justyna80s
Newbie
Wiadomości: 4
|
|
« : Kwietnia 04, 2014, 09:00:57 » |
|
Witam, mój synek ma stwierdzone objawy zespołu Aspergera. Chodzi na terapię logopedyczną metodą krakowską od czerwca zeszłego roku i integracje sensoryczną od października. Mimo to, nadal ma wiele niepokojących objawów, które do tej pory nie uległy żadnej poprawie. Chciałam więc zapytać, jakie ćwiczenia wykorzystać w pracy / terapii z dzieckiem. - Przede wszystkim, synek ma wielki problem z koncentracją. Bardzo ciężko jest mu się skoncentrować na niektórych zadaniach, czy skoordynować wzrok z pracą ręki. Często np. podczas kolorowania jakiejś ilustracji patrzy gdzie indziej, przerywa swoją pracę.
- Ma problem z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego. Czy są jakieś metody na poprawienie tego problemu? Na razie naszą metodą jest mówienie mu do skutku "popatrz na mnie". Czy jest to dobra metoda?
- Nie odpowiada na pytania, zwłaszcza zadane przez obce osoby. Ma trudności z nawiązaniem i podtrzymaniem dialogu. Najbardziej chciałby, by zadawano mu te same pytania w takiej kolejności jaką on chce. Od paru dni staramy się nie odpowiadać na te pytania i kontynuować temat. Czy jest jakaś lepsza metoda?
- Chciałabym też dowiedzieć się, jak reagować w przypadku gdy synek płacze z błahych powodów, np. on chce włączyć światło, a zrobił to ktoś inny. Czy są jakieś skuteczne sposoby na uspokojenie dziecka?
- Poza tym synek ma problem z zabawą. Nie bawi się zabawkami, najchętniej przegląda lub czyta książeczki (czytać nauczył się jeszcze przed rozwojem mowy), fascynują go też kalendarze i cyferki. Natomiast nie wykazuje zainteresowania standardowymi zabawkami, takimi jak klocki, autka itp. Staram się z nim bawić, ale on raczej biernie do tego podchodzi. Jak można zachęcić (może "zmusić") dziecko do bawienia się zabawkami?
- Ma też pewne stereotypowe zachowania. Gdy jest czymś zafascynowany, to podskakuje z rączkami do góry, wkłada rączkę do majtek, dłubie w nosie. Jak go oduczyć tych zachowań?
- Synek jest też mało pewny siebie. Gdy coś mu nie wychodzi, szybko się poddaje, zaczyna płakać i mówi, że nie umie. Mówię mu, wtedy, że umie, da radę, że jest mądrym chłopczykiem, i kontynuuję to zadanie, bo wiem, że jest to na miarę jego możliwości. W jaki sposób poprawić jego samoocenę?
Z góry dziękuję za wszelkie porady.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marta
Full Member
Wiadomości: 105
|
|
« Odpowiedz #1 : Kwietnia 14, 2014, 11:13:57 » |
|
SZanowna PAni, większość odpowiedzi na zadane pytania znajdzie PAni w książce "Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera". Jest w niej wiele rozdziałów dotyczących terapii, są także poruszane kwestie reagowania na zachowania dziecka z ZA. Na pewno nie wolno podążać za fiksacjami i stereotypowymi zabawami. I koniecznie dziecku z ZA należy stawiać granice, jasno formułować reguły postępownia i konsekwentnie ich przestrzegać. Do stabilizacji zachowań dziecko z zespołem Aspergera potrzebuje silnej osobowiści teraputy i rodzica. Jeśli dziecko fiksuje się na zapalaniu/gaszeniu swiatła, mówimy po prostu "nie wolno, ja nie pozwalam" i rzeczywiście NIE POZWALAMY!
Pozdrawiam! Marta Korendo
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
justyna80s
Newbie
Wiadomości: 4
|
|
« Odpowiedz #2 : Kwietnia 19, 2014, 07:57:48 » |
|
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czekając na wiadomość od Pani, kupiłam tę książkę. Rzeczywiście jest godna polecania, dużo ciekawych i wartych zastosowania metod tam znalazłam. Mam jeszcze jedno pytanie, w związku z tym, co przeczytałam w Pani książce. Pisze Pani, że zajęcia grupowe, na których spotykają się dzieci z zespołem Aspergera na terapii, są niepotrzebne. Właśnie moje dziecko zaczęło taką terapię, nazwijmy to 'uspołeczniającą' razem z dwójką innych dzieci z zespołem Aspergera. Zajęcia te odbywają się pod kierunkiem pani logopedy (ze Szkoły Krakowskiej). Po tym. co przeczytałam w Pani książce, nie wiem, czy nadal kontynuować ten rodzaj terapii, czy to dziecku nie zaszkodzi? Bardzo proszę o odpowiedź w tej sprawie. Pozdrawiam, Justyna
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marta
Full Member
Wiadomości: 105
|
|
« Odpowiedz #3 : Maja 13, 2014, 10:29:03 » |
|
Szanowna PAni, nie twierdziałm, że takie zajecia zaszkodzą, ale trzeba umiejętnie je prowadzić, aby dzieci miały okazję do interakcji. Wszystko zależy od poziomu trudności dzieci i ich zburzeń. Mam głęboką nadzieję, że certyfikowany terapeuta metody krakowskiej moderuje zachowania dzieci właściwie. W razie wątpliwości, proszę o kontakt. Pozdrawiam. MArta Korendo
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
justyna80s
Newbie
Wiadomości: 4
|
|
« Odpowiedz #4 : Maja 15, 2014, 08:56:49 » |
|
dziękuję Pani bardzo za odpowiedź.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|