźwiękowe i bawi się nimi cały czas, • brak reakcji na ból, zimno lub gorąco, • nietypowa reakcja na dotyk: nie lubi być głaskane, przytulane lub uwielbia się mocno przytulać, wciskać w ciasne przestrzenie, być ugniatane poduszkami. Nie lubi obcinać paznokci, smarowania twarzy kremem, mycia głowy, nie lubi nosić ubrań – rozbiera się, chodzi na palcach lub pociera dłońmi lub stopami o powierzchnie specyficznej fakturze, • zachowania autoagresywne – dziecko może się gryźć, szczypać, wyrywać włosy, wkładać palce do oczu, • nietypowa reakcja na zapachy, nadwrażliwość smakowa – wybiera tylko niektóre potrawy, wącha rzeczy które mają intensywny zapach, jada rzeczy niejadalne, często trzyma coś w buzi lub obwąchuje, gryzie ubrania. Podsumowując wśród zachowań, które powinny wzbudzić w nas pewne zaniepokojenie z pewnością warto wymienić: • nie reagowanie na własne imię, • izolowanie się od otoczenia, • brak chęci do zabaw z innymi dziećmi, • brak twórczości podczas zabawy, • wrażenie, że dziecko woli kontakt z przedmiotami niż z ludźmi, • unikanie kontaktu wzrokowego lub jego szybkie przerywanie, • wrażenie, iż nasze dziecko raczej patrzy „przez osobę” niż na nią, • brak mowy lub używanie słów pozbawionych znaczenia, np. itititi, tirli tirli, • powtarzanie wyrazów, a więc już wcześniej wspominane tzw. echolalia, • dziwne, niepokojące zachowania takie jak: wprawianie w ruch obrotowy przedmiotów, kręcenie się w kółko, bądź kiwanie czy huśtanie, długie skupianie się na otwieraniu i zamykaniu drzwi, drzwiczek • brak spontanicznego poruszania się, • chodzenie na palcach, • układanie przedmiotów w rzędy w zabawie, • bardzo mało rozbudowane zabawy jak na wiek dziecka, • trudność w pokazywaniu części ciała na polecenie, • bardzo ruchliwe dziecko nie mogące skupić się na niczym dłużej, • brak poczucia strachu przed spadnięciem z wysokości, • machanie przed oczami palcami lub innymi przedmiotami • okazywanie sprzeciwu w stosunku do jakimkolwiek zmian w rutynie, • nadwrażliwość na dotyk, dźwięk, smak czy zapach, • brak reakcji na ból lub podwyższony poziom odczuwania bólu, • mechaniczne oglądanie książeczek, nie zwracanie uwagi na obrazki a jedynie przewracanie kartek • dziecko jest bardzo ruchliwe, nie może się skupić się na niczym dłużej • wybiórcze jedzenie, nietolerowanie stałych pokarmów, niechęć prze jedzeniem owoców czy warzyw • wspinanie się po przedmiotach, chodzenie maniakalne po schodach • niechęć do przytulania się, • szczególne przywiązanie do jednej rzeczy, zabawki, • sprawianie wrażenia głuchego albo niedosłyszącego, • specyficzne reagowanie na pewne rodzaje bodźców, np. na określone dźwięki, • odnosimy wrażenie, że nasze dziecko zna przeznaczenie zabawek, ale nie wie, co z nimi robić – czasami układa je w określonej kolejności (na przykład wrzuca klocki do pudełka zawsze w tym samym porządku, kolorami, kształtami, wielkością itp., idąc zostawia „ślad” w postaci porozkładanych zabawek, • brak umiejętności pokazywania palcem tego czego chce, jeśli czegoś potrzebuje, to najczęściej ciągnie za rękę dorosłego, • Ocieranie się o przedmioty, chowanie się w ciasnych ”schowkach”. Jednak jeszcze raz pragniemy podkreślić, by być świadomym, iż u dziecka mogą wystąpić jedynie niektóre z powyżej wymienionych objawów . Niektóre dzieci cierpiące na autyzm, np bardzo lubią się przytulać, dużo mówią, choć nie zawsze poprawnie i wcale nie mają nasilonych dziwnych zachowań. Zatem należy pamiętać, że u niektórych dzieci objawy mogą być mocno nasilone, a u innych z kolei, mogą być bardzo słabo widoczne a wręcz trudne do wychwycenia.
|