Wróć do strony głównej.
Padziernika 08, 2024, 10:15:08 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Michał 3 latek, lewouszny  (Przeczytany 16434 razy)
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« : Kwietnia 28, 2014, 10:50:59 »

Witam Panią Profesor.

Chciałam się zwrócić o poradę odnośnie chłopca 3 letniego.  Ma na imię Michał ma równo 3 lata. Był u mnie na zajeciach tylko raz...ale mam tez okazje widziec go na podwórku pod blokiem.Chłopiec mowi krótkie pojedyncze słowa typu mama, tata, daj , tata oć (tata chodź), dziadzia, ciocia, imiona,tam tu, duzo wyrażeń naśladowczych,w dłuzszych słowach mowi koncówke...Nie buduje zdan. Na "tata śpi" mowi tylko "śpi". Gdy cos chce to stara sie bardzo tłumaczyc na zasadzie "tam, to, brum brum i pokazuje rekoma gest trzymania kierownicy", gdy chciał tosta  złączył paluszki wskazujace i kciuki pokazujac kształt tosta. Jak chciał motorek pokazał palcem na motorek dzieciecy powiedział "to, to spojrzał na mame i pokazał 3 na palcach" mama od razu sie domysliła, ze "chcesz się przejechać trzy razy?" "taaak".
 Na wyjasnienia mamy, ze czegos nie moze, jest mu przykro ale nie buntuje sie. Bardzo dzielnie zniosl ostatnie pobranie krwi. Nie umie jeździć na rowerze,rodzice próbowali ale on nie wykazuje chęci, woli jeździki. W piaskownicy uklada góre piasku i mowi, ze to tort. Bawil sie spinaczem jako wykaszarką do trawy... Jest spokojny i grzeczny. Komunikacja z rodzicami wyglada glownie tak, ze Michał mowi skrótowe rzeczowniki, imiona wspiera sie gestami, pokazywaniem paluszkiem i rodzice w ten sposób domyslają sie co chce powiedziec...
 Mama mowi, ze od zawsze byl problem ze spaniem.Budzi sie w nocy tak jakby cos chcial... i nie wiadomo dokonca co...po uspokojeniu zasypia.
Chłopiec oglada bajki w tv, mama mówi, ze bardzo wiele uczy sie z bajek i jak sa zagadki w tv to paluszkiem pokazuje prawidlowe odpowiedzi.
1.Dominacje- reka prawa, oko prawe, ucho lewe, noga prawa.
2.Nasladowanie sekwencji - próbował nasladowac ale sie mylił, opuszczal pola...myślę, ze kwestia kilku/kilkunastu cwiczen i bedzie umial.
3.Obrazki cięte na 3 czesci- ułożył zwierzątka (te z Arsona) ale jest problem z konturami czy skosami
4.Układanki lewopółkulowe- ułozył według wzoru 3 klocki w pionie i 3 klocki w poziomie, równiez ułozył  z 3 klockow  odwrócone L . Ze wzorami 4 elementowymi - taki schodek- miał problem i trzeba bylo pomóc.
5. Narysował linie pionowa, poziomą, krzyżyk, koło
6. Klasyfikacje- zabawki, pokarmy, zwierzeta pojazdy - zrobil prawidlowo
7. Podzielił kształty bez wzgledu na kolor, przy klasyfikacji wielkosci bez wzgledu na kolor mylił sie (dokladał raczej to jednego wybranego klocka niz do całej grupy).
8. Poproszony o dwa elementy podawał od tylu, po kilku próbach podawał juz w dobrej kolejnosci
9. Przy zabawie Mis pije, Mis je itp, robił polecenia ale nie powtarzal
10. Powtarza samogloski oraz  np powtórzył AU
11. Przy zabawie z figurkami i piosenkami, odpowiednio brał zabawke wzgledem piosenki i nasladował moje ruchy.

Chciałam sie dopytac...Czy lewe ucho moze tak mocno  (w tym przypadku) wpłynac na rozwój mowy? Czy 3 latek powinien umiec juz kontynuowac sekwencje? Chłopiec ma potencjał, juz w czasie zajęć było widać, że się uczy.
Przekazalam rodzicom jak wazny jest program słuchowy, oraz wyjasnilam zasadnosc ksiazeczek "Kocham czytac"
Byli obecni na zajeciach, widzieli w czym Michał mial trudnosc a wczym nie...Zastanawiam sie czy czegos nie przeoczyłam...Zastanawia mnie fakt pokazywania gestami...wydaje mi sie to niepokojące.

Bardzo prosze o wszelkie sugestie.

Monika
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Maja 03, 2014, 08:16:45 »

Droga Pani Moniko, proszę się nie martwić gestami, one wskazują na umiejętność budowania kodu komunikacji. Sądzę więc, że Michałek ma alalię, lewouszność pogłębia jego problem. Ważne byłoby codzienne stosowanie programu słuchowego i eliminację  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera, tabletu. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy w ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.
Warto wytłumaczyć rodzicom, że brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest więc priorytetem w terapii. 
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« Odpowiedz #2 : Maja 10, 2014, 06:04:23 »

Dziękuję bardzo za odpowiedz. Chciałam tez dopytac...Czy w takim przypadku (dominacji lewego ucha) również na zajeciach powinnam siadać po prawej stronie dziecka. Czy moze jednak po stronie dominujacego ucha?

Monika
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Maja 11, 2014, 08:13:03 »

Droga Pani Moniko, Michałek jest jeszcze mały dlatego należy siedzieć po stronie prawej, by stymulować aktywność lewej kory mózgowej.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« Odpowiedz #4 : Maja 12, 2014, 08:49:54 »

Dziękuję bardzo Uśmiech I dziękuję bardzo za stworzenie metody krakowskiej !!!

Monika
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!